tappad napp - sköjla eller suga?

Sv: tappad napp - sköjla eller suga?

Jag tycker det är skitäckligt att suga av en napp som legat på marken. Den kan ju ha hamnat i hundbajs eller vad som helst.

Oja det ÄR vidrigt !!

Men som man tidigare nämnt i tråden, nöden har ingen lag :D

Men iaf jag försöker undvika det ( har inte behövt göra det hittills )...

Om man inte vill suga av nappen kan man använda våtservetter med steriliering i, vet inte om de finns i Sverige, men de är som med svagt klorin på som försvinner i luften innan man hinner ge barnet nappen.

Tror att många har en överdriven bakterieskräck! De flesta bakterier orsakar inte sjukdommar, värre är det i min mening att utsätta små barn för olika kemikalier i onödan.

/ från en mikrobiolog som inte avbryter när bebben och vovven har pusskalas

Jag fattar inte....om nappen är ren nog att stoppas in i förälderns mun så är den också ren nog att stoppas in i barnets mun, så varför ska föräldern suga på nappen?

Första gången någonsin jag håller med dig Jadzia. Kan mitt barn äta grus och sten och slicka på allt som har legat på marken så kan den suga på sin egen napp också.

Ah smart med sådana våtservetter.

Kör nog vidare på 5 nappar i skötväskan + en hängande i nappsnöre och skulle "olyckan" vara framme så får vi hoppas att Ella ändå inte vill ha sin napp. Hon använder den iaf så sällan på dagtid :)

Men tänk om där varit hundbajs men ägaren plockade upp det fem minuter innan nappen hamnade där? Eller om nån fyllerist pissat där dagen innan...

Jag fattar inte....om nappen är ren nog att stoppas in i förälderns mun så är den också ren nog att stoppas in i barnets mun, så varför ska föräldern suga på nappen?
Jag säger samma sak. Om jag inte vill att mitt barn ska få i sig skiten, varför ska då jag vilja få i mig skiten.

Och kom inte och säg att nöden inte har någon lag, för det går alltid att hitta på en bättre variant än att suga av den själv. Tex torka av den med någonting annat, skölja av den med någonting man har med sig, dessutom brukar det finnas rinnande vatten nästan oavsett vart man är om man är i stan.

Jag säger samma sak. Om jag inte vill att mitt barn ska få i sig skiten, varför ska då jag vilja få i mig skiten.

dessutom brukar det finnas rinnande vatten nästan oavsett vart man är om man är i stan.

Som sagt, om man är i stan ;)

Nu har jag inte egna knoddar men som barnflicka hade jag reserver överallt. Fickor, väskor osv. Så det var aldrig något problem.

Att suga rent nappen verkar vara en "föräldrareflex" :D

Och kom inte och säg att nöden inte har någon lag, för det går alltid att hitta på en bättre variant än att suga av den själv. Tex torka av den med någonting annat, skölja av den med någonting man har med sig, dessutom brukar det finnas rinnande vatten nästan oavsett vart man är om man är i stan.

...eller ta med sig en (eller flera) extranapp/-ar ifall den barnet har i mun skulle hamna på marken.

Alltå nöden har ju faktiskt ingen lag kan jag tycka...

...men

Det går som sagt att förebygga otroligt enkelt genom att ha extra nappar med och alltid ha en napp i "nappsnöre" :D

Att suga rent nappen verkar vara en "föräldrareflex" :D

Fast jag vet inte, i min skala räknas det in i samma kategori som att bita av barnets naglar (åh det kommer du inte alls tycka är äckligt när det är ditt eget barn - tjohej, jag har inte gjort det hittills!!!) eller att slicka dem runt munnen och händerna när de är kladdiga. Inget jag praktiserar heller.

Men tänk om där varit hundbajs men ägaren plockade upp det fem minuter innan nappen hamnade där? Eller om nån fyllerist pissat där dagen innan...

Jovisst och hemma på golvet hos oss kan det finnas kattbajspartiklar... världen är full av skit.;) Jag är inte rädd för lite skit men varför jag (i nödfall) suger rent nappen när vi är ute är för att jag tror att min son är bekant med min bakterieflora och att jag klarar av "främmande skit" något bättre än han. Kan jag späda ut skiten nappen har hamnat i så är det bra. Jag tror inte jag tillför något som han inte redan har utsatts för.

Jag är inte så kräsmagad.;)

Fast jag vet inte, i min skala räknas det in i samma kategori som att bita av barnets naglar (åh det kommer du inte alls tycka är äckligt när det är ditt eget barn - tjohej, jag har inte gjort det hittills!!!) eller att slicka dem runt munnen och händerna när de är kladdiga. Inget jag praktiserar heller.

Men uäck!!

Nagelsax, våtservett, papper/handduk kör vi på i denna familj iaf :D

Kan man bita av barnets naglar utan att det gör ont på barnet?:confused:

Ja det har jag last om jattemanga som gor. Att det skulle vara mer skonsamt an att klippa, speciellt nar de ar nyfodda. Men jag har aldrig kant det... behovet :D

Men om mitt barn kastat ut nappen mitt i skogen och var alldeles tokig och jag visste att det enda som skulle kunna fa det lugnt igen var nappen sa hade jag nog spottat pa den och gnidit av pa min troja eller nat. Eller bara gett den som den ar till barnet.

Jag skulle aldrig suga av nappen... jag har alltid extranappar med, men någon gång har jag inte haft det och den har blivit äcklig - då får hon klara sig utan. Då har vi iofs inte haft så långt hem.
Jag har alltid spritservetter och våtservetter i skötväskan också, de hade jag nog kunnat använda.

Bita av naglar och slicka på ungen - nä tack !! Yack! Jag river av hennes naglar, eller klipper, beroende på situation. Man behöver inte vara gris för att man är mamma ;)

Det beror på hur stort sugbehov barnet har. Har barnet ett stort sugbehov så är risken stor att de tex suger på tummen (eller har napp).
Eftersom jag varit tumsugare länge så skulle jag ge mitt barn napp, om barnet visade att den ville suga mycket. Det var ett rent helvete att sluta suga på tummen. Nappen kan man alltid ta bort, men tummen sitter där den sitter.:crazy:

+ alla andra som svarade :)

Det är sällan jag hört någon reflekterat över detta som att aktivt försöka se om det går att köra utan napp. De flesta i min omgivning trycker dit nappen iaf.

Det verkar ju onekligen vara kanon om man klarar sig utan.

Kul att du nämner det där med tumsugningen.
Jag har ett syskon som sög så frenetiskt på sin tumme att den både blev platt och eksemig.
Till slut kom en varning från tandläkaren och då påbörjades operation tumsugningsavänjning men precis som du skrev var det en lång och hetsk process på hemmafronten :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
793
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 859
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka