Tappar överlinjen

HerrKantarell

Trådstartare
Travare som tappar överlinjen,varför? Kvot på 6,9. Får i sig 692 g smrp, hösilage och groov 125.

Har jag missat något, tankar?

Sv: Tappar överlinjen

Visst är det proteinet som påverkar överlinjen? Hur högt ska jag sikta? Kan man ge så mycket som upp mot 950 smrp? Har fått för mig att njurarna kan ta stryk?

Eller så behöver han mer mj.Om den ligger lågt där kan det vara så att hästen får lov att ta av proteinet för att omvandla det till energi vilket är en väldigt kostsam process för hästen. Ger lite samma symptom som proteinbrist.

Egentligen är det ju inte så mkt att be för, mer mat behöver han ju. Jag slänger på 2 kg groov 125 till, hösilage har han fri tillgång till så där kan jag inte göra så mycket.

Det kan vara så att du inte alls ska ge mer protein, utan mer energi, här är ett kopierat stycke från HelenaHandberg som tyvärr inte ses till här på forumet längre!

Jag ser huvudsakligen 2 typer av negativa konsekvenser pga av för mkt ”kvottänkande”.

Feta omusklade hästar av lättfödda raser. Ägaren fodrar efter en kvot som rekommenderas - 6 - men hästen blir fet och man drar ner på mängden foder. Hästen är fortfarande fet men proteinmängden blir för liten, den tappar muskler och ork.

En högpresterande häst av svårfödd typ. För att orka sina prestationer behöver den väldigt många MJ. Om man håller fast vid en o samma kvot riskerar man ofta att få ett stort överskott av protein i tillförseln. När man är uppe på stora överskott kan de medföra ökad svettning, ökat behov av salt och vatten. Inte farligt men kan ha betydelse när man jagar sekunder. HH

Läs den tråden i sin helhet och fundera vidare på om det är protein din häst saknar!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651&highlight=igge

En tråkig fråga kanske, men hur ser träningen ut för hästen?
Min erfarenhet är att varmblodiga travare är ganska svårfödda, och även ganska svåra att muskla utan rejäl träning...
Hur ser mineralerna ut i fodret? Då tänker jag främst på Ca, P, Mg.

För övrigt - Tack Natasja, precis vad jag letat efter då jag har två gamla damer som är superfina på alldeles för låg kvot men en femårig hingst som ser ut som skit på en kvot på 6,9. tack för tipset på tråden, nu kan jag leta vidare!

Tack för svar. Intressant tråd, kan mycket väl vara så. Gäller väl bara för mig att försöka luska ut var tusan jag ska börja....

ett alternativ är att grovfoderanalysen inte stämmer, att den inte är representativ för hela hösilagepartiet...

Det kan vara så att du inte alls ska ge mer protein, utan mer energi, här är ett kopierat stycke från HelenaHandberg som tyvärr inte ses till här på forumet längre!

Jag ser huvudsakligen 2 typer av negativa konsekvenser pga av för mkt ”kvottänkande”.

Feta omusklade hästar av lättfödda raser. Ägaren fodrar efter en kvot som rekommenderas - 6 - men hästen blir fet och man drar ner på mängden foder. Hästen är fortfarande fet men proteinmängden blir för liten, den tappar muskler och ork.

En högpresterande häst av svårfödd typ. För att orka sina prestationer behöver den väldigt många MJ. Om man håller fast vid en o samma kvot riskerar man ofta att få ett stort överskott av protein i tillförseln. När man är uppe på stora överskott kan de medföra ökad svettning, ökat behov av salt och vatten. Inte farligt men kan ha betydelse när man jagar sekunder. HH

Läs den tråden i sin helhet och fundera vidare på om det är protein din häst saknar!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651&highlight=igge

Det där med kvoten ska man inte förlita sig på som du säger..
Jag är hippolog student och vi har precis haft föreläsningar och uppgifter om foder och foderstater.. och våran lärare har inte ens nämt den där kvoten.

Vi har lärt oss att räkna ut hästens behov av MJ, Smbrp, Ca osv osv. och sen räknat ut foderstat efter det. Sen måste man räkna så att kvoten Ca/P är ok.. och att hästen får i sig tillräckligt många kg TS/kroppsvikt

Sänka kvoten kan jag ju göra genom att ge mer energi, funderar på olja så hänger inte proteinerna med.

Har kollat upp att 100 g olja= ca 880 kalorier för människa, hur många MJ motsvarar det, nån som har bättre koll? Mattegeniet i mig har gått och gömt sig :)

Olja brukar ligga på 3-3,5MJ per dl.
Titta på hur mycket kJ eller MJ det står istället för kalorier.
// Linda

Men du svarade aldrig på hur träningen ser ut? Överlinjen = muskler, för muskler behövs träning och "rätt" träning!

Travarna är väl inte direkt kända för att jobba med överlinjen och då kan det inte heller bli några muskler där :p

Men hur räknar ni ut hästens behov av proteiner och mineraler?

Enligt Hästens näringsbehov och utfodring (Planck/Rundgren) så beräknas behoven (utom selen och TS) efter hästens energibehov - vilket inte är detsamma som att man kan fodra hursomhelst bara kvoten i fodret är rätt... - men finns det fler sätt att räkna alltså?

Förlåt TS för lite trådkap :)

Har kollat upp att 100 g olja= ca 880 kalorier för människa, hur många MJ motsvarar det, nån som har bättre koll? Mattegeniet i mig har gått och gömt sig :)

När man talar om “kalorier” i dagligt tal så avser man egentligen kilokalorier (kcal). 100 g vegetabilisk olja innehåller därför ca. 880 kcal eller 0,88 Mcal. Du kan räkna om detta till MJ genom att multiplicera med 4,187, dvs. 100 g olja innehåller ca. 3,7 MJ. Man kan nog räkna med att hästen i princip tillgodogör sig all den energi som finns i fett.

Men varför i hela världen ska du ge din häst olja???

Men du svarade aldrig på hur träningen ser ut? Överlinjen = muskler, för muskler behövs träning och "rätt" träning!

Travarna är väl inte direkt kända för att jobba med överlinjen och då kan det inte heller bli några muskler där :p

Ojdå. Tränas intervallträning och långa skrittturer. Har inte ändrat träningen men märker att han fallit ur nu i höst, så känns mer som att det är foderrelaterat.

Min tanke var efter läsning bla här att minska kvoten men höja energin och därför funderade jag på olja? Andra förslag?

OK, då är det kanske inte träningen då ;)

Brukar han falla ur på hösten?

Har ni ändrat något mer än att ni fått nytt grovfoder (tänker ny flock, kanske får han inte komma till och äta, kanske stressar han och "vill" inte äta, flickvän i flocken som han måste "vakta"...)?

Du skriver vilken kvot och hur mycket smrp han får, men ger du samma mängd energi som tidigare?

Tänker också på tänderna, äter han som han ska? Har han problem där och inte kan tugga ordentligt kanske han inte kan tillgodogöra sig fodret - eller om det gör ont kanske han inte äter så mycket som han borde.

Jag förstår inte varför du ska minska kvoten, proteiner behövs för att bygga muskler och det är ju det den ska göra? Att höja energin är inte samma som att man ska minska kvoten...

Grejen med att titta på kvoten är ju att man inte behöver räkna på proteinbehovet om kvoten i fodret är rätt och man täcker energibehovet, inte att man ska täcka proteinbehovet och låta energitillförseln bli vad den blir...

Utgå från energibehovet, behovet av smältbart protein är 6 g/MJ... med andra ord, behöver du öka energin när kvoten ligger rätt från början så blir det för lite protein om du inte även ökar proteinet!

För övrigt är ett proteinöverskott som kommer från grovfoder inte farligt! Det HH skrev är att STORA proteinöverskott kan göra att de svettas mycket och därför behöver mer salt och vatten, vilket kan vara negativt i tävling - men du vet väl om han svettas "mycket"? Har dock svårt att tänka mig att det är så iom att han faller ur (eller har han överhull, är det bara musklerna som minskar?) och proteinkvoten ligger rätt!

Eller tänker jag helt fel??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 392
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar