Tappsko IGEN!!

nettizen

Trådstartare
Hej! min häst har tappat 4 skor på 5 veckor... hittade en av skona i hagen och dem var ju lite långa så hon satte på mindre skor men nu har hon tappat en igen.. Någon som har något tips på vad man kan göra?? börjar bli tröttsamt när man ska rida å det fattas skor :eek:

hon har tappat skor innan men då är det nästan precis när man ska sko om..:cool:

Sv: Tappsko IGEN!!

Min trampar ofta av sina skor, så jag har boots på henne i hagen nu. Hon har trampat av en på de sista månaderna, så verkar hjälpa lite iaf.

att hästen "plötsligt" börjar tappa skorna lär bero på en av två anledningar:
- Hovarna trasar lätt, dvs sömmarna släpper.
- Hovslagaren skor dåligt/löst/snett så att hästen börjar trampa på sigsjälv och bli fumlig.

Mon började stryka på sig och trampa av sig skor vid ett tillfälle, misstänkte att hovis slarvat, tog ut klinikhovis som fick räta upp båda fram en halv cm. :cool:

så var aktsam om hästen "helt plötsligt" börjat trampa av sig skorna och kliva på sig själv utan någon uppenbar anledning. Det skadar ju inte att få ett andra utlåtande av en annan hovis

lycka till

att hästen "plötsligt" börjar tappa skorna lär bero på en av två anledningar:
- Hovarna trasar lätt, dvs sömmarna släpper.
- Hovslagaren skor dåligt/löst/snett så att hästen börjar trampa på sigsjälv och bli fumlig.

Mon började stryka på sig och trampa av sig skor vid ett tillfälle, misstänkte att hovis slarvat, tog ut klinikhovis som fick räta upp båda fram en halv cm. :cool:

så var aktsam om hästen "helt plötsligt" börjat trampa av sig skorna och kliva på sig själv utan någon uppenbar anledning. Det skadar ju inte att få ett andra utlåtande av en annan hovis

lycka till

tänkte först att hästen blivit lite klumpig hon är nu 20 år men Det började nu när vi bytt hovslagare som precis gått utbildningen.. hittade en sko och den är knappt böjd plus att hovarna är inte ens trasiga :crazy:

Men det får väl bli att leta ny hovlagare IGEN :(;)

Asså shiiiiiit!!!! Det har hänt mig med!! Men nu har jag hittat en ny hovslagare som fixar de jätte bra!!!!!

Fast nyutbildade brukar ofta vara noggrannare än gamla rävarna, just för att de vill få gott rykte och större kundkretsar, så din hovis behöver ju inte nödvändigtvis vara "dålig" utan kanske bara inte sett det du ser, prata med hovis, förklara läget och att hästen inte varit så tidigare, lyssnar hen på dig? bra, då kommer hen säkert fixa problemet. Kvarstår det, ja då är det bara till att byta. Men ge den du har en chans först om det inte är allvarligare än att skorna lossnar :)

Nu är jag själv kontrollfreak när det kommer till hästen, så jag står alltid bredvid, iakttar, ifrågasätter och kommer med åsikter, och jag har "bara" råkat ut för en riktigt fräck hovis, de flesta skärper nog till sig en aning när de märker att man själv har kunskap nog att upptäcka ev. slarv :angel:

Fast nyutbildade brukar ofta vara noggrannare än gamla rävarna, just för att de vill få gott rykte och större kundkretsar, så din hovis behöver ju inte nödvändigtvis vara "dålig" utan kanske bara inte sett det du ser, prata med hovis, förklara läget och att hästen inte varit så tidigare, lyssnar hen på dig? bra, då kommer hen säkert fixa problemet. Kvarstår det, ja då är det bara till att byta. Men ge den du har en chans först om det inte är allvarligare än att skorna lossnar :)

Nu är jag själv kontrollfreak när det kommer till hästen, så jag står alltid bredvid, iakttar, ifrågasätter och kommer med åsikter, och jag har "bara" råkat ut för en riktigt fräck hovis, de flesta skärper nog till sig en aning när de märker att man själv har kunskap nog att upptäcka ev. slarv :angel:

hon är väldigt noggrann :laugh: ska prata med henne igen när hon kommer på tis.. hoppas på otur bara ;)

Du kan väl lägga upp några bilder på fötterna?
Jag är själv hovslagare och själv anser ja att det är nästan alltid hovslagarens fel att en häst tappar skon, oftast lite för mycket utlägg el lite för lång tå el stor sko :) visst det finns ju vissa hästar som ängnar sitt liv åt att göra det surt för oss hovslagare som tar av sig hur man är gör :D men de är få :)

Om det inte finns atydning till trasiga hovar, äns vid sömhålen, och skorna inte är böjda, är väl anlädningen troligast dåligt nitade sömmar?

Om det inte finns atydning till trasiga hovar, äns vid sömhålen, och skorna inte är böjda, är väl anlädningen troligast dåligt nitade sömmar?

Sitter en sko fast på hoven så är den krokig även om hästen trampar av den efter 8 veckor. Att skon inte är krokig betyder att den inte sitter så hårt.

Men vissa hästar som har väldigt fina fötter och inte trasiga utan ser almänt gott skick ut kan va mjuka i hornet. Jag har stött på hästar som har kanon hovar men när man spikar så "drar" inte sömmen utan det är som att spika i smör. Hästar med sån kvalitét på fötterna kan nog få av sig skorna utan att kroka skon, men det är få hästar som har sånt horn, jag har 2-3 av ca200.

kolla så nitarna är riktigt dragna, och låsta mot hovväggen på utsidan av hoven

Per

Du kan väl lägga upp några bilder på fötterna?
Jag är själv hovslagare och själv anser ja att det är nästan alltid hovslagarens fel att en häst tappar skon, oftast lite för mycket utlägg el lite för lång tå el stor sko :) visst det finns ju vissa hästar som ängnar sitt liv åt att göra det surt för oss hovslagare som tar av sig hur man är gör :D men de är få :)

Eh, vet inte om jag skulla gå så långt att klänka helt på hovslagern....
Har själv sett en del klumpiga häster som vet inte vart dom har foterna som är stört omjliga att hålla sko på oavsätt hur tight man sko dom.
Och sen kan man fråga sig hur mycket är hästens fel när dom stå för det mesta som non sorts trägårds prydnad och för aldrig få den motion och muskel byggnad som kan ger ett rent steg och fot kontrol?

Tack för alla svar =)

idag var hon här och satte på den senaste tappskon..
denna gång var den lite mer söndertrasad :crazy:

hon ska komma nästa vecka och sko om helt med ett par andra skor hon ville prova tror det var med sidokappor och mindre stl..

Har även satt på gummiboots nu så hon förhoppningsvis håller kvar dem tills nästa vecka =)

hoppas på att detta fungerar då det är svårt att få tag i bra hovslagare och jag gillar henne =)

Jag tycker du ska byta ut gummibootsen mot filtboots! Dom förbygger skav. Beroende på hur mycker du har din häst ute. Står den ute i stort sätt hela dagar/nätter så är det lätt hänt att gummibootsen skavar upp kotlederna. Filtboots är dessutom lite större och täcker bättre ner över skon baktill.

Jag hade bytt hovslagare.

Har råkat ut för det där med en massa tappskor och det enda som hjälpt är en annan hovis. Under årens lopp har jag märkt att det är enorm skillnad på antalet tappskor beroende på vem som skor.

om du nyss bytt ´hovslagare och denne är nyutbildad är hon troligtvis ambitiös och skor enligt optimalkartan hon lärt sig, dvs hon kan ha ändrat sätte hästen tidigare varit skodd på och ändringen gör att häst inte är van och har ett annat rörelsemönster/behov än enligt kartan. prata med henne om du inte ändrat andra saker så som flock konstellatïon och hage osv för att sätta dig in i vad hon gjort annorlunda och varför. så tmånga tappskor utan andra ändrade omständigheter utan enbart byte av hovslagare talar för att den nya ändrat ngt som gör att hästen trampar av sig. få koll på vad det är och varför och hur tankesättet går föst. uppenbarligenär det ngt som inte stämmer om skilllnaden blivit så drastisk. Betyder inte att hovslagaren skor dåligt men behöver få koll påhur den enskilde individen funkar. att ta en mindre sko storlek bara för att mindska tappsko risken är förkastligt, snarare isåfall att hon riktar in traktarmarna så hoven fortfarande har stöd samt fasar av kanterna och du använder boots.

Senast ändrad:

Behöver inte nödvändigtvis vara så,, har hänt mer än en gång att hästar som går p.s.k. "suglera" och plötsligt sprätter till så ramlar skon av mkt snyggt och helt oböjd.

Prova själv, gå ut i en hage där du endast skulle göra det iförd stövlar. ställ dig bekvämt mitt i smeten och från en secund till nästa spring fem meter.

Är dina stövlar dåligt påsatta eller kan hästen befinna sig i dåligt påläst närmiljö??

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka