tappad napp - sköjla eller suga?

Sv: tappad napp - sköjla eller suga?

Har jag tappat den där jag har tillgång till rinnande vatten sköljer jag. Åker den i backen ute och Liten "verkligen" behöver den så suger jag av den. Försöker dock undvika det så långt det är möjligt men hellre en avsugen napp än en kinkig unge!

Har jag tappat den där jag har tillgång till rinnande vatten sköljer jag. Åker den i backen ute och Liten "verkligen" behöver den så suger jag av den. Försöker dock undvika det så långt det är möjligt men hellre en avsugen napp än en kinkig unge!

+1 på den :D

Sköljer av den.

Är oerhört tacksam att jag sluppit napp till min son, ser på kompisar att deras barn blir otorligt ledsna när det inte finns någon napp i närheten alternativt när dom tappat nappen. Nej, det är inte därför som sonen inte använt napp. Han har helt enkelt inte velat ha varken napp, tumme eller snuttefilt.

Sköljer av den.

Är oerhört tacksam att jag sluppit napp till min son, ser på kompisar att deras barn blir otorligt ledsna när det inte finns någon napp i närheten alternativt när dom tappat nappen. Nej, det är inte därför som sonen inte använt napp. Han har helt enkelt inte velat ha varken napp, tumme eller snuttefilt.

Min son däremot har både napp, tumme & snuttekanin... :)

Min son däremot har både napp, tumme & snuttekanin... :)

Ja, och inget är fel :)

Har fått påpeka flertal gånger för fröknarna på dagis när sonen var liten att han inte använde napp eftersom dom tog för givet att alla småbarn använder napp. Vissa vikarier gav sonen en napp vid vilan - ända tills jag fick reda på det :devil:

Senast ändrad:

Inget av det, eftersom dottern suger på tummen.
Däremot brukar jag få skölja/torka av tummen från hundhår emellanåt ;)

Ja, och inget är fel :)

Har fått påpeka flertal gånger för fröknarna på dagis när sonen var liten att han inte använde napp eftersom dom tog för givet att alla småbarn använder napp. Vissa vikarier gav sonen en napp vid vilan - ända tills jag fick reda på det :devil:

Man kan alltså välja att inte vänja sina barn vid napp?

Ja.

En del väljer att inte ge napp, andra barn (som min Isak) vägrar napp (han hade kolik och skrek uppåt 12 timmar i sträck hade han velat ha napp och blivit nöjd hade han fått det :-) ) dock är det vääääldigt skönt efter koliken släppte att ingen napp ha, inget jag saknar alls särskilt inte med tanke på hur svårt jag själv hade att sluta.

Så själva grundfrågan kan jag inte svara på men det känns jäkligt ofräscht att suga av en tappad napp som legat på backen och frågan är hur mkt det hjälper mot bakterier mm (Dock har ju nöden ingen lag).

Man kan alltså välja att inte vänja sina barn vid napp?

Det beror på hur stort sugbehov barnet har. Har barnet ett stort sugbehov så är risken stor att de tex suger på tummen (eller har napp).
Eftersom jag varit tumsugare länge så skulle jag ge mitt barn napp, om barnet visade att den ville suga mycket. Det var ett rent helvete att sluta suga på tummen. Nappen kan man alltid ta bort, men tummen sitter där den sitter.:crazy:

Jag kan inte minnas att jag behövt suga av en tappad napp ute någon gång under dessa 6 månader, vi har så många nappar med oss jämt ;) samt att vi använder "nappsnöre".

Men skulle jag någon gång stå där med bara en napp som ligger på marken, samt en dotter som är ledsen och vill ha sin napp ( Ella är inte så jätte inne på dethär med napp ) så visst: in i min mun och ja sedan in i hennes medan jag spottar & fräser :D

No1:

Nej man behöver inte, men vill man inte förvandlas till en levande napp och ha barnet hängandes i sitt bröst nonstop ( vissa barn har enormt stort sugbehov ) så ja då försöker man nog med en napp.

Jag tror få kvinnor/mammor idag står ut en längre tid som "levande napp", men alla barn är ju inte så och då blir det ju genast ett otroligt mycket enklare val att inte ge napp!!

Senast ändrad:

Det beror på hur stort sugbehov barnet har. Har barnet ett stort sugbehov så är risken stor att de tex suger på tummen (eller har napp).

Det är inte heller riktigt sant utan som vanligt beror det på barnet. Jag har haft en unge med enormt sugbehov men som ratade nappen totalt. Allt som inte var äkta vara faktiskt. Då var det jättejobbigt, det är skitpraktiskt med napp och flaska. Nu är det rätt så skönt att slippa vänja av honom vid nappen.

Sugbehovet minskar drastiskt efter 6 månader, så efter det borde det inte finnas någon egentlig anledning att ha napp, mer än bekvämlighet och vana hos barnet.

Om man inte vill suga av nappen kan man använda våtservetter med steriliering i, vet inte om de finns i Sverige, men de är som med svagt klorin på som försvinner i luften innan man hinner ge barnet nappen.

Hej!!

Är vi ute så sitter nappen fästad i ett nappsnöre så även om han spottar ut den hamnar den inte på backen... Skulle det hända så får jag väl suga ifall det inte finns rinnande vatten i närheten...

Hemma sköljer jag!

Jag undviker att suga "rent" nappen men gör det i nödfall. Finns det möjlighet att skölja av nappen sköljer jag och går vi ut har vi napphållare (som han iofs sliter loss ibland) och dessutom extranappar.

Karies har vi nog överfört till honom ändå med alla pussar.;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
793
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30