Tappar tageln i manen !

P

pika

Min lilla shettis har lång fin man ,men tageln sitter löst.Fast man borstar jätteförsiktigt så lossnar det.Undviker så mycket som möjligt att borsta den,men ändå ´släpper den av sig själv. Finns det någon som vet vad det beror på? Brist på nåt kanske?

Är det bara min ponny som har detta problem,eller finns det fler? :confused:

Upptäckte samma "problem" med min häst (gotlandsruss). När jag tar tag i manen och drar lite löst lossnar massor av man. I övrigt är manen jättefin och väldigt tjock.

Jag borstar den i regel aldrig, därför tror jag att det finns så mycket löst tagel i manen. Borstar man dagligen så kanske detta lösa försvinner och inte upptäcks på samma sätt. Bara en liten teori...

Själv har jag inte tagit så hårt på detta eftersom hon för övrigt mår bra och tagel finns så det räcker och blir över ändå :)

/Lina

Blir det så av b vitaminbrist? Får kanske börja ge henne de då :-)

Nja...precis som vi tappar en massa hår när vi borstar så tappar hästarna sina tagel när vi borstar... är det inte så att den blir tunnhårig är det ingen fara. Det är normalt.

ALLTSÅ - blir den onormalt tunnhårig är det något på gång. Annars inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 364
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar