Tappsko IGEN!!

Sv: Tappsko IGEN!!

är väl av den anledningen som nya djurskyddslagen kräver att man anlitar hovslagare som tillhör svenska hovslagarförbundet : )

för övrigt har coari rätt: det ska till rätt klantig skoning vilket en total lekman/amatör bör kunna identifiera i form av dåligt verkad hov, dåligt riktad sko, samt för låga sömtag, för att en sko ska ramla av rent spontant.

därmed så håller jag helt med Coari om man utesluter de okvalificerade amatörer som´tyvärr fortfarande åker runt och skor tack vare hästägare som vill komma undan billigt, att tramsko v/s tappsko torde vara noll skillnad.

Finns inget fel på hennes tangentbord, men hon skriver en vädigt hyfsad svenska ändå tycker jag för att vara amerikan:)

I inlägg nr 31 tycker jag oxå det är MVG skriven svenska men i inlägg nr 36 så blir man förvånad över hur olikt det skrivna är skrivet, därav undrade jag om det blivit ngt fel på tangentbordet.

Det övriga som du skriver kan jag inte komentera mer än att man ska inte se sig blind på varför en häst tappat en sko (speciellt inte återkommande samma sko) utan försöka analysera grundorsaken till vad det kan bero på. Här skiljer kunskapen agnarna ifrån vetet.

Som hovslagare måste man väl vara idiot om man försöker ha som målsättning att sko för att få så många tappskor som möjligt lik väl att sko med tappsko garanti eller???

Slutligen tror jag inte vi ens har träffats så var vänlig och skriv inte att "Hade en hovslagere som dig på ridskolan jag höll till för många år sedan

Du har ju inte ens läst vad jag har skrivit,, var framgår det att en fysiologisk utförd skoning innebär att individen skos med vägrade också erkänna att dåligt anpassade och nitade skor kunne vara orsaken,

Fysiologisk verkning, plant verkad bärrand och plant fysiologisk anpassad sko är TVÅ grunparametrar i en skoning. Den största vikten ska läggas (för att eleminera tappskor) en korrekt utförd nitning. Med detta menas att nitarna ska vara kvadratiska, höjden på sömtagen 2/3 delar upp i vägghornet av sömmens totala längd och väl låsta i det yttre vägghornet.

Du skriver "klåpare" och lärling på någon skola. Mig veterligt finns ingen 4 årig utbildning i sverige, heller ingen lärling som blir godkänd efter 4 år för då har man minst 2 år tidigare uppvisat att man inte behärskar yrket genom att inte klara slutprovet.

Något stämmer inte men det hör inte till tråden utan vad som hör till tråden är att det behöver nödvändigtvis inte bero på yrkesutövaren om antal tappskor ökar utan det finns andra orsaker som kan bidra.

Dit jag vill komma är att alltid vara självkritisk innan man snabbt dömmer andra och påvisar ett stort självförtroende av självgodhet.

är väl av den anledningen som nya djurskyddslagen kräver att man anlitar hovslagare som tillhör svenska hovslagarförbundet : )

Den nya lagen säger ingenting om att kravet är att utföraren är medlem i SHF, djurskyddslagen säger att det KRÄVS att man anlitar en hovslagare som av Jordbruksverket är godkänd så snart ett utförande skall utföras på en häst med akut skada/ kronisk skada där utförandet av hovvården är direkt/inderekt involverad med traumat.

Det finns för dagen mer än en av jordbruksverket godkänd hovslagare som valt att inte vara medlem i SHF. Medlemskap i SHF är helt frivilligt, däremot så är det ett krav sedan snart 2 år att man måste vara godkänd av jordbruksverket för att utföra hovvård på sjuka hästar. Lagen är t.o.m. så detaljerat skriven att inget utförande av hovvård ens får ske på en häst med feber från en icke godkänd hovslagare. Prövning av fall har inkommit men för dagen inga fällande/eller friande domar så exakt hur lagtolkningen kommer att tillämpas kommer vi inom en snar framtid kunna ta del av. Fram tills en fällande/frande dom sker så är det fritt fram för vem som helt att själv spela rysk roulette.

Det övriga du skrev smickrar mig eftersom du verkar ha orkat läsa och tyda det jag försökt förmedla genom kritisk granskning.

TACK.

Vad kännetecknar en "slarvigt" utförd skoning?? Vad är kännetecknet på att skon har "fastnat" på ngt sätt???

Du får ursäkta men jag brukar få kretik för min stavning (av forumets svenska lärare) vilket jag har full förståelse för men har överseende med det eftersom det i slutändan alltid framgår från rättstavarna att min skrift i alla fall varit förstålig.

Jag vill inte uppfattas som otrevlig eller komma med personliga påhopp utan bara påpeka att något fel har du på ditt tangentbord eftersom i bland blir skriften på svenska, ibland på norska och i bland på engelska. Ibland blir det internatiionella ord där både åäö saknas och ersätts med o/a. Beror detta på fel på ditt tangentbord eller är det enbart "slarvigt" skrivet??

Som svar på din fråga så har jag inga synpunkter på hur varje enskild hästägare vill bruka sin häst för det är helt upp till varje enskild hästägare att utifrån sin kunskap bäst kunna bedömma.

Däremot tar jag mig friheten att inte lägga energi på en hästägare som anser att hästen är en "bulldoser" som ska kunna brukas utan minsta egen självkritik.

Den typen av kunder går fett bort eftersom det bara suger energi.

Vi vet fortfarande inte om grundorsaken är ett dåligt utfört jobb från TS eftersom vi inte sett någon typ av dokumentation (mer än trådskaparens ord) vilket kanske kommer ge en helt annan synvinkel om som jag efterfrågade, lite bilder.

Maybe it´s better we stick to a language we both understand, OK?
Nothing wrong with the keyboard, just my spelling which you seem to understand anyway.

I´ll make this simple to understand:
When a shoer starts blaming the owner for lost shoes maybe it´s time for him to find another trade.

Finns inget fel på hennes tangentbord, men hon skriver en vädigt hyfsad svenska ändå tycker jag för att vara amerikan:)

Hade en hovslagere som dig på ridskolan jag höll till för många år sedan, vägrade också erkänna att dåligt anpassade och nitade skor kunne vara orsaken, var tappskor och ömma fötter på de flesta av hästarna några dagar efter han varit där, till slut fick "min" hovslagare mig till att ta skoningen både på min egen häst och ridskolans, då han ansåg att jag, trots bara erfarenhet av att slå på tappskorna, samt en 3 veckors kurs på Lantbrukshögskolan i Ås (inriktning trav), kunne göra ett mycket bättre jobb än den klåpare som gått 4 år i skola och som lärling.
Reultatet blev inga fler ömfotade hästar, och antall tappskorreucerad till 2-3 stk pr säsong. Antalet avtrampade skor på en säsong låg dock konstant på 1 i månaden, trots veterinärundersökning och rörelseutredning kom vi aldrig på varför hästskrället envisades att trampa av sig höger fram var fjärde vecka. och nej, jag värkte henne inte utom vid huvudskoningen, då detta inte gav något resultat (testade skoning och värkning var 3, 4 och 5 vecka i samarbete med "min" hovis och veterinär)

Nice too know someone knows what I am talking about :)

Jag vet inte om 4 års kurs har gott igenom?
Det är mitt uppfättning att kan man inte sko en häst efter fyra vecker då för man leta efter ett annat sätt att försörja sig, 4 år bli bara bort kastet tid.
You either got the talent för it or you don´t.
Knowing a lot of big words and talking a good line will not get the job done.

Det är mitt uppfättning att kan man inte sko en häst efter fyra vecker då för man leta efter ett annat sätt att försörja sig, 4 år bli bara bort kastet tid.
You either got the talent för it or you don´t.
Knowing a lot of big words and talking a good line will not get the job done.

you made my day,,, ;)

There is an American blacksmith who is one of the few members of the hall of fame.

He has a very well-known proverb that says, farrier's job is to shoe the horse and horse owner's job to make sure that the horse keep his shoes on until the next individual the opportunity for new shoeing.

It shows in all cases no shortage of confidence when you consider that you can shoe a horse after four weeks. The question is not it being done, but how it gets done?

Why do you think Sweden has a new law regarding the hanging of hoof care???

Unfortunately, you wrote the answer yourself. :idea:

Maybe it´s better we stick to a language we both understand, OK?

I´ll make this simple to understand:
When a shoer starts blaming the owner for lost shoes maybe it´s time for him to find another trade.

As I wrote, there are many reasons for the drop-shoe, when a horse owner living in a bubble where only the blacksmith is the sole fault, so there's certain deficiencies in the horse owner's understanding of their own daily lack of basic knowledge.

Horses need collaboration with all involved assume their responsibilities "based on their level of knowledge." A horse owner who considers herself faultless and blame all other possible people that it's their fault is a horse owner I stacte advise other colleagues / veterinarians and other persons who proffisionellt working on the horses to interact with.

Why??? Well because there is no collaboration and complacency is the worst I know.

It's that simple

Detta va mitt sista inlägg i tråden eftersom jag anser att det ska skrivas på svenska i en svensk forumdel. Jag vet inte vad forumreglerna säger men som förslag så kanske det ska tillföras en utlänsk avdelning där huvudspråket är ex engelska. :idea:

att tramsko v/s tappsko torde vara noll skillnad.

Tappsko, pålle går i lera-, alt skitdåligt ditsatt, tex knappt existerande horn att fästa dito i från början. Tappsko, en häst som kanske inte haft tappsko på år och dar, plötsligt ryker en i skogen, måhända trädrot etc.
Trampsko, tex du tar en travare som inte har koll på fötterna, tränar snabbjobb, häst trampar av sig båda skorna på ett snabbjobb, trampsko.
Tramsko, häst har noll koll på fötterna och busar i hagen, trampar sig själv på fötterna och får med dojjan.
Så ser jag lite på saken iaf! Är ju olika från fall till fall, så visst finns det skillnad.

det finns ingen lera i världen som suger av en sko. det som händer är att leran försenar rörelsen av framhoven, varpå bakhoven hinner ikapp och trampar av skon.

KL
jag tycker det finns en väldigt tydlig trend att de som klagar mest på tappskor är samma personer som anlitar buskis hovslagare som kommer med sin privata bil med en hink med skorna och sömen i i bagage luckan, och knappt ens har verktyg att ens rikta skon. I min erfarenhet är det väldigt ofta så.
I övrigt håller jag med Coari att det även finns en stor hög med folk som förundrar sig över tappskor och när det sen kommer till kritan visar det sig att de yttre förhållandena runt hästen är bäddat för detta - oro i flocken, hage som är som ett kärr, hästar som röjer f-n pga de två tidigare nämda, osv osv. Hälften av tiden verkar folk inte ens vara närvarande när dess häst skos, med resultat att de knappt ens pratat med hovslagaren, än mindre satt sig in i hur och varför denne skott hästen som den gjort. Personligen har jag alltid anlitat hovslagare som kräver att hästägaren är med vid skoning, just för att de vill ha en dialog med denne hur och varför man gör som man gör, och möjlighet för diskussion. Det uppskattar jag!

det finns ingen lera i världen som suger av en sko. det som händer är att leran försenar rörelsen av framhoven, varpå bakhoven hinner ikapp och trampar av skon.

Bara för din skull så vill jag delge detta:

Du har en viss poäng i det du skriver men i lera så försenas inte framhovarnas överrullning, däremot så försenas bakhovarnas överrullning markant. Man ser ofta hästar på halt underlag vid uppbromsning "nästan sätta sig på hasorna" Följden blir att bakskorna inte får den uppbromsning som hästen "har tänkt" utan glider rakt in i dom uppbromsade frambenen med en secundär följd att bakskorna träffar framskornas traktarmar, Vid överrullningsfasen av framhovarna har bakhovarna fortfarande "grepp" i framskornas traktarmar (eller övriga fysiologiska utlägg från framskorna) vilket ofelbart resulterar till tappskao.

Det finns 2 "miljöpåverande" faktorer som leder till ökat antal tappskor.
Det första är en långvarig torrperiod som följs av ett ihållande långvarigt regn och det andra är när första dagarna av frost inträder. Det gemensamma är att det blir ett för hästen ovan förändring i själva glidfasen.

Själva leran "suger" väl inte av skor mig veterligt utan det är kraft v.s. motkraft som är avgörande. Gå lungt med stövlar i en lerig hage och du kommer vara torr om fötterna, ta nu och spring allt vad du kan men bli inte förvånad om båda stövlarna sugs av från dina fötter.

Ytterligare ett ex, en hästägare som anser att jag brister i att få skorna att sitta kvar brukar jag i samband med omskoning be om att få hjälp med att "bräcka av skorna från hästägaren för att den själv ska få kännedom om dom bara trillar av eller om det krävs kraft och motkraft. Efter 5 minuters dragande så inser den minst erfarna hästägaren att det är omöjligt att "bräcka" loss skorna. Felet hästägaren gör är att utnyttja sin egen kraft till fullo men vara oförstående om motkraftens inverkan. För att då vägleda hästägaren till lite mera kunskap och bättre självinsikt tar jag över, sätter ner bräcktongen och gör ett snabbt ryck med hoven i ett stadigt läge. Plupp säger det och skon har bräckts loss.

Det viktiga här är att ha insikten om att långsam kraftöverföring aldrig ger samma kraftöverföring som en snabb motriktad kraftöverföring.

Varför vinner alltid ett fullblod mot alla andra raser i explosivitet???

Här har vi plötsligt oxå svaret på varför just fullblod leder tappskoligan.:crazy:

En lista vilken är fruktansvärt dåligt uppdaterad, vet om många som inte står med där.
Jo jag vet att SJV är sanslöst sega att uppdatera. Men jag vet förvisso ett antal som påstår sig vara godkända men inte är det. Flera av landets klinikhovslagare är t ex inte godkända.
Sen måste man också tala om för SJV att man tillåter dem att publicera namnet på nätet då man skickar in ansökan om godkännande.

Jaså? Vad bra att jag som hovis får lära mig det nu då.. :p
Du har då inte sett småländsk lera i samband med rörelse hör jag.
Och har själv kunder som påstått sig sett när dojjan lossnat, och således kommit på själv att det inte är så smart att ha pålle i lerig hage.
I övrigt håller jag med corai.

om du läser mitt inlägg igen ser du att min kommentar är ang. att du gör skillnad på att en sko tappad i lera inte skulle vara en avtrampad sko. coari har dock beskrivit det betydligt mera pedagogiskt och detaljerat. NEJ - leran ensam suger inte av några skor.

det behöver inte vara hovslagaren, din häst kanske har ett stort steg? jag har det angenäma problemet att min häst tar "för" stort steg och därmed trampar av sig framskorna. Min lösning FLAPPSKOR! har fungerat super och antalet tappskor har halverats om inte mer.

det behöver inte vara hovslagaren, din häst kanske har ett stort steg? jag har det angenäma problemet att min häst tar "för" stort steg och därmed trampar av sig framskorna. Min lösning FLAPPSKOR! har fungerat super och antalet tappskor har halverats om inte mer.

Och vad är Flappskor?
Har samma problem, har en liten kompakt herre med stort steg för sin storlek, och han är en mästare på att trampa av skor. Hans största hobby är att springa allt han kan för att sen tvärnita och tvärvändning på det. Spelar ingen roll hur mkt han blir riden lr inte, han har bara kul!

Har funderat på boots som man liksom bygger ihop, klappboots kallade vi de innan, vet inte vad de heter egentligen. Var poppis för sådär 10 år sedan och fanns på Börjes och Hööks, men inte längre. Var kan man hitta sådana?

om du har en hovslagare vars lösning till tappskor är en mindre storlek skor, är det dax att byta hovslagare. en duktig och kunnig hovslagare har många möjligheter att korrigera ett ev. tappsko problem samt identifiera varifrån det härstammar och lösningen är INTE att slå på en storlek mindre skor, om man är seriös och mån om att hästen mår bra och får den hovvård den bör ha.

Hej alla igen!! Ville bara säga att jag bytte tillbaka till min gamla hovis.. Och nu sitter skorna kvar =) Men han sa att det är svårt när man är ny och kunna alla olika hovsorter =)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka