Tappar päls

G

Garpen

Har upptäckt två mindre områden på hunden där han tappat pälsen helt och hållet, några centiemeter stora områden. Det är en hanhund, snart 8 år gammal. Pigg och glad i övrigt. Ätit samma foder i många år, inga konstigheter där.

Finns anledning till oro?
 
Sv: Tappar päls

Ger det några andra symptom också?

Hunden där pälsen lossnat är inte som vanlig hud, utan hårdare. På ett ställe lite uppsvullen, och på andra stället mer som fiskfjäll.
 
Sv: Tappar päls

Sköldkörteln var det första jag tänkte på jag med. Det finns en tråd om hypothyreos uppe nu, du kan ju kolla på den.

Ändring: Tråden om hypothyreos låg tydligen på senior, så det blev lite fel.

Andra symptom kan i tidigt skede vara viktuppgång och trötthet. Efterhand som tröttheten tilltar så försvinner ofta aptiten och hunden kan avmagra. Generellt pälsavfall, dåliga klor (som tom kan trilla av), osv.

Det konstateras med ett enkelt blodprov.
 
Senast ändrad:
Sv: Tappar päls

Fast han har inga andra symptom, är samma glada pigga vovve som tidigare. Bara dessa två kala fläckar. han verkar inte alls lida av det, kliar sig inte eller något.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 379
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 493
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 924
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp