"Tappad" bakdel/ ben som "fastnar"?!

G

Gargamella

Behöver hjälp!!! :confused:

Har ett 10-årigt halvblods-sto som jag "normaltränar". Rider ut, rider dressyr, hoppar ibland...

Hon är stor (typ 171) och lite tyngre typ.

Till och från har jag uppmärksammat att det kanske funnits nån svaghet ngnstans bak, men inget särskilt symtom att sätta fingret på. Någon enstaka gång har hon liksom "tappat" bakdelen typ.

Sista månaden har det blivit mer påtagligt & hänt några ggr varje gång vi jobbat på bana. Enstaka gång ute oxå, men tydligt vid mer jobb. Som sagt känns det som att hon "tappar" bakdelen el snarare höger bakben. El som att hon snubblar till. Det handlar bara om ngn sekund, sen är det bara att rida vidare. Ibland har hon blivit irriterad själv av det & studsar lite och ser sur ut. Men sen är det borta.

För några månader sedan "knäppte" det i varje steg när jag red på volt. Avbröt då och nästa dag var det ingenting. Sendan dess har jag hört knäppet ca 3 ggr under ett enda ridpass. Inget mer knäppande sen dess.

Det känns lite stelt och besvärligt på volt i höger varv och jag tror hon "tappar" oftare i just dessa situationer, samt vid ökningar...

Idag när vi red på bana, hände det här ca 5 ggr. Inte bara i början utan lika ofta i slutet, så det verkar inte vara att hon är stel heller. Det har alltså blivit mkt oftare senaste månaden. Kompisen jag red med sa att det såg ut som att benet fastnade under bråkdelen av nån sekund.

Kan tillägga att hästen är mkt mjuk och fin i sidorna och går jättebra just nu, förutom just när detta inträffar... Vilket gör att det känns extra märkligt och tråkigt...

Tänker kontakta klinik, men vill först kolla med er om ni har förslag på vad det kan vara för fel? Ngn som känner igen problemet?

Kan tillägga att när min mamma skulle kratsa höger bakhov en dag så knäppte det till HÖGT och ljudligt och som hon lokaliserade till "ngnstans högt uppe". Om det har ngn betydelse...

Snälla, svara ni som har ngn idé...

:bow:

Sv: "Tappad" bakdel/ ben som "fastnar"?!

Låter som det skulle vara patella senan som "går ur läge" det finns massa trådar om det här så sök bara så finner du många svar..

Men vad 17... Jag har sökt på patellaupphakning och knäskål & patella & hakning osv här, men jag hittade inte särskilt mkt.... På alla forum. :( Kanske inte sökt tillr bra iaf... :confused:

Har hittat en del nu iaf....

Låter lite konstigt att hon skulle få patellaupphakningsproblem i den åldern och det som talar emot det är just att hon får det mitt i ridpassen, ok om det varit innan hon värmt upp men inte sedan. Du kan ju i och för sig prova att ösa i henne B-vitamin och se om det hjälper. Skulle faktiskt mer gissa på något annat typ menisken eller liknande. Jag tycker att du skall boka in en tid på en bra klinik, du kan ju under tiden prova att ge henne rejält med B-vitamin (skadar ju inte även om det inte skulle vara patella upphakning)

Tänkte åxo på menisken...kolla upp med vet.

gylle skrev:
Låter lite konstigt att hon skulle få patellaupphakningsproblem i den åldern och det som talar emot det är just att hon får det mitt i ridpassen, ok om det varit innan hon värmt upp men inte sedan. Du kan ju i och för sig prova att ösa i henne B-vitamin och se om det hjälper. Skulle faktiskt mer gissa på något annat typ menisken eller liknande. Jag tycker att du skall boka in en tid på en bra klinik, du kan ju under tiden prova att ge henne rejält med B-vitamin (skadar ju inte även om det inte skulle vara patella upphakning)

Ja... Och hon är inte särskilt stel på mornarna när hon stått inne. Och jag har aldrig sett henne tappa/fastna när jag haft utsläppen... :confused:

gylle skrev:

Det är inte så att man kan "dölja" ev patellaproblem el likn med att ösa i b-vit...? Om man ska åka in till klinik tänkte jag... Man vill ju veta vad som är problemet... Men det kanske de ser ändå??? Vad som är felet alltså... dum fråga kanske, men lika bra... :crazy:

Dölja gör man ju inte, men det är det man gör för att åtgärda problemet, skulle det hjälpa med endast B-vitamin så blir det en billig lösning och man kan bespara sig ett dyrt klinikbesök. Nu tycker jag inte det låter som patellaupphakning men annars skulle det kunna vara så att hästen är en tidigare patellahäst (som unghäst) dessa hästar har en tendens till att symtom kan komma fram tex om de får B-vitaminbrist, nu på våren går det ju åt mkt B-vitamin i hästkroppen till pälsfällning/sättning ofta i samband med vårbrunst dessutom och det kan vara så att det inte har tillförts tillräckligt med B-vitamin och då dyker symtomen upp som försvinner igen om man puttar in extra mkt B-vitamin. Har tex en häst själv som haft patella problem tidigare är helt problemfri så länge den är igång och håller sig musklad dock behöver den hela tiden extra B-vitaminer slarvar man med det så blir den knackig igen. Dock brukar en patella häst ha mest problem när den är kall min har aldrig någonsin visat något mitt i ett ridpass inte ens som unghäst när det var som värst. Utan jag tippar nog mer på att det kan vara något annat problem i bakknäna typ menisken eller dylikt.

Hon har ätit B-vitamin hela hösten/vintern fram till för nån månad sen...
Jag köpte henne som 5-åring och sen då märkte jag ingenting. (Hon har varit igång ordentligt hela tiden sen dess, sånär som på sommarbete...) Inte vid vet.bes heller. Detta har smygit sig på. Vid vilken ålder brukar patellaupphakning vara vanligt?

Hejsan!

Min häst har börjat göra likadant! han har gjort det vid 3 olika ridtillfällen under de senaste 3 veckorna! Men inte så mycke så att det liksom knakar till, men han haltar till 3-4 steg å sen inget mer! :confused:
Han har inte gjort så innan-under tiden jag haft honom! Känns så konstigt bara att det dyker upp bara sådär!
Min ponny är 11 å en haflinger så oxå ganska grov-men inte super stor!

det är oftast unghästar upp till ca 3-4 år som har problemen...eller hästar som vilat (tex hältor eller bete) som kan få upphakningarna...jag hade en nästan 5 årig travare som hade lindriga problem..med lindriga menar jag att han hakade sällan till vardags, men i lopp i vissa situationer så blev det som för din(kort o snabbt)...och i mycket snabba tempon i trav så slutar det naturligtvis i galopper, han galopperade bort en massa lopp som 3 och 4 åring...**Heeelt omotiverat* när han var 5 år hade han sprungit in 9.100 kr tror jag...jag opererade patellan på han och som tioåring hade han 14 segrar och drygt 500 000 på kontot :love:.........denna lilla "knick" han fick (oftast i volten, in eller utgång av kurvorna) förstörde mycket för honom....jag SÅG på honom hur han verkligen försökte trava och hur dåligt han mådde av att inte kunna vara bäst...för en riktig Vinnare är han min numera 12 åriga gulle gris :love:

mina tankar går till bakknä problem. min gjorde oxå så och det försvann efter att jag lasrat några ggr.

Det låter nästan som symtomen min häst fick i början.
Tränaren och gårds"vet" trodde det satt hökt upp så jag fick remiss till bäckenrönken.
Men det satt både hökt och lågt.
Har haft problem med knä. kota och "rumpa" på höger sida bak där hon går och överbelastar och Väster bak som är de ben hon tappar är ännu under utredning hos många vetrenärer :crazy:

Vi kollade upp hans bakknän, t om behandlade dom ifall det skulle hjälpa, vi röntgade dom också, gav stora doser B vitamin...men problemen kvarstod....faktum är ju att patellahästar FÅR problem med bakknäna tillslut...ivilket fall somhelst så blev min helt av med bekymrena efter op, men oftast är ju patella problem sånt som dom "växer" ifrån.....

Det låter verkligen som att det är lite patellaupphakning som hon får. Det kan mkt väl bara visa sig vid ridning precis på det viset som du beskriver. Och när det är så lindrigt så är det inte så mkt att göra åt det. Se till att fortsätta hålla henne mjuk så att du inte rider mkt en dag och sedan låter henne vila för då kommer problemen att bli värre. Utan det gäller att hålla jämn ridning. Se också till att hon inte blir för tjock för då uppkommer problemen lättare.
Väldigt mga som haft så pass lindriga besvär som du beskriver har fått välidgt positiva resultat av att ge glukosamin. Så det kan vara värt att prova. Men jag tror inte att du behöver bekymmra dig så mkt. Det brukar nämligen försvinna av sig självt så småningom om du fortsätter att hålla jämn ridning. Skulle hon bli hastigt avställd eller få för mga vilodagar så kan det dock dyka upp under en period igen.
Men fortsätt du att rida på. Det är inget som är ngt farligt. Min valack kan göra likadant i perioder om han tex varit skadad men det försvinner alltid igen.

Kolla upp det!

Tappade bakben var det första tecknet vi såg på att nåt var fel då min häst blev halt...
Det visade sig att hon hade en förslitning i bakhasen.

Vart köper man isf Glukosamin? (prisskillnader kanske.....)

Om man ger det, så tar det väl inte bort symptom om det tex skulle vara förslitningar? Om ni fattar hur jag menar... Vad ÄR eg Glukosamin & hur verkar det?

Man får skilja på först 2 saker:
1: sitter det i muskelstelhet/svaghet eller
2: sitter det i enbart lederna? eller kanske både och

Sitter det i musklerna kan det som t ex som min häst har nu, bero på stelhet och då får man hitta orsaken genom att kolla med vet. eller ta ut Equiterapueft t ex.

Sitter det däremot i lederna för att hästen är mjuk i övrigt (dock ovanligt att det enbart sitter i lederna) finns det också 2 olika orsaker:
1. Leden är inflammerad
2. För lite ledvätska.

Det finns en slicksten som heter Horslyx Mobility som påstås kunna lösa bägge orsaker, innehåller diverse vitaminer och oljor samt Glukosamin och MSM.
Men är det rejält är det bättre att kolla med veterinär om hästen skulle behöva sprutas.

Det kan också bero på att hästen rör sej ojämnt, är liite sned eller så, det räcker. Då är Equiterapueft eller liknande den bästa lösningen eftersom de också kan ta itu med orsaken till det hela med regelbunden behandling.

Frågar igen.. Vart köper man glukosamin? :confused: (vet inte om jag ska ge, men vill veta iaf...)

Tack pfh.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka