Tappar bakdelen i höger gallopp!

Sv: Tappar bakdelen i höger gallopp!

Jag tycker också att du ska försöka ta hjälp av en tränare. Det behöver inte vara ofta, men när den väl är där och hjälper dig så se till att vara frågvis. En lektion kan hjälpa i flera veckor!
Det viktigaste i nuläget är ju att du lär dig hur du ska göra med din häst, och det behöver inte bli så dyrt!

Lycka till!

Jag tycker det låter som om din häst behöver en Equiterapeut. Många hästar får problem med galoppen när de har snedheter i korset. Bättre att kolla upp sådant innan hästen blir halt och man börjar tro att det är fel på benen, när problemet egentligen kommer från andra delar av kroppen.

Som många andra har varit inne på så vill jag gärna vända på begreppet. Häste svänger inte in med bakdelen utan skjuter ut framdelen (skjuter ut bogen). Detta gör hsäten för att den inte orkar bära sig ordentligt. När man rider dressyr vill man ha en "spänd båge" från bakdelen, genom ryggen och fram till nacken. Man vill att hästen ska lägga bak vikten från framdelen, genom ryggen, över på bakdelen. Motorn sitter i bakdelen, det är därifrån kraften kommer som ska lyfta framdelen. Det här är jobbigt för hästen och kräver muskelstyrka som succesivt kommer. Ju starkare hästen är desto högre form kan man kräva av den.

Det din häst gör är att smita undan, antingen så är den inte tillräckligt stark för att orka eller så passar den på att göra det lätt för sig pga att du inte kan korrigera. Eller så påverkar din sitts och balans hästen så att den inte kan spåra.

Din häst flyttar ut framdelen något utanför bakdelens spår. Detta gör att det inte finns någon båge att spänna, delarna hänger inte längre ihop. Tänk dig ett räls där bakdelen är loket. Rätt som det är försvinner framdelen och då finns det inget för bakdelen att jobba med. Du måste rida bakdelen på det spåret du vill att hästen ska gå på och sedan får du korrigera framdelen efter det.

Varför det blir så här för dig och din häst är det väldigt svårt att svara på så här via internet. Gissningsvis en kombination av att hästen är ung och du rellativt oerfaren som ryttare. Att hästens pårar tillhör de absoluta grunderna men är väldigt svårt.

Rider själv just nu en häst som startar LA och har blivit placerad i detsamma där spårningen kommer automatiskt med ägaren. Jag däremot upptäcker ofta att bogenåker ut och att hästen går på två spår, så fort jag tappar fokus eller sitts. Så det är inte bara ett unghästproblem och lär sitta kvar länge länge, framförallt om du inte lär dig korrigera detta. En häst som inte spårar kan aldrig samla sig, och en häst som inte samlar sig löper en större risk för skador. Så gör en investering i din häst och skaffa en tränare.

Lycka till!

Det lät vettigt det du sa!
men detta har liksom uppkommit på senare tid... Innan har hon kunnat gå någorlunda bra...
Det går jättebra i vänstergalloppen men högergalloppen och trav i vänstervarv är rent ut sagt jobbigt. Det finns en tjej jag skulle kunna prata med typ som skulle kunna komma å hjälpa mig, men finns det något bra för att stärka rumpan/bakdelen?jag vill jättegärna få bukt med detta så kom gärna med förslag på övningar, tips å liknande... :p

handlar nog inte om styrkan riktigt, rakriktning är något man kämpar med oavsett hur stark hästen är och oavsett hur duktig hästen är..för även om hästen blir stark så är endå hästen såpass oliksidig att den kommer fortsätta med sånt.

de är helt enkelt så att hästen fuskar, hästen är väl svagare i ena sidan och orkar inte, vilket kräver mycke av ryttaren så den kan hjälpa hästen.

min häst kan också försöka sej på att fuska så ibland...men man måste va nogran med att alltid ha hästen rak, ju mer liksidig hästen sen blir ju lättare har hästen de för sej och ju mindre fuskar den med sånt.

Jag har en häst som också spårar. Har försökt att träna upp henne med en massa olika övningar och med hjälp av tränare. Tillslut tog vi ut en equiterapeut och det visade sig att hästen hade när hon var liten varit med om någonting som gjort att bäckenet låg lite snett. För att kompensera upp det hade hon byggt lite muskler på vänster sida och sen några på höger sida, som om man bygger med klossar. Om man lägger en kloss lite för långt till höger måste man lägga den andra mer till vänster. Så såg hennes muskler ut.
Vilket resulterade till att hon var snemusklad och inte kunde gå rakt för det var så extremt jobbigt för henne. Nu är hon under behandling och det går mycket bättre!
Mitt tips till dig är att ta ut någon som kollar igenom hästen, så att om det är något kan rätta till det innan det blir alltför stort.

Ngt man kan göra är lite stretchning. Det har jag fått börja med min då hon är lite stum ibland i ena baklåret o bogen. Man gör cerpentiner, bak o fram typ 1,5 dm från backen med bakbenen. och frambenen tar man tag i knät, står bredbent o lyfter upp, åt sidorna o så. Min pärla tycker det e superskönt, hon lägger gärna huvudet på axeln:)
Gärna efter passet också.
Sen kan man massera in linement(värmande) också, om hästen e spänd/stum.

fräckt! Ska prova det idag! tack så mycket för alla svar och jag ska åtgärda detta med detsamma! Fler får gärna svara om ni vill...;)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 241
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross