"Tappad" bakdel/ ben som "fastnar"?!

Sv: "Tappad" bakdel/ ben som "fastnar"?!

Glucosamin brukar finnas på lantmännen och i de flesta hästbutiker. Det finns 2 sorter, "vanligt" glucosamin från Emin, samt Bioglucomin.

Och nej, det tar inte bort symptomen på ev. förslitningar.
Förslitningar är förslitningar, och går inte att få bort (tyvärr :()

Gargamella skrev:
Frågar igen.. Vart köper man glukosamin? :confused: (vet inte om jag ska ge, men vill veta iaf...)

Tack pfh.

Prisvärt Glukosamin finns t ex att köpa direkt från England www.vital-horse.com då kostar det ca 600:-/kg inkl. frakt. De har mycket snabb service! Brukar få hem Glukosaminet bara ett par dagar efter beställningen och ändå är det från England..

Tycker man inte att man behöver ett helt kilo finns det 400g-burkar på Börjes för ca 250:- Det blir ungefär samma pris om man ser till mängden, men då får man å andra sidan betala mer i frakt.

MEN tänk på att Glukosamin bara hjälper om orsaken är för lite ledvätska - och oftast är det en kombination av stela muskler/ojämnhet/lite ledvätska/ev. lite inflammation i knät. Fixar man bara till en del har man kastat bort pengarna om det även sitter t ex i musklerna.

Precis som de andra säger så kan ju ett problem ofta ha fler än en orsak. Men på de hästar som jag hört om som fått glukosamin så har de hästarna haft problem med för lite ledvätska dvs lite allmänt "knackiga" och ibland knäppande i leder, och de har fått väldigt bra resultat av preparatet.

När jag fick problemet med "snubblande bakkärra" första gången så gjorde vi en undersökn. på min häst men inget hittades. Utan vet. konstaterade bara att det troligtvis berodde på hastig ofrivillig avställning pga av skadan och att det skulle försvinna igen, vilket det oxå gjorde. Men det kan dyka upp igen ibland om han hamnar i samma situation igen (som i vintras) men åter igen så försvann det efter ngn vecka.

På äldre hästar kan det vara så. Är hästen avställd har det även med muskulaturen att göra, men då är det ju enkelt om man med motion kan lösa problemet, kanske man inte ens hade behövt Glukosaminet.

Har följt tråden med stort intyresse då min häst gör likadant numer och på måndag ska jag ringa klinik.Om inte trådskaparen har något emot om jag kidnappar hennes tråd en kort stund såundrar jag vad ni säger om det här:
Arab vallack,7år,knackig precis så som trådskrivaren berättar om sin häst,tappar bakkärran och speciellt höger bakben ungefär vart fjärde steg under uppvärmningen i trav men sedan blir det bättre och han tappar den bara någon gång,det är som om han snubblar till.Det ser ut att sitta högt.
Jag bör kanske berätta att tidigare i sitt liv så har han i princip inte gjort ett jota,blivit inriden och lite riden då och då,samt varit på tillridning innan jag köpte honom,annars inte gjort mycket..
Han har varit skev i hela bäckenet och det är tillrättalagt nu av erkännt duktig kiropraktiker och har haft ut equitriker två ggr för att jag har velat att hon ska gå igenom honom muskelärt etc vilket hon också gjort och jag har fått klartecken att rida (har bara jobbat honom i promenader och tömkörning de senaste två månaderna).
Han skjuter dock fortfarande över all tyngd av ryttare på vänster sida.
Jag har lärt mig att som en häst bör svansen jobbar den med ryggen och han bör sin svans åt vänster.
Han är oerhört ojämnt musklad och han knäpper i vänster bakben någon stans..i varje steg. Inte farligt i sig jag vet..men när det verkligen i i varje steg???Även i hagen?
Sedan så är han oerhört spänd i musklaturen på vänster sida kanske till följd att han inte vill belasta höger bak?
Vad kan det vara?
Patella?Någon som har förslag?
Jag har så fruktansvärt ont i magen av det här då jag fick ta bort min första stora kärlek och bästa hästvän i höstas pga cysta i höger bakknä så det spöker oerhörrt i mitt huvud.
Kan tillägga att jag ägt hästen sedan slutet av december -04 och alltså inte haft hästen länge och har inte ridit honom regenbundet sedan dess pga allt krångel.Han gick igenom vet besiktning vanlig sådan på strömsholm (utan röntgen dock).
jaja. Vad tror ni?
När vi är på klink vad ska vi be om speciellt?vad ska man sikta in sig på?Jag vill verkligen att vi ska hitta felet om inte gå runt och lindra olika symtom...

Om hästen gått så ojämnt och fortfarande är ojämnt musklad är det mycket troligt att den t ex fått en inflammation i h.bakknä, och DET kan veterinärerna göra något åt. Det de inte kan påverka är din ridning. Är hästen så jämn och fräsch nu som du säger kanske det är dags att du kräver att den ska gå jämnt? Och musklar upp bägge bakbenen ordentligt.
Det låter som sagt som att det kommit från bäckenet (som är kopplat till ryggen) och gjort att hästen går ojämnt. Såna symptom hade jag också på min häst. Han knäpper fortfarande i bakbenen ibland, trots antiinflammatoriskt och Glukosamin + en massa behandlingar. Det som brukar fungera bäst är att muskla upp vid knät för att avlasta lederna. Och få hästen att vinkla benen rätt.
Har du provat att gå nedför en asfaltsväg med mycket utåtvridna tår? Jag provade det själv för att känna hur det påverkar min häst när han gör så = vinklar ut benen och det gjorde ONT i mina knän. Att gå rätt är alltså A och O.

Totola skrev:
Prisvärt Glukosamin finns t ex att köpa direkt från England www.vital-horse.com då kostar det ca 600:-/kg inkl. frakt. De har mycket snabb service! Brukar få hem Glukosaminet bara ett par dagar efter beställningen och ändå är det från England..

Tycker man inte att man behöver ett helt kilo finns det 400g-burkar på Börjes för ca 250:- Det blir ungefär samma pris om man ser till mängden, men då får man å andra sidan betala mer i frakt.

Har använt båda dessa du föreslår utan någon som hellst effekt (de engelska är jag mkt misstänksam mot då jag även köpt deras MSM och även i det fallet tappat all effekt under perioden jag använde det. Det enda av de "billigare" preparaten som fungerar är BioGlucosamin.
Har en häst som mkt tydligt visar när det fungerar eller inte som haft mkt god effekt av BioGlucosamin och av det MSM som jag köpt dyrt här hemma (har naturligtvis inte märket i huvudet) och som som sagt tappade all effekt och var precis som utan när jag provade dessa två budgetvarianter (tyvärr...) men man har ju lärt sig det innan att det ofta finns en förklaring till varför vissa är billigare resp dyrare.

Jag har också provat lite olika varianter och märkt olika resultat. Men oftast inte pga glukosaminet/msm-et i sej, utan beroende på hur hästen rids/är i kroppen i övrigt. Nu är han mycket knäppig i knäna men det beror på att han blev stel av att gå barfota.

Nån som har erfarenhet av Equimins flytande flexijoint? Funderar på att köpa det och testa.

Brukar vara lite onödigt dyrt med flytande med tanke på att det oftast är mycket utspätt för smakens skull.

Totola skrev:
Om hästen gått så ojämnt och fortfarande är ojämnt musklad är det mycket troligt att den t ex fått en inflammation i h.bakknä, och DET kan veterinärerna göra något åt. Det de inte kan påverka är din ridning. Är hästen så jämn och fräsch nu som du säger kanske det är dags att du kräver att den ska gå jämnt? Och musklar upp bägge bakbenen ordentligt.
.

Men han är ju inte fräsch alls i muskleratur,jätte ojämn,trots tömkörning i trevlig form och promenader?
Han är inte alls jämn och fräsch i musklerna och så länge han ser och känns så fruktansvärt knas så tänker jag inte ställa några krav alls på honom tills jag fått en riktig undersökning och hittat problemet/problemen...Men du tror alltså att det kan vara en inflammation?Inte patellaupphakning eller dylikt?Hade din häst en inflamation?
Ursäkta om allt blev röröigt men det är ungefär så rörigt allt känns...
Ska ringa vet och beställa tid i morgon det första jag gör...
Tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka