Tappar hoppet om att få min hund frisk!!!

SandraM

Trådstartare
Min hund (bullterrier på 10 månader) har nu vart halt under en längre tid. Det irriterande är att vi inte hittar orsaken till smärtan/hältan. Han är röntgad fram och även i rygg och bakben men man hittar inget.

Han har förhårdnader på tassarna som man får fila bort, annars blir dom stenhårda. Men nu är dom ganska ok men ändå går han inte rent.

Han har under hema tiden visat hälta fram men efter en kur på smärtstillande så visade han hälta bak, men efter några dagar var vi tillbaka på fram igen.

Vi har nu tagit Borelia prov men inte fått svar än (var in i måndags) hur lång tid tar det innan man får svar? Nu hoppas jag nästan att det är det som spökar så man kan behandla. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Man ser på honom att han inte är så lycklig, han var mycket gladare då han gick på smärtstillande :(

Är det något som vi missat? Vad skulle ni rekomendera?
Jag vill ha en frisk hund som får vara hund!!!

Förlåt för långt inlägg!!

Sv: Tappar hoppet om att få min hund frisk!!!

Är hunden röntgad och du inte har hittat något så skulle jag gå till en fysioterapeut som går igenom hunden. Frambenshälta som inte är orsakat av ett trauma är enligt en fysioterapeut som jag har gått kurs för i princip alltid orsakat av överbelastning pga (oftast mjukdels-)skada som sitter i den bakre delen av kroppen (omkring länd, höfter, knä).

Men något får mig ändå att fundera på om problemet ändå inte kan sitta i tassarna. Hos vinthundar förekommer ibland något som kallas för corns. Kan det vara corns som utgör din hunds förhårdnader kanske? Är han halt på mjukt fint gräs?
Här kan du läsa om corns: http://whippet-health.co.uk/#/corns/4543443477

Men stackars er :( ...det kan inte vara växtvärk då ? Man kan väl ta såna blodprover o se vilken fas han ligger i ? ...eller så kan det kanske vara nån fästingrelaterad sjukdom som du säger.
Har du pratat med uppfödaren i fall det är "vanligt" under uppväxten att dom kan ha lite ont ?

Är hunden röntgad och du inte har hittat något så skulle jag gå till en fysioterapeut som går igenom hunden. Frambenshälta som inte är orsakat av ett trauma är enligt en fysioterapeut som jag har gått kurs för i princip alltid orsakat av överbelastning pga (oftast mjukdels-)skada som sitter i den bakre delen av kroppen (omkring länd, höfter, knä).

Men något får mig ändå att fundera på om problemet ändå inte kan sitta i tassarna. Hos vinthundar förekommer ibland något som kallas för corns. Kan det vara corns som utgör din hunds förhårdnader kanske? Är han halt på mjukt fint gräs?
Här kan du läsa om corns: http://whippet-health.co.uk/#/corns/4543443477

Tanken har slagit mig och jag ska absolut kolla upp honom, måste bara hitta någon först!! :)

Corns har jag aldrig hört talas om men ska absolut läsa, jag tar emot allt!! Nä, han visar hälta på hårdare underlag, han kan i enstaka fall även visa på mjukt men då mycket lite. För mig känns det som om det kommer från tassarna, men går det att få dom bra?

Men stackars er :( ...det kan inte vara växtvärk då ? Man kan väl ta såna blodprover o se vilken fas han ligger i ? ...eller så kan det kanske vara nån fästingrelaterad sjukdom som du säger.
Har du pratat med uppfödaren i fall det är "vanligt" under uppväxten att dom kan ha lite ont ?

Allt känns väldigt jobbigt just nu, vill bara ha svar. Uppfödaren har inte tid att prata och svår att få tag i så inte mycket till hjälp där :/ Men har ju på omvägar fått reda på att de inte avlar på friska hundar, han verkar dock inte fått sin mammas sjukdomar men man undrar vad mer som kan ligga bakom.

Får väl kolla upp honom på det vi kan och blir han inte bättre så får man väl ta ställning vad som är bäst. Men jag vilk bara ha honom frisk!

Bilden som var med i artikeln var ju skrämmande lik en av trampdynorna. Ganska många av symtomen stämmer oxå in. Vi har filat ganska mycket och de flesta dynorna ser bra ut, men den som vart värst visar han fortfarande smärta i.... Ja, nu fick man mer att tänka på och mer att forska om.

Krister Julinder, ortoped! Vår hund hade hälta kring 4-6 månaders ålder och vi hittade inget fel. Flera veterinärer undersökte honom och han röntgades. Slutligen bestämde jag mig att köra ner från Västerbotten till Söderköping för att undersöka min hund hos Krister. Det har jag inte ångrat! Han hittade inom en kvart orsaken och strax låg hunden på operationsbordet och idag är hunden helt återställd och som vilken annan frisk hund som helst.

Krister är en otroligt kompetent veterinär! Söderköpings djuklinik

Då skulle jag tippa att problemen kommer från tassarna (men det skadar ju inte att köra en ordentlig koll hos en fysioterapeut heller, eftersom han har haltat ett tag så är risken för snedbelastning stor vilket kan leda till spänningar som kan orsaka andra problem i sin tur).

Corns kan vara hopplösa, men ofta ger skor lindring. SLD här på buke har en hund som har problem med corns till och från men verkar lyckas hålla det i schack på ett bra sätt. En tränare på klubben tycker att upprepade helosanbandage och att sedan försöka skrapa bort cornet är den bästa metoden. Andra har tagit bort det kirurgiskt, i vissa fall har det återkommit i andra fall inte. Nackdelen med att ta bort det kirurgiskt är att det riskerar bli ett ärr i tramdynan som kommer att göra lika ont som cornet.

Här finns det massor av trådar om corns:
http://www.greyhound-data.com/knowledge.php?dirsearch=corns

När våran hund var ung fick han en oförklarlig hälta som vandrade och han hade tydligt ont i kroppen, veterinärerna hittade inget på röntgen, borrelia-prov togs motvilligt då de tyckte att det inte var säsong för det. Vi var på väg att avliva honom då han var i så dåligt skick (efterhand så påverkades allmäntillståndet att han bara låg ner), så bytte vi veterinär och hon hittade det som troligtvis varit orsaken hela tiden, halsinfektion... hans halsmandlar var stora och illröda, så de opererades bort, han fick äta medicin läääänge, men blev frisk:love:.

Så man kanske bör kolla bortom det ortopediska om man inte hittar förklaringen där

Då skulle jag tippa att problemen kommer från tassarna (men det skadar ju inte att köra en ordentlig koll hos en fysioterapeut heller, eftersom han har haltat ett tag så är risken för snedbelastning stor vilket kan leda till spänningar som kan orsaka andra problem i sin tur).

Corns kan vara hopplösa, men ofta ger skor lindring. SLD här på buke har en hund som har problem med corns till och från men verkar lyckas hålla det i schack på ett bra sätt. En tränare på klubben tycker att upprepade helosanbandage och att sedan försöka skrapa bort cornet är den bästa metoden. Andra har tagit bort det kirurgiskt, i vissa fall har det återkommit i andra fall inte. Nackdelen med att ta bort det kirurgiskt är att det riskerar bli ett ärr i tramdynan som kommer att göra lika ont som cornet.

Här finns det massor av trådar om corns:
http://www.greyhound-data.com/knowledge.php?dirsearch=corns

:banana:
Jag vet inte hur jag ska kunna tacka för informationen jag fick!!! :) Var iväg och köpte billiga skor på HÖÖKS och vet ni vad? Han är HALTFRI!!!! Eller ja, han går lite konstigt på grund av skorna, men han går och travar frivilligt på asfalt!! :P Wieee! :banana:

Ska bara leta ett par bättre skor som sitter bättre, sen så får vi väl fortsätta med vår tassvård!! Om man skulle få detta konstaterat är det något man skulle kunna få ut på en dolda fel? Tänkte mest för att kolla hur saker ligger till! Pengar är oviktigt bara hunden mår bra!! :bump:

Vad kul att kunna vara till hjälp! :) Corns är rätt ovanligt på andra hundar än whippet och greyhound så många veterinärer har aldrig hört talas om det när man för det på tal.

Therapaw ska vara de bästa skorna men de är svåra att få tag på i Sverige. Kan dock beställas från amazon.co.uk.

Jag köpte ett par från Sabro som jag har köpt på Bromma Zoomarknad när min fick sand i tassen och blev tvungen att operera trampdynan. En kompis har sådana till sin whippet som har stora problem med corns. De sitter kvar riktigt bra, men de är rätt dyra. Jag PM:ar dig en länk.

Veterinären ringde nyss och de hade fått svar på borelia proverna och han hade antikroppar mot det. Han har även Borelia, så nu ska han behandlas mot det med!!

Så med antibiotika och en stor portion tassvård så ska jag väl få en frisk hund jag med hoppas jag!! :) :bump:

Borrelia var precis vad jag tänkte på. Min hund har också haltat från o till på frambenet och blodprov togs. Det visade sig att han hade anaplasma. Vad fick du för behandling och hur lång?

Min lille vovve är nu behandlad för borelian, men ingen ändring på honom. Tassarna ser relativt bra ut i dagsläget men han haltar fortfarande...

Han blir inte bättre, vår veterinär vet inte hur vi ska gå vidare, men vi får helt enkelt åka in och titta på honom igen. Vi får byta veterinär då våran nu slutat, så förhoppningsvis får vi någon med nya ideer vad det här kan vara...

Hoppet tryter mer för varje dag och jag tycker mer och mer synd om min hund som inte ens är ett år gammal och har sådana här problem. En hund kan inte leva sitt liv på smärtstillande... Man ser på honom ibland hur deprimerad han blir... Han är ju bara en valp!!

Får ge en stund till och se vad den nya veterinären säger, hoppas på det bästa!

Min hund blev halt efter att han haft borrelia. Även efter behandling var han halt eftersom han fått artros av det. Samtidigt som borreliaprovet togs prov för reumatism, vilket också var positivt. Så samtidigt som vi behandlade med antibiotika mot borrelia behandlade vi med kortidom mot artrosen. När vi slutade med kortison var han ohalt ett tag, men hältan kom tillbaka och då testade vi rimadyl, vilket funkade bra (mot hältan, magen brakade ihop av det efter ett tag).

Har ni testat mot reumatism? provat smärtstillande?

Min hund blev halt efter att han haft borrelia. Även efter behandling var han halt eftersom han fått artros av det. Samtidigt som borreliaprovet togs prov för reumatism, vilket också var positivt. Så samtidigt som vi behandlade med antibiotika mot borrelia behandlade vi med kortidom mot artrosen. När vi slutade med kortison var han ohalt ett tag, men hältan kom tillbaka och då testade vi rimadyl, vilket funkade bra (mot hältan, magen brakade ihop av det efter ett tag).

Har ni testat mot reumatism? provat smärtstillande?

Nää, det har vi inte testat, men får dom det så tidigt i ålder?? Eller blir det av slitningar av hältan?

Han har ätit Rimadyl som godis under några månader och han blir bättre, men så fort man slutar med det så är hältan tillbaka. :crazy:
Men ska absolut ta upp det med vet. Vill så gärna ha honom bra, men under de 4 månaderna vi haft honom så har han vart halt 3 månader tror jag (han är en omplacering).

Min hund fick artrosen av borrelian så de kan få det i unga år ja :( min blev också halt på en gång utan smärtstillande så när det visade sig att han inte tålde det (provade flera olika) så fick jag ta bort honom :(

Okeey, så tråkigt! Han tål ju det, men är det verkligen snällt mot hunden att gå ett helt liv på smärtstillande? Jag tror att det satt sig psykist på Bobby med, tror inte han lev smärtfritt på väldigt väldigt länge.

Så frågan är bara hur länge man ska hitta på. Man kan inte se artros på röntgen? För han är röntgad både fram och bak utan att de hittat något. Jag blir mer och mer inställd på att han inte kommer överleva sin 1 års dag, men jag skulle bli överlycklig om han skulle bli bra!

Så länge han mår bra på smärtstillande tycker jag man kan ge det om inget annat funkar. Jag tycker verkligen inte man ska låta hunden vara halt!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 792
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg