Tappsko - hur gör ni?

Marvin

Trådstartare
Drar ni av den andra skon och rider ändå? Eller drar av och låter hästen stå tills hovis behagar dyka upp? Eller kanske låter den gå runt med ojämnt antal skor?

jag har låtit min gå på mjukt underlag tills hovisen har kommit och slagit på den.
alltså ridit på mjukt lag i ridhuset.

Det är en jättebra idé! Förutom att skon är försvunnen nånstans i leran och att jag inte kan slå på skor. Borde gå nån kurs i det nångång, tänk så mycket irritation man kan bespara sig! :D

Men SUCK vad alla är duktiga då! :mad:
:D
Var lär man sig sånt? Jag har ett vagt minne av att jag både har verkat och skott under övervakning en gång, men inte nåt som jag skulle våga mig på nu!

Jag ser till att någon slår på den igen. :D Tyvärr har jag inte lärt mig det själv, än, men till hösten ska jag lära mig!

Slår på den. Sparar alla gamla skor som är i ok skick. De fungerar utmärkt tills hovslagaren kommer nästa gång för att sko om hästen. :D

Plockar fran en Easy-boot och sätter på den samt rider som vanligt. :D

Ringer sen till hovis och ber honom komma och slå på tappskon. Hovis vet att han inte behöver komma "pronto" just pg av att vi har "reservdäck" till pållarna. Det gör att han mer än gärna ställer upp riktigt snabbt när det verkligen gäller, som vid tävling/kurs el.dyl.

En av hästarna vi har kan inte ens gå i hagen barfota, även där fungerar Easybootsen bra i väntan på hovis, även om det är lera.

Har gått tappskokurser och skulle väl egentligen kunna sko på dojjan, men rygg och lite annat säger stopp. Har kört med "reservdäckslösningen" i ett tiotal år och har aldrig behövt avstå en ridtur pg av tappsko.

Vid en tappsko så låter jag hästen stå den dagen. Min hovis kommer oftast ganska snabbt när jag ringer om tappsko dvs. nästa dag eller om jag har tur samma dag, så en vilodag när det är tappsko brukar det bli.
Inte drar jag av en till sko bara för ett den ena har åkt av, inte.

Slår på skon igen.
Är det väldigt i närheten(typ en dag, max två) till hovis kommer, så kan jag dra lös alla de andra skorna, och låter hästen ta det lugnt den dan och nästa.

Rigner hovslagaren...han bruakr komma inom loppet av några dagar o slå på skon gratis. min häst är ökänd då det gäller tappskor!

är skon inte för skev slår jag på den igen... tar itne av den andra skon med...han får gå med tre skor tills jag får på den som åkt av

Jo Easy-boot är bra.
Jag har ett förråd av sådana.
En har jag förlorat i leran för c:a 6 år sedan.
Den dök upp igen för en vecka sedan.
Den såg helt okej ut, förutom att spännvajern hade rostat sönder.
Men vajern går ju att ersätta.

Dock tar det mig lika lång tid att plocka fram och passa till en Easy-boot, som att platta till och slå på en vanlig hederlig järnsko. Jag är antagligen ganska så fumlig med easy-booten och rätt snabb med hammare och söm. Och släggan är min vän.

jag har gått naturbruksprogramet med inriktning trav å där hade vi tappsko kurs på schemat så jag blev utbildad där å sen innan så har man ju slagit på nån sko under övervakning osv.... :)
jag har varit tvungen att lära mej helt enkelt....

Min sambo slår på den på en gång efterssom han är hovslagare.
Men skulle jag inte ha den lyxen så skulle jag hellre ta av den andra skon så att hästen tex är utan skor båda bak eller rida lite lugnare på mjukt underlag.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 819
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka