tappskokompetens

marieka

Trådstartare
Hur många har det? Är för tillfället hästlös och tänker så förbli men ska bli medryttare. Såg att det är en kurs snart och om jag hade pengar så hade jag anmält mig. Kan vara bra att kunna :) Det är för nesligt att behöva ringa hovis bara för en tappsko.
Dessutom ska det visst vara lite om hovsjukdomar.

Sv: tappskokompetens

jag har det!!
känns ganska tryggt faktisst

Jag har det... Fick det i samband med att jag gick Naturbruksgymnasiet med inriktning häst... :)

Jag har åxå gått naturbrukslinjen gren hästhållning och har tappskokompetens... Men skulle aldrig våga sätta dit en sko ;) Men så e ju min pappa min privata hovvis så jag slipper sånt...
Men jag TROR jag skulle klara av att sätta dit en tappsko om hoven inte var alltför förstörd å man kan använda de gamla sömhållen (för de e själva sömspikandet jag tycker känns obehagligt)...

Iom kursen på skolan fick vi verka och sko på döda hästars ben (de benen var "kapade" under knä/has, skitäckligt) men men... Å den kursen var flera dagar ... Tror vi höll på en vecka iaf...

Senast ändrad:

Jag har tappskokompetens. MEN jag använder den ALDRIG. Jag är för harig, jag är så rädd att spika fel.

Dessutom, när man väl fått tappskokompetensen ska man nog slå på X tappskor per år för att hålla den uppdaterad med (vilket jag INTE gjort).

Så, jag har den, men jags lår INTE på tappskor själv ens om jag kan slå i gamla sömhålen, utan jag ringer hovis *fegisAlex*

Fast på våren och hösten tycker jag det är relativt vanligt med tappskor, leran kan ha ett rejält sug.

Vet inte riktigt om "tappskokompetens" betyder innehav av nåt papper där det står att man kan, eller? Iaf kan jag sätta på en tappsko - gick kurs för vår hovslagare förra hösten, och har satt dit ett antal tappade skor sedan dess.

marieka skrev:
Fast på våren och hösten tycker jag det är relativt vanligt med tappskor, leran kan ha ett rejält sug.

Jag har haft två tappskor på 20 år (med ett undantag, kommer till det sen), så jag håller inte med ;)

DOCK, kallblodsstoet hade jag ungefär 2 tappskor/ÅR på, hon hade dock inte direkt bra hovar.

Men so sagt, jag har inget problem med tappskor övht. Men även då med stoet så jag ger mig inte på att slå på dem själv, jag törs inte. Tappskokompetensen till trots =)

Labero skrev:
Jag har det... Fick det i samband med att jag gick Naturbruksgymnasiet med inriktning häst... :)

Vem är du då??? Jag bor oxå i Norrköping o gick på vreta skolan 98-99.
Har då oxå tappskokompetens och den har kommit till nytta :)

Jag har nyligen gått en kvällskurs som våran hovslagare höll. Vi hade döda hästben att öva på men de var väl inslagna i sopsäckar så bara hoven stack ut, så det var ganska ok.

Jag sparar de begagnade skorna från senaste skoningen, så att jag kan använda dem om han tappar någon. Att rikta och få det perfekt tyckte jag var den svåra biten, men det slipper man ju på detta sätt.

Jag har det. Gick Hästskötarkurs 10 veckor -93.

Slår i skor om det behövs, verkar själv nuförtiden också. Då får jag det som jag vill ha det.

Jag gick en kurs på klubben så dra av skor är inga problems.
Att slå på dom går bra så länge hoven är hel så jag kan använda samma sömhål. Annars vågar jag inte...
Har hittills bara behövt använt det på andras hästar :p

Jag har intyg på Tappskokompetens eftersom jag gick 40 v hästutbildning i Dingle men känner mig inte så väldigt säker på om jag verkligen skulle slå på en sko om det behövdes. Jag sparar dock alltid skorna från förra skoningen i fall att...

Samma lika. Har fått godkännt av våran utbildade hovslagare, och har slagit på ett antal tappskor som han har tittat på och det har varit OK.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 958
Senast: BernT
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 381
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 595
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka