Sv: Tappar bakdelen i höger gallopp!
Som många andra har varit inne på så vill jag gärna vända på begreppet. Häste svänger inte in med bakdelen utan skjuter ut framdelen (skjuter ut bogen). Detta gör hsäten för att den inte orkar bära sig ordentligt. När man rider dressyr vill man ha en "spänd båge" från bakdelen, genom ryggen och fram till nacken. Man vill att hästen ska lägga bak vikten från framdelen, genom ryggen, över på bakdelen. Motorn sitter i bakdelen, det är därifrån kraften kommer som ska lyfta framdelen. Det här är jobbigt för hästen och kräver muskelstyrka som succesivt kommer. Ju starkare hästen är desto högre form kan man kräva av den.
Det din häst gör är att smita undan, antingen så är den inte tillräckligt stark för att orka eller så passar den på att göra det lätt för sig pga att du inte kan korrigera. Eller så påverkar din sitts och balans hästen så att den inte kan spåra.
Din häst flyttar ut framdelen något utanför bakdelens spår. Detta gör att det inte finns någon båge att spänna, delarna hänger inte längre ihop. Tänk dig ett räls där bakdelen är loket. Rätt som det är försvinner framdelen och då finns det inget för bakdelen att jobba med. Du måste rida bakdelen på det spåret du vill att hästen ska gå på och sedan får du korrigera framdelen efter det.
Varför det blir så här för dig och din häst är det väldigt svårt att svara på så här via internet. Gissningsvis en kombination av att hästen är ung och du rellativt oerfaren som ryttare. Att hästens pårar tillhör de absoluta grunderna men är väldigt svårt.
Rider själv just nu en häst som startar LA och har blivit placerad i detsamma där spårningen kommer automatiskt med ägaren. Jag däremot upptäcker ofta att bogenåker ut och att hästen går på två spår, så fort jag tappar fokus eller sitts. Så det är inte bara ett unghästproblem och lär sitta kvar länge länge, framförallt om du inte lär dig korrigera detta. En häst som inte spårar kan aldrig samla sig, och en häst som inte samlar sig löper en större risk för skador. Så gör en investering i din häst och skaffa en tränare.
Lycka till!