Tappat motivationen eftersom ridningen går SÅ dåligt

Sv: Tappat motivationen eftersom ridningen går SÅ dåligt

Hej, tack för ditt svar. Vad skönt det känns att läsa om andra som varit med om liknande situation. Ja, det kan säkert vara ett bra sätt att få tillbaka motivationen genom att rida mer och kanske speciellt genom att rida ut på lite turer så det blir en annan typ av ridning. Ska nog kolla upp om det finns lediga platser faktiskt.

Ja, jag tror det är enklare att släppa kraven just med en annan typ av ridning för då blir det ju inte samma prestationskrav jag känner. Rid ut och kul helt enkelt, då upplever jag att spänningar släpper på ett annat sätt just när jag inte tänker på hur jag ska göra utan bara gör. Jag tror att ju mer jag börjar fundera desto mer har jag en tendens till att börja krångla till det. Med detta menar jag inte att jag inte är medveten om mina brister, det är jag och det jobbar jag på att rätta till men just när jag kört fast är det guld att få ha lite roligt ibland utan större krav. Lycka till och tala gärna om hur det går.

Oh, det dar kanner jag igen! Blir sa jakla frustrerad och grinfardig nar det bara blir fel...helt sankt. Overvagde att bara skita i ridningen for ett litet tag sen.

Man ska aldrig glomma att ridning AR jobbigt nar man tranar, men det ska vara roligt i grunden.
Ta det lugnt och sluta att pressa dig sjalv. Du ar inne i en svacka, det ar vi alla da och da. Kom ihag hur kul du har haft nar du borjat med ridningen igen!

For ovrigt, sjalv tycker jag att det ar snudd pa omojligt att fa en lektionshast att ga trevligt...man HINNER inte! Ridlararen hinner inte heller ge tips och studera ens sits, etc. Ridskolehastar kan ha det jobbigt ocksa, de trottnar pa att fa sa mycket luddiga signaler fran den ena efter den andra ryttaren, till slut anstranger de sig sa lite som mojligt...
Jag lade ner ridskola nar jag blev trott pa att inte lara mig nagot. Rider privathast nu, och gudars, vad mycket man lar sig! Pa 3 traningar har jag lart mig mer an pa ett ridskolehalvar...fatt reda pa mina grundfel och redan knackat till dem.

Kort sagt, privathast!!

PZ, som ska ut i skogen om en stund :D

Senast ändrad:

Jag tycker man ska komma ihåg att det inte alltid är så lätt att få till det på en lektionshäst, jämfört med en egen häst som man känner väl och rider ofta. På lektion rider man ofta olika hästar, som varierar i ridbarhet och utbildningsståndpunkt, och att då få det att klicka på 45 minuter.... :crazy: Jag rider lektion på egen häst, och om jag inte kan ta med honom brukar jag låna en av ridskolans. Snacka om att få börja om från ruta 1!

Hej. Det klart att detta också spelar in. Bra att du påminde mig, jag känner ju egentligen inte hästarna så väl eftersom det är i ett nytt stall jag rider. Senaste gången jag red tyckte jag faktiskt att allt fungerade lite bättre, då red jag en ny häst. Det bästa är förstås att rida en och samma häst så att man kan utvecklas tillsammans. Där jag rider nu så byter vi häst efter några gånger men ibland kan det bli ny häst varje gång. Samtidigt tycker jag att det är roligt och nyttigt att rida olika hästar.

Jag lade ner ridskola nar jag blev trott pa att inte lara mig nagot. Rider privathast nu, och gudars, vad mycket man lar sig! Pa 3 traningar har jag lart mig mer an pa ett ridskolehalvar...fatt reda pa mina grundfel och redan knackat till dem.

Kort sagt, privathast!!

Hej! Roligt att det går bra för dig! Tyvärr har jag inte möjlighet att ha egen häst/ rida privathäst just nu. Men instruktören jag rider för är bra och det är bara 4 personer i gruppen så jag tycker ändå att jag får mycket hjälp där jag rider nu. Så jag hoppas bara att jag kan komma ur den här svackan så att ridningen känns rolig igen.

Det är svårt att acceptera att den en gång så fina sitsen man hade bara är ett minne blott... Jag är också där.. Fick ofta beröm för min sits men nu kämpar jag ständigt för att få min kropp att lyda någorlunda iaf :crazy: Har ett utläkt diskbråck och min kropp har lite konstigheter för sig ibland. De dagar då jag känner mig som en påse skit så brukar jag se till att rida utan att någon ser mig. Då går det faktiskt även något bättre, jag spänner mig så fort någon ser mig på hästryggen (känner mig bedömd).

När jag hade förra hästen så blev ridningen bara ett tvång till slut och jag tappade helt tron på mig själv. Nu har jag köpt en varmblodstravare ( sommaren -06) och vi kämpar på båda två. Han har också haft problem med ryggen så vi tar saker och ting i vår egen takt. Ibland går vi bara promenader tillsammans. Jag har börjat tycka att ridningen är rolig igen. I och med att jag har den häst jag har så kan jag ju inte ställa höga krav på mig själv heller, vi hittar våra egna vägar att förstå varandra just nu.

Nu säger jag inte att lösningen är att skaffa en varmblodstravare :D , för mig har det fungerat men det är bara för att jag trivs så bra med just min guldgubbe :love:

Jag tror att det första man måste göra är att acceptera att det tar tid att få tillbaka en bra sits (om man alls får tillbaka den) och tänka på att slappna av och ha roligt istället. (Lättare sagt än gjort)

Lycka till med din ridning

mvh Anna

Hej! Roligt att höra din historia. Har man egen häst kan man ju mer ta det i den takten man själv vill och då rider man ju oftare också. Det tror jag gör mycket att jag bara rider en gång i veckan. Rider man bara en gång i veckan så tar det säkert längre tid innan man hittar tillbaka till flytet i ridningen igen. Hmm, kanske borde jag satsa på en intensivkurs i sommar?!? Något att tänka på kanske.

Hmm, kanske borde jag satsa på en intensivkurs i sommar?!? Något att tänka på kanske.

Kan jag starkt rekommendera, jag var på det förra sommaren och det gav jättemycket! Och var roligt också och jag träffade massa nya människor. Är eventuellt på gång att byta jobb men blir det inte så så kanske jag försöker ta en vecka semester utöver den ordinarie och åker iväg på kurs även den här sommaren.

testa nått nytt! testa akademiskt! bara en gång, och jag lovar dig att du aldrig kommer tröttna!
klart man tröttnar om man ska sitta o harva runt runt, när det inte händer nått nytt!

testa nått nytt! testa akademiskt! bara en gång, och jag lovar dig att du aldrig kommer tröttna!
klart man tröttnar om man ska sitta o harva runt runt, när det inte händer nått nytt!

Haha AR är väl enformigt om något :p åtminstone från början.

Haha AR är väl enformigt om något :p åtminstone från början.

Haha! då har du nog ridit för fel instruktör! och så har du kanske inte varit uppmärksam på helhetsförändringen hos hästen!
det spelar väll ingen roll hur lite man kan eller gör med hästen, funkar det bra, är det väll roligt, då lär man sig nått nytt, och så fortsätter man,,, det är ju bara att överföra det man lär sig akademiskt i den andra ridningen, och utgå från det hela tiden! :rofl:

Hur kul är det att böja , bända och dra i en häst för att försöka dra den runt en volt,, och på nått knepigt sätt försöka få det att gå ihop rent logiskt!

Ja det är bara att kämpa på om målet är en bra sits, förstår att det är svårare om du bara rider en gång i veckan. Det värsta är att instruktörena har rätt allihopa - det är i grunderna det sitter - hälarna ner, blicken upp, stadig mellandel, mjuk men stadig hand och kortare tyglar! Sen är vi människor funtade så att vi har svårt att ta flera instruktioner och korrigera flera saker samtidigt - det är när man försöker med det som man blir spänd och krampaktig. Jag brukar försöka ta en sak i taget. Tex fokusera på hälar - skänkelläge. Efter ett tag brukar det börja kännas rätt. Då tänker jag på blicken- axlarna. Efter ett tag blir det också bättre. Då tänker jag på händerna. Struntar fullkomligt i formen på hästen under tiden - den gör ju inte rätt förrän jag gör rätt. Sänk kraven- det kommer att gå bättre men det tar tid. Skriv upp när det går bra - vad du tänkte och gjorde och strunta i att minnas när det gick dåligt. Hejar på dig!

Hej, tack för ditt svar. Vad skönt det känns att läsa om andra som varit med om liknande situation. Ja, det kan säkert vara ett bra sätt att få tillbaka motivationen genom att rida mer och kanske speciellt genom att rida ut på lite turer så det blir en annan typ av ridning. Ska nog kolla upp om det finns lediga platser faktiskt.

Det tycker jag absolut att du ska göra. Det blir mer som "mysridning" och du ska se att du kommer att falla för islandshästen:)

Eftersom jag brukar spara pa kloka ord har jag tagit upp deta ur mitt stulna arkiv,

1. Omedveten inkompetens = Man tror att man kan allting och märker inte när man gör ”fel”.

2. Medveten inkompetens = Man börjar märka att man inte var så duktig som man trodde och börjar söka mer kunskap.

3. Medveten kompetens = Genom att bli medveten om vad man inte kan så kan man förbättras och lära sig mera.

4. Omedveten kompetens = Allting sitter i ryggmärgen, typ som att cykla.

Om du kanner dig dalig sa kan det ju bero pa olika saker och du kan sakert hitta en losning, bytta ridlarare eller hast att rida kan hjalpa, lasa mer om ridning och varkligen memorera hjalperna och tanka pa dom varje gang du ska gora nagonting, sittstraning ar super. Eller bara ta det lungt och bara rida for att rida inte for att trana hasten.

Haha! då har du nog ridit för fel instruktör! och så har du kanske inte varit uppmärksam på helhetsförändringen hos hästen!

Jag har ridit för flera instruktörer och på olika hästar, och visst är det skillnad på tränare men det har varit samma övningar - böjning, skolor i skritt, någon enstaka travövergång, och så har man hållit på väldigt länge tills man ÄNTLIGEN känt sig redo för lite svårare - mer samlad trav, skrittpiruetter, diagonalslutor osv.
Visst märker man skillnad på hästen, men det kan bli långa perioder av samma övningar innan man känenr sig redo att gå vidare.

det spelar väll ingen roll hur lite man kan eller gör med hästen, funkar det bra, är det väll roligt, då lär man sig nått nytt, och så fortsätter man,,, det är ju bara att överföra det man lär sig akademiskt i den andra ridningen, och utgå från det hela tiden! :rofl:

Absolut, jag är med på att det säkert är en bra nytändning att prova något nytt. Men att överföra AR till vanlig ridning är mycket svårt utan att "svika principerna" inom AR och vips är det inte ett dugg AR utan vanlig dressyr eller vanlig ridning öht. :p

Hur kul är det att böja , bända och dra i en häst för att försöka dra den runt en volt,, och på nått knepigt sätt försöka få det att gå ihop rent logiskt!

trevligare, ja, men kul är inte rätt benämning enligt mig :p

Ridning skall vara roligt!
Självklart ska man inte bara busa runt utan även se till att utbilda sig själv vidare, men att bara traggla runt i ett ridhus och nöta dressyrövningar är inte alltid bland det roligaste och kan få vem som helst att tappa motivationen efter ett tag.
Gör någonting nytt - prova turridning, lektioner för en annan tränare/annan ridskola, eller att bli medryttare parallellt, för att återfå suget.

Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite tips på hur man får tillbaka motivationen i ridningen.
För att börja från början så är jag en vuxen ryttare som har ridit när jag var barn/tonåring. Hade ett långt uppehåll i drygt 10 år men började sedan om med ridningen (jag började helt från början i en nybörjargrupp på ridskola) och tyckte att det var jätteroligt. Red sedan i ungefär 5 år, de första åren på ridskola men sedan har jag även varit medryttare och ridit privatlektioner på bekants häst. Jag har tvingats att ha ett halvårs uppehåll igen p g a av tidsbrist men har nu börjat rida igen. Jag rider nu i en liten ridgrupp tillsammans med 3 andra.
Nu till mitt problem. Ridningen går katastrofalt dåligt och på grund av det så har jag tappat lusten och motivationen. Med dåligt så menar jag att jag trots att jag kommer ihåg hur jag skall göra ändå inte kan få till rörelsen i praktiken (hoppas ni förstår hur jag menar). Fick häromdagen även bekräftat med hjälp av kamera att min sits inte är vad den en gång var.....

Är det någon som har tips på hur jag skall komma igång igen och få motivation? Jag vill absolut inte sluta rida så det är inget alternativ.

Chrissie

Jag brukar försöka tackla det med att träna mer. Eftersom jag inte har någon talang direkt, så är det enda sättet för mig att komma nån vart att träna, träna, träna. Den som tränar mycket blir bättre, så enkelt är det, hur trögfattad man än är.

Ska kanske tillägga att jag extremt utvecklingsmotiverad, så mitt sätt kanske inte funkar för andra.

Hej! Du har verkligen fått en massa bra tips! :) Kolla om det finns någon du känner som har häst och fråga om du kan få bli longerad barbacka då och då..!:smirk: Då känner du om du inte sitter rätt, och dessutom så får man ett boost till självförtroendet. Och nu menar jag inte att du ska börja med trav, ta det när du känner att du har hittat rätt sits. Att trava barbacka i fel sits är jättejobbigt!

Jag håller på dej!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår