Tappar formen

M

Midnight_Rose

Jobbar mycket med min häst nu och nu klarar jag av och rida henne i bra form inte perfekt ännu men på god väg. det fungerar bra i skritt och trav men när jag ska fatta galopp drar hon upp huvudet och ser ut som en älg ;) Är det något med min ridning då, sitsen kanske? Hur kan jag få henne att ändra på detta? Hon har även haft/har tendens att kasta sig iväg i galopp, gärna med en del slängtrav emellan...likaså när jag bryter av till trav, det blir då studsigt och allmänt obekvämt :(

Vad är en ok LB form? Hon behöver kanske inte gå perfekt där? HAr inga höga krav på vår första tävling det går säkert inte bra heller, men jag är inte den första i världen att missa lite så jag ser det som träning och får tävlingsvana ;)

Det är ju säkert jag som rider fel... Tips tack!

:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappar formen

Jag känner igen mig lite grann i det du säger, att det funkar bra i skritt och trav är ju bra, men prova att fatta galopp på en volt, och om de känns som att hon drar upp huvudet och även ibland kastar sig iväg i galoppen som du säger. Så prova att ställa igenom hästen ordentligt några gånger, och när du känner att hon lättar lite så lättar du som en belöning, det är även bra om du gör de i travarbetet så hon blir ordentlig böjd i halsen. för hästar behöver sträcka ut halsen ordentligt. Du kan också prova att rida på en volt i högervarv och ställa hästen mot vänster, då blir den mjuk i halsen.
är det studsigt så försök att komma ner i sadeln ordentligt.
Att hästen drar upp huvudet kan bro på att du sitter med för korta tyglar?
Kanske inte så mycket till hjälp, men värt ett försök ialafall!
Lycka till :)

Tycker att det låter som att du har en relativt grön häst, som helt enkelt tycker att det är Jobbigt i galoppen.

Jag skulle nog försöka avdramatisera det hela och Inte bråka med hästen i fråga, arbeta med många fattningar och bara korta korta galopp sträckor, på 3-4 språng. Kan du inte få en bra fattning och en bra avsaktning ser jag inte vad galopp arbetet ska ge för effekt heller. Det är fattningarna och avsaktningarna som i min värld stärker hästen. Finliret skulle jag vänta med.

Hästen är väl inte grön direkt utan snarare.... förstörd. Men jag gillar dina tips:)

TS: Det är tråkigt att läsa om allt som hänt henne, mycket av ridproblemen som du beskriver hade hon inte när jag såg henne senast :( När min kompis red var hon såvitt jag minns lugn i alla övegångar. Hoppas det löser sig snart!

När du ska fatta galopp så måste hästens innersida få komma fram ordentligt och inte blockeras.

Kyra brukar rekommendera att på hästar som slår sig fria i fattningen skall ryttaren vid fattningen lätta på innertygeln rejält så att hästen känner att den inte hindras. Hon rekommenderar också att ryttaren, om du exempelvis ska fatta höger galopp på volt, vrider huvudet utåt och sneglar bak mot vänster axel under fattningen. Detta tillsammans med den lösa innertygeln underlättar för hästen att få fram sin innersida och inte blockeras.

Hästen är väl inte grön direkt utan snarare.... förstörd. Men jag gillar dina tips:)

TS: Det är tråkigt att läsa om allt som hänt henne, mycket av ridproblemen som du beskriver hade hon inte när jag såg henne senast :( När min kompis red var hon såvitt jag minns lugn i alla övegångar. Hoppas det löser sig snart!
Tack, det löser sig nog.. Hon är ju utbildad LA dressyr så hon kan... Tyvärr vart hon jättehetsig efter att förra ägaren hoppat med henne så nu kopplar hon samman Galopp med Hopp :( Men vi kämpar vidare med fattningarna, emellanåt gör hon dem riktigt bra *stolt* :) Ska snart ut och träna lite.

När du ska fatta galopp så måste hästens innersida få komma fram ordentligt och inte blockeras.

Kyra brukar rekommendera att på hästar som slår sig fria i fattningen skall ryttaren vid fattningen lätta på innertygeln rejält så att hästen känner att den inte hindras. Hon rekommenderar också att ryttaren, om du exempelvis ska fatta höger galopp på volt, vrider huvudet utåt och sneglar bak mot vänster axel under fattningen. Detta tillsammans med den lösa innertygeln underlättar för hästen att få fram sin innersida och inte blockeras.

tack för tipset...ska prova :d

Jag tror inte du gör något större fel, har en häst (gammal ridskolehäst) och jag har kämpat i år med att få henne att gå i form (dåliga muskler, många långa sjukdomstider) men nu när jag rider går hon nästan perfekt jämnt, men i galoppen låter jag henne gå upp i form i fattningen och tar ner henne sen. Dvs att jag lättar i handen ganska rejält i fattningen och ökar farten för att hon ska orka gå ner i form igen.
Kanske inte är samma problem som jag har men allting kommer ju, de behöver bara rätt muskler så de orkar.

Jag känner igen mig i det du säger, min foderhäst går också ganska hyffsat i skritt och trav, men inte galoppen. Han försöker, men blir alldeles för framtung och snubblar. Han är inte tillräckligt musklad för att kunna gå i form i galoppen ännu, tyvärr. Kan vara nått liknande med din häst. Jag tränar mycket på det, och det går framåt, så kämpa vidare! ;D

Hehe.. det nog mer sanning i det än man kan tro. Hästen far alltid illa av att blockeras med inner tygel, det märks bara tydligare i fattningen än i skritt och trav.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 528
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 511
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII