Tappsko IGEN!!

Sv: Tappsko IGEN!!

om du har en hovslagare vars lösning till tappskor är en mindre storlek skor, är det dax att byta hovslagare. en duktig och kunnig hovslagare har många möjligheter att korrigera ett ev. tappsko problem samt identifiera varifrån det härstammar och lösningen är INTE att slå på en storlek mindre skor, om man är seriös och mån om att hästen mår bra och får den hovvård den bör ha.

anledningen till en mindre storlek var att hon satt på en storlek större än hon har haft innan ;)

Jag vill bara inflika att jag använder klinikhovslagare och min odåga tar i alla fall av sig framskor, gärna efter 4 veckor. Och ja, han har boots.

Min lösning skulle nog vara en liten hage men då skulle han vara för kocko i huvudet så vi kämpar vidare.

Till TS

Orkar inte läsa igenom allt, men min ena häst har haft problem med tappskor fram . Jag tycker att han är stel i ena sidan och har därför bokat en Fysioterapeut för att gå igenom honom !

Hej från Hambo

Jag vill bara inflika att jag använder klinikhovslagare och min odåga tar i alla fall av sig framskor, gärna efter 4 veckor.

Det här förstår jag inte,, menar du att om man anlitar en klinikhovslagare så är risken för tappskor mindre än om man använder en icke klinikhovslagare???

Kommentaren var nog till följd av mitt inlägg där jag skrev till TS att om man som hovslagare löste tappsko frågan genom att sko med en storlek mindre skor, så borde man nog byta hovslagare. Inte ofta jag skriver i de termerna, men har sett för många lösningar av hovslagare där man tullar på skostorleken så att hästen går på trakterna/ballarna utan ngt som helst stöd i trakten av skon, medans hästägaren är sååå nöjd med att antalet tappskor minskade till noll. Nu var ju tydligen inte så fallet med TS häst men utifrån kommentaren i original så gjorde jag den kommentaren.

Jane_Done: om det är efter ca 4 veckor kanske din häst behöver skos med 4 veckors intervaller? eller sömmas om iallafall efter 4 veckor?

Det här förstår jag inte,, menar du att om man anlitar en klinikhovslagare så är risken för tappskor mindre än om man använder en icke klinikhovslagare???

Nej jag menade att jag har tappskor trots att jag använder vad som torde vara välutbildade och välrenommerade hovslagare.

Jag vänder mig också generellt mot att många säger byt hovslagare om hästen tappar dojjor. På min häst verkar varken fan eller hans moster hjälpa.

Kommentaren var nog till följd av mitt inlägg där jag skrev till TS att om man som hovslagare löste tappsko frågan genom att sko med en storlek mindre skor, så borde man nog byta hovslagare. Inte ofta jag skriver i de termerna, men har sett för många lösningar av hovslagare där man tullar på skostorleken så att hästen går på trakterna/ballarna utan ngt som helst stöd i trakten av skon, medans hästägaren är sååå nöjd med att antalet tappskor minskade till noll. Nu var ju tydligen inte så fallet med TS häst men utifrån kommentaren i original så gjorde jag den kommentaren.

Jane_Done: om det är efter ca 4 veckor kanske din häst behöver skos med 4 veckors intervaller? eller sömmas om iallafall efter 4 veckor?

Mackan I wish, I wish! På sommaren kan vi ha 5 veckors intervall, övriga året är tillväxten för dålig så då måste det bli 6. Hovarna är liksom så sköra att sömmarna börjar trilla eftersom området omkring spricker. Så skulle det sömmas då behövs ju så klart nya hål.

Jag vet inte vad jag ska göra.

Nej han blir i princip halt när han tappar en framsko. Alltså min förra häst som också var ett fullblod hade jag barfota i knappt ett år och jag red honom så jag har en god uppfattning om vad som krävs.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka