Tappat muskler

Emor

Trådstartare
Jag misstänker att det är en foderfråga, men hunden ska genomgås utav vetrinär inom en snar framtid oavsett.

Har en omplacerings hund som när han kom hade väldigt dåligt med muskler pga för lite motion. Han går på samma foder som min lilla, Advance Sensitive, vilket är det enda fodret som lillhunden äter och fungerar på, färskfoder ratar han och det enda torrfodret som fungerar i övrigt är RC Chi, vilket han vart väldigt kass i kistan på.

Hur som, stora herrn musklade på sig fint under hösten och vart biffig och fin, måttbeställde täcke som var tvungen att mätas om då han under leveranstiden det tog hade breddat sig så mycket att en storlek större framtill hade varit bättre. Vi är igång väldigt mycket, vi är ute flera timmar per dag och motionerar och nu börjar den stora hunden att tappa muskler. Jag misstänkte direkt att han rör sig mer, därför behöver han kanske lite mer foder och ökade givan, men det enda som sker är att han skiter mer. Har funderat på att byta foder, men vill undvika det så långt som möjligt, lillaherrn är mer än kräsen med vad han ska äta och äter inte om de ligger olika saker i skålarna.

Som lösning på problemet tänkte jag prova att ge Klass Köttkross, det är endast den stora som äter frukost, lilla herrn äter endast kvällstid på eget bevåg och isf skulle jag kunna fortsätta ge samma torrfoder på kvällen som de går på nu, och som båda fungerar väldigt fint på fram tills nu, och den stora skulle helt enkelt få köttkross till morgonmål, vad tror ni om det? Jag är inte så insatt i foder och vill höra mig för så att jag inte rubbar någon balans i fodret och gör någonting galet.

Har en fundering på att byta torrfoder som sista utväg, det enda fodret som jag i dagsläget känner mig intresserad utav att prova är Standart, endast eftersom att lilleherrn ätit någon kula när kamrater har haft och han har blivit erbjuden, han ratar som sagt de flesta foder och jag har aldrig stött på en mer kräsen hund, han kallas anorektikern stundtals här hemma (och han är kollad av vet. utav den anledningen).

Vad har jag för andra alternativ, olika tillskott i fodret känns inte aktuellt vad jag kikat på, den stora får Laxolja tillsatt redan nu och det hjälper som sagt inte.

Vad hade ni gjort i min situation, provat köttkrossen för att se hur det går? Bytt torrfoder, och isf till vilket?

Inser att det kan vara en aning rörigt, ber om ursäkt, är någonting oklart så fråga! :)

Sv: Tappat muskler

Jag misstänker att det är en foderfråga, men hunden ska genomgås utav vetrinär inom en snar framtid oavsett.

Jag misstänkte direkt att han rör sig mer, därför behöver han kanske lite mer foder och ökade givan, men det enda som sker är att han skiter mer.

Äter hunden den större givan och är hungrig? Hur länge provade du detta? Om hunden tidigare fungerade bra på det foder du ger och gillar fodret och gick upp i vikt trots att ni har hög aktivitetsnivå kan man ju fundera på vad som ändrats? I så fall verkar det mera klokt att undersöka hunden hos vet istället för att byta foder.

Fast eftersom att han var så omusklad har vi trappat upp aktiveringen och såhär mycket fysträning fick han inte i höstas.

Jo hunden äter den större givan och har nu gjort i lite över en månad, det enda jag har märkt är att jag får fler lass i påsen, innan sket han en till två ggr per dag och nu är det för det mesta tre gånger.

Ingen som har minsta tanke ens?

Om det är så att det inte beror på fodret, vad skulle det då kunna vara?

Du har inte skrivit hur gammal hunden är. Äldre hundar tappar lite muskler efterhand.

Annars är min första tanke att det kanske kan vara en muskelsjukdom, men det kan ju en veterinär kolla. Jag hade nog provat först med att byta foder till något performance-foder med högre protein och fetthalt. Eller till ett seniorfoder om det är en äldre hund. Advance sensitiv innehåller väl lax har jag för mig. Vissa hundar klarar lax ett tag, men kan få klåda eller så kan det bli att de inte tar åt sig näringsämnena i maten. Jag har varit med om både och på olika hundar. En fick klåda en annan magrade.

Han blir fyra i februari, så åldern borde det inte sitta i.

Det känns spontant som att det är fodret, och du har rätt, det innehåller lax. Skulle du byta torrfodret helt eller skulle du försöka komplettera med te x klass köttkross? Om du skulle byta, till vilket? Har som sagt kikat på standart, men är rädd att han inte klarar extran då han har något känslig mage, funderar på om det skulle fungera med normalen, hjorten vill jag inte ge.

Åk till vetrinären och ta full blodstatus på din hund , mkt kan bero på lågt ell högt värde av något . En hund som behöver bygga muskler behöver ett foder med hög protein , fett halt , jag själv hade valt ett helt glutenfritt foder ex Standardt XTRA :laugh:

Fast jag är inte säker på att hundens mage fixar ett jättestarkt foder, han är åt det känsligare hållet.

Byggt muskler på fodret han går på har han redan gjort, men nu tränar vi visst för mycket och han förbränner de muskler han fått istället för att bygga fler.

Fast vi tränar som vanligt, bara det att det har fallit en massa snö där det innan var barmark, vill som inte skotta alla rundor vi går.

Och vi motionerar inte i någon sjuklig mängd, det är en frisk vuxen hund som har under flera månader vants in vid motion, men han rör sig mycket när vi är ute och det är kanske inte så konstigt, i mina ögon, om han skulle behöva ett lite kraftigare foder.

Jag tror att det sitter i fodret, menar inte att det andra fodret är dåligt utan att det inte räcker för honom just nu. Hade jag trott att hunden var sjuk hade vi varit hos vet igår, nu ska vi dock dit nästa månad för en genomkull för att helgardera.

Fast jag är inte säker på att hundens mage fixar ett jättestarkt foder, han är åt det känsligare hållet.

Byggt muskler på fodret han går på har han redan gjort, men nu tränar vi visst för mycket och han förbränner de muskler han fått istället för att bygga fler.
Därav han behöver ett högprotein foder , samma för alla som förbränner , protein bygger muskler :laugh: Har själv en hund med känslig mage m högenergi foder som är glutenfritt har han byggt fina muskler på / Foder med en massa hokuspokus örter mm kan mer skada hundar då detta inte är så stort ännu i Sverige, vi vet inte vad dem kan ge för ev skador på hundars njurar, lever , sköldkörtel . :laugh: Har ni gjort en full blodstaus på er hund ? ett steg jag hade tagit om min hund hade visat viktminskning, tappade muskler trotts bra foder,:laugh:

, men nu tränar vi visst för mycket och han förbränner de muskler han fått istället för att bygga fler.

Jag tror det är ganska svårt att träna FÖR mycket på en frisk pudel. Det är en aktiv ras och är de friska så ska de klara träning. Jag hade funderat på maten som du skrev och kanske ge ett annat foder. Sen såg jag att ni redan skulle till veterinären

Som sagt så ska en vet koll göras, men det är inte gjort ännu.

Jappisen: Ja alltså, jag tvivlar ju på att jag behöver dra ner på motionen, vi är inte elitidrottare som tränar inför maraton direkt.

Jappisen: Ja alltså, jag tvivlar ju på att jag behöver dra ner på motionen, vi är inte elitidrottare som tränar inför maraton direkt.

Precis. Jag ser bara så otrolig mycket träning och motion min hund orkar trots sin lilla storlek. Många som glömmer hur aktiv och pigg ras det är.

Jag har ju två, den stora (som tråden handlar om) rör sig iaf dubbelt så mycket på promenaderna som den lilla, fast vi går samma sträcka. Han är en aktiv hund som älskar att röra på sig, och som sagt så är det inga maraton vi tränar för utan en normalt aktiv sällskapshund helt enkelt, ingenting som jag ser som att jag behöver "trappa ner" eller så. Funderingen kom just nu eftersom att ju mer snö som faller, desto tyngre blir det för honom att hoppa och studsa runt i snön där det innan var barmark. Det tar därför mer energi och trots en ökad fodergiva och ändrade fodringsrutiner för att försöka sprida maten mer under dygnet så har han inte byggt upp de muskler han tappat. Min första tanke är därför att fodret inte räcker för honom men jag utesluter absolut inte att det kan vara någonting fysiskt och han ska därför kollas utav vet.

Nu ska vi till vet av andra orsaker, och ska därför be dem ta blodprov, någonting mer?

jag menar inte att ni ska dra ner på motionen men en hund som rör på sig och tappar sina mjuskler , mer protein ;) En del tror att högenergifoder är enbart gjorda för arbetande hundar , man måste fodra med ögat i bland :laugh:

Jag hade bytt foder helt. Helst tror jag att det borde vara ett lamm o risfoder med så få ingredienser som möjligt. Jag var själv runt och letade efter ett högprotein lamm o ris för ett år sedan, men hittade inget då. Däremot så finns det med kyckling, t ex Purina Pro Plan Performance 31% protein. Så säljer ju veterinärer olika slags foder t ex Hill's och Royal Canin. Du kan också söka på hundfoder på internet. Standart Extra innehåller 28% protein och består av både kyckling, nöt och gris. Enbart kyckling ska vara det som är mest lättsmält efter vad jag har hört.

Det förstod jag! Det var dock en annan i tråden som tyckte jag kunde gå långsammare fram med motionsbiten.

Dpmatte: Jag ska kika runt och se vad som faller matte i smaken, hunden gick på RC då han kom och det fungerade inte alls, men de har ju många olika fodervarianter förvisso, tack för tipsen!

Funderat på att ta ett träckprov? När min hade spolmask var det första tecknet att han tappade muskler..

Mask har jag faktiskt inte funderat över!

Har inte sett någonting i avföringen, men det skadar ju absolut inte att undersöka saken, tack!

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka