Tappar överlinjen

Sv: Tappar överlinjen

Min tanke var efter läsning bla här att minska kvoten men höja energin och därför funderade jag på olja? Andra förslag?
Byta till ett krafrtfoder som innehåller mindre mängd protein. Kolla vad som händer om du ger Krafft grund eller så istället? Jag använder inte färdigfoder själv, men eftersom du redan använder dig av krafft så kanske du vill fortsätta med det?

Allt är som vanligt, ja utom grovfodret då såklart. Tänder osv kollat, problemet är inte att han inte äter. Han äter tacksamt vad han får :)

Att minska kvoten gör jag ju automatiskt om jag höjer energi - det är väl samma sak, eller tänker jag helt fel??

Jag tror ju inte att han har ett överskott på protein som det är nu, så jag vill inte minska proteinet och enligt tabeller (jag vet att man ska se till individ) så ligger jag väl bra/högt...

Enligt flera här ska jag strunta i kvoten och se till MJ-behov och proteinbehov var för sig, även om jag hamnar under 6 och är inne på att testa det.

Fast nu är det så många siffror här så jag blir alldeles förvirrad - hjälp :crazy:

Fortsätter gärna med krafft eftersom de andra får det och det har funkat innan. Men känns fel att sänka proteinet när jag tappar överlinjen, bör jag inte höja energin istället?

Vet inte om det spelar roll men hästen är en travhäst i full träning.

Fortsätter gärna med krafft eftersom de andra får det och det har funkat innan. Men känns fel att sänka proteinet när jag tappar överlinjen, bör jag inte höja energin istället?

Vet inte om det spelar roll men hästen är en travhäst i full träning.
Aha... Jag uppfattade inte att det var en travare i träning:angel: Ja, då skulle jag tänka som du gör, dvs höja energin, dock inte med olja (gillar personligen inte att lägga till fett till ett djur som normalt inte äter fett i den formen, men man gör som man vill naturligtvis) Jag skulle titta på en kombination mellan Krafft 125 och betfor t ex. Sedan kanske du ska göra om analysen och se om det blivit något fel där???

Betfor kanske vore nåt, dock är det en av de få sakerna han inte är så förtjust i :angel:

Jag köper hösilaget med ungefär 2-4 storbalar åt gången - vad jag får plats med och har fått analysen av bonden så det känns inte som nån ide att analysera om balarna varje gång jag får nytt, jag ska få från samma parti med samma värde och får nog lita på att det stämmer på ett ungefär även om jag får ha i bakhuvuet...

Betfor kanske vore nåt, dock är det en av de få sakerna han inte är så förtjust i :angel:

Jag köper hösilaget med ungefär 2-4 storbalar åt gången - vad jag får plats med och har fått analysen av bonden så det känns inte som nån ide att analysera om balarna varje gång jag får nytt, jag ska få från samma parti med samma värde och får nog lita på att det stämmer på ett ungefär även om jag får ha i bakhuvuet...
Jag förstår att det blir bökigt med fler analyser. Något du kan vara uppmärksam på dock är hur blött ensilaget är. Känns det blötare än vad du räknat med så ger du pållen lite mer kraftfoder. Det blir förvisso väldigt chansartat, men kanske kan vara något att fundera över? Betfor är mina dunderförtjusta i, så jag tänkte inte ens på att alla pållar kanske inte gillar det:o Men blanda betfor med den vanliga maten kanske?

Det känns som vanligt, är rätt så torrt har för mig att TS ligger på 78%.

Betforn ligger utsorterad på morgonen, pelletsarna uppätna. Har aldrig tidigare haft häst som inte gillar betfor. Allt annat slinker ner, till och med grusmineraler!

Vitafor Derby brukar vara bra när det fattas hull, 12,2 MJ 70 smb rp och endast 7,6% stärkelse. Inga tillsatser av vitaminer och spårämnen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 392
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar