Tappsko - hur gör ni?

Jag låter hästen stå tills hovslagaren kommer. Han brukar komma nästa dag. "Hästen kan ju inte bli ståendes, heller!" säger han!

Beror på när hovis kan komma. Våran hovslagare kommer samma dag man ringer om han har tid, annars kommer han garanterat dagen efter. Vid sånna tillfällen låter jag kusen stå med tre skor. Jag rider inte, både för att han lätt ömmar och för att han tidigare varit sned och jag inte vill anstränga honom med ojämna ben i fall att det skulle göra skada.

Men som i julas tex. så åkte vår hovis till mallis över ledigheten och de andra hade inte tid eller var insnöade. :crazy: När det händer, så att Froderik måste stå i några dagar innan han får ny sko igen, så tar jag av den andra skon också, just för att han har varit sned tidigare, och sen går vi promenader i skogen tills hoviss kommer.

Går in till Gubben och säger att han ska slå på skon...han går ut direkt och fixar det...hittar jag inte skon, så har jag alltid både nya o gamla i lager.

-I drömläget (tillgång till grejor, skapligt snygg hov, hittat skon) slår på den igen.

-Utan grejor alt. utan den tappade skon. Låter den gå som den är, rider end. i ridhus alt. mjukt plant gräsunderlag, under förutsättning att den inte är ömfotad

-Söndrig hov. Ingen ridning. Placerad inomhus, under förutsättning att hovslagaren kommer inom någon ev. några dar. utomhus end. i mycket mjuk hage om hovslagaren tar lång tid på sig.

hittar jag skon slår jag på den igen (har ju gått tappskokurs :cool:) annars rider jag med tre skor.
min häst har inga problem med ömfothet.

Det beror på vilket underlag som erbjuds ute . Är det mjukt och fint så drar jag av den andra och rider utan (som jag gör just nu, vi har kvarka i stallet så hovslagaren får inte komma).

Jag väntar till hovis kommer och slår på den. Var ganska tjatigt förra sommaren då pållen tappade skor var och varannan vecka!

I england där jag bodde tidigare är det olagligt att slå på tappskor om man inte är utbildad hovslagare - något som man kanske ska tänka på!

Jag kan inte rida min pålle utan skor, då hon är väldigt ömfotad på grusvägar. Men jag har å andra sidan också väldig tur med min hovslagare som kommer direkt om det är kris! Behöver aldrig stå med tappsko i mer än några timmar från det att jag upptäckt problemet allt som oftast! Han är guld värd. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 819
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka