HerrKantarell
Trådstartare
Travare som tappar överlinjen,varför? Kvot på 6,9. Får i sig 692 g smrp, hösilage och groov 125.
Har jag missat något, tankar?
Har jag missat något, tankar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan vara så att du inte alls ska ge mer protein, utan mer energi, här är ett kopierat stycke från HelenaHandberg som tyvärr inte ses till här på forumet längre!
Jag ser huvudsakligen 2 typer av negativa konsekvenser pga av för mkt ”kvottänkande”.
Feta omusklade hästar av lättfödda raser. Ägaren fodrar efter en kvot som rekommenderas - 6 - men hästen blir fet och man drar ner på mängden foder. Hästen är fortfarande fet men proteinmängden blir för liten, den tappar muskler och ork.
En högpresterande häst av svårfödd typ. För att orka sina prestationer behöver den väldigt många MJ. Om man håller fast vid en o samma kvot riskerar man ofta att få ett stort överskott av protein i tillförseln. När man är uppe på stora överskott kan de medföra ökad svettning, ökat behov av salt och vatten. Inte farligt men kan ha betydelse när man jagar sekunder. HH
Läs den tråden i sin helhet och fundera vidare på om det är protein din häst saknar!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651&highlight=igge
Prova med att sänka kvoten så att den hamnar strax under 6 istället och se om det sker någon förändring då...Tack för svar. Intressant tråd, kan mycket väl vara så. Gäller väl bara för mig att försöka luska ut var tusan jag ska börja....
Har kollat upp att 100 g olja= ca 880 kalorier för människa, hur många MJ motsvarar det, nån som har bättre koll? Mattegeniet i mig har gått och gömt sig
Men du svarade aldrig på hur träningen ser ut? Överlinjen = muskler, för muskler behövs träning och "rätt" träning!
Travarna är väl inte direkt kända för att jobba med överlinjen och då kan det inte heller bli några muskler där