Tappa vikt/muskler

N

nettanbabe

är det vanligt att stoet tappar mycket vikt efter fölning samt musklerna eftersom hon inte blivit riden på ett bra tag..men nu tycker jag det börjar bli lite väl mycket ryggraden e mer spetsig nu än nånsin...skulle inte vilja sitta barbacka på henne bara...
.brukar det bli såhär?????

har börjat öka kraftfodert idag efter som jag ska börja rida lite mer än innan o sätta igång henne efter nästan ett års vila pga av min graviditet och hennes....
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Har stoet fölat i år? Diar fölet fortfarande?
Digivning är EXTREMT näringskrävande och om man inte har antingen väldigt bra bete eller tillskottfodrar stoet ordentligt, med proteinrikt foder, så måste hon ta av sina reserver för att täcka det som försvinner ut med mjölken. Alltså, ditt sto har fått för lite att äta och då främst proteiner, medan fölet diat/diar.
Se till att göda upp henne ordentligt och avvänjk gärna fölet också innan du börjar rida henne, för ridningen kräver ju ÄNNU MER näring av henne. Och redan nu har hon alltså underskott...
 
Sv: Tappa vikt/muskler

fölet är 2 månader nu....har ridit nån gång sen dess och då har fölet varit inne i en box och det har gått jättebra...hon får både musli och krafft groov + att hösilaget är fullt av klöver!!!!

hon fick kraftig mugg och rasp som flög över till lymfangit pga protein överskott...
så jag fick nästan ta bort allt tillskottsfoder pga det höet tar jag ju självklart inte bort,...har tagit 1 1/2 månad att få bort mugg/raspen...
och nu har jag börjat öka kraftfodert stadigt efter det....

ska börja skritta lite nu i veckan tänkte jag. men ska nog vänta sen har vi varken paddock eller ridhus så mer än skritt blir det inte för nu ryker snart den sista stubbåkern oxå

får väl hoppas hon tar sig snart ska öka fodret lite till sen om några dagar....

hon har aldrig varit den som äter särskilt mycket pga att hon hoppar i taket annars...har alltid fått mest hö och lite betfor i ett halvt kilo krafft grund om dagen.....
 
Sv: Tappa vikt/muskler

VARFÖR tror du att det var av proteinet hon fick lymfangit???
Herrejösses, när ryggraden sticker upp på det viset så LYSER det proteinbrist hos stoet! Se till att få hjälp att räkna ut en foderstat till henne som täcker hennes behov plus lite till, så att hon kainte magrar ännu mer! Kom ihåg att fölet diar som MEST vid 3-4 månaders ålder!
Att hösilaget innehåler klöver behöver inte betyda mer än att det innehåller klöver, det beror helt på när det är skördat, vad det innehåller.

jag skickar över den här tråden till foder nu, där kommer du få hjälp!
 
Sv: Tappa vikt/muskler

ajaaa så mager är hon inte att den sticker upp jättemycket skulle inte vilja sitta barbacka på henne ändå för hon har alltid varit lite spetsig att sitta på...

revbenen syns inte ens en gång men jag kan känna dem...sen har halsen blivit smalare igen efter dräktigheten...hon fick värsta hingsthalsen när hon va dräktig men nu ser den normal ut igen...men hon är inte mager på det viset....antagligen har väl jag varit van att se henne tjock o med bred hals o nu när det har försvunnit så känns det konstigt....

vi själv svullnar ju överallt när vi väntar barn o sen försvinner det efter någon månad...o då känner man sig smal....fast man väger lika mycket som innan graviditeten

muggen har kommit innefrån eftersom hagarna va torra och fina när hon fick det och veterinären trodde detsamma (att det kom från insidan då alltså och troligen chock eller överskott av protein....)
 
Sv: Tappa vikt/muskler

I så fall har du ändrat för snabbt i foderstaten. Det är inte MÄNGDEN protein som är boven, utan hur snabbt du ändrade.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Mugg kan också komma av ett enkelt betesbyte. Råkade ut för det i somras då vi flyttade hästarna till en annan hage som dessutom var mycket torr och fin. Förklaringen vi fick från veterinärt håll var att mugg kan komma av att man byter bete.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Och mugg kan ju dessutom komma av att de kanske har ett litet sår eller hudirritation i karleden, som det kommer in smuts i. Vips har du mugg. Det kan också bero på obalans i tarmfloran, som väl oftast uppkommer vid hastiga foderbyten.
Jag skulle försöka öka på foderstaten försiktigt om jag var du, fölungen kommer sno mycket näring de närmsta månaderna. Och om hon redan har börjat falla ur blir det ännu svårare att lägga på något hull då.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

saken är den att jag har inte ändrat nåt alls....hon har fått samma mängd hela sommaren men sen fick vi in hö som var av årets skörd och där va för mycket kräm i det
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Eller så var det bara ett slumpmässigt sammanträffande och orsaken är något helt annat. Helt kalart är att om hästen tappar mycket muskler snabbt så behöver den mer mat eller så är den sjuk/vantrivs/tål inte maten etc.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

hon har varken bytt bete eller fått nån ändring i sin foderstat.....

jag har gett henne samma hela tiden o hon har gått i samma hage hela sommaren...

hon hade heller inga sår på nåt av benen....det sa bara vips på alla vita ben...börja på bakbenen sen gick det fram till det ena frambenet..det sista klara sig på nåt skumt vis...men jag tvätta o hade mig så fort jag såg att benen hade börjat vara han inte säga bu eller bä innan hela benen såg för jävliga ut fullt av västkande sår o inget hjälpte...tog max 3 dagar från första lilla skorpa tills hela benen var fulla

min hovslagare som oxå jobbar hos en veterinär sa att det kom innefrån och antagligen pga höet med för mycket kräm....

han som levererar höet sa att man knappt behövde ge kraftfoder med det höet i början iallafall...alla hästarna i stallet va lite konstiga på sina vis den första veckan...
 
Sv: Tappa vikt/muskler

hade hon inte tålt maten så hade jag nog märkt det hon har ätit samma dem åren jag har haft henne
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Har du någon analys på ditt hö? I så fall kan du ju enkelt räkna ut en bra foderstat, det verkar ju som att hon behöver lägga på sig. Räknandet kan du säkert få hjälp med här :)
Jag skulle nog låta bli att rida henne tills hon lagt på sig, som sagt, det tar mkt att dia, vara mamma, öka i vikt OCH att uppepå det bli riden.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Men du säger ju att hon bytt hö. Då har du ju haft ett foderbyte.

mvh Jessica
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Säger som andra redan sagt. Vid digivning måste man räkna med att det behövs tillägg för laktationen. Är hästen mager behöver den mer foder. Har du inte analyserat grovfoder är det svårt att säga hur den optimala foderstaten ser ut, men generellt är grovfoder att föredra vid alla former av utfodring.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

alpha skrev:
Säger som andra redan sagt. Vid digivning måste man räkna med att det behövs tillägg för laktationen. Är hästen mager behöver den mer foder. Har du inte analyserat grovfoder är det svårt att säga hur den optimala foderstaten ser ut, men generellt är grovfoder att föredra vid alla former av utfodring.



hon har inte bytt hö iheller det är bara årets skörd där det va mer kräm i....

hon har ätit hösilage hela tiden... men hon har börjat öka i vikt nu sakta men säkert,,,,
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Jag tror inte att du är medveten om vad ett foderbyte är...
Det är byte mellan höpartier från exempelvis olika åkrar eller leverantörer, men ÄVEN när man byter från fjolårshö till årets skörd, ÄVEN om det är skördat från samma åkrar!

Och, som sagt, tillgäget för digivning är ganska stort, med ett STORT proteinbehov!!!!
Utan detta så BLIR hästarna tunna över rygg och rumpa, ÄVEN om de kanske är fyllda över revbenen (= får nog med energi) Proteinbristen gör att hon måste ta från sina egna muskelreserver för att kunna ge fölungen den mjölk den behöver!!

Kan ju bara berätta om mitt eget förra, iofs stooora hbl-sto. n fick utöver bra bete 8 kg kraftfoder (proteinrika! Krafft Breed mm) och 2 kg lusern/dag för att hålla sitt hull under digivningen!
 
Sv: Tappa vikt/muskler

du behöver ju inte verka så sur....hon är på väg upp i vikt igen nu är hon avmaskad oxå hon äter 12 kilo hösilage om dagen samt halvt kilo krafft musli och 1 kilo krafft groov...ska upp i 2 kilo...men ökar sakta sen får jag se om hon håller hullet än så länge ser allt bra ut...

hon är väldigt lättfödd i vanliga fall...går hon inte upp till normalvikt när hon äter 2 kilo krafft så får jag ju öka ännu mer....

men som sagt jag tror inte det då hon aldrig har varit svår att få upp i vikt,....den dagen jag fick henne så åt hon lite lusern bara och 4 kilo hö....

sen börja jag ge henne krafft och ännu mera hö.....o då fick hon normalt hull...hon va mager när hon kom till mig....(3 år sedan)
men nu är hon fin...förutom att hon ska gå upp lite till nu då förstås...


hur blir man av med fölmagen på henne...ser fan ut som en tunna eller som hon är dräktig fortfarande....
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Hej!!

Har samma problem som du med mitt sto. Hon är oxå smal, lite bukig och har tappat muskler. Jag har räknat foderstat efter alla konstens regler (satt henne som svårfödd t o m), ringt foderrådgivare och fullkomligen PROPPAT i henne mat. Just nu får hon och fölisen 18 kg hösilage (hon e D-ponny) och hon får groov samt protein från krafft. Efter mkt pet och pyssel och ingenting händer (gav det 1½ månad) så pratar jag med foderrådgivare igen - (nu är fölisen 4 månader). Vad jag har fått veta, och som jag kanske borde fattat själv då hon haft ett föl innan och sett ut precis likadan, är att hon är helt enkelt en fantastisk "mjölkkossa". Hon blir smal (inte helt undernärd, men inte i det hull jag önskar) och fölisarna blir fläskiga. Allt jag stoppar i henne går till mer mjölk och mer näring till fölisen. Antagligen för att hon själv inte tar skada av att se ut som hon gör - men man vill ju inte träna henne i det skick hon befinner sig.

Rådet jag fick var att acceptera att hon är en sån mamma, försöka leda in ungen på att äta mer egen mat och kanske låta henne vara ifred en stund om dagen och äta själv etc... Lite långsamt vänja av ungen på att dia. Så han ska börja på "dagis" så får vi se om det löser sig....Han lär ju inte få stanna längre en 6 månader med henne....

Hoppas det var nått värt att tänka på!
/D
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Vad trist med människor som inte accepterar råd av andra som bara försöker hjälpa till. Vad jag kan utläsa så har enbart Ameo givit dig råd om hur du ska gå tillväga, om du menar sur över att hon skriver vissa ord med STORA bokstäver så tror jag mest det är för att undertyka hur viktiga dessa saker är. Du är inte den enda i världen som haft ston som gått ned under första perioden av digivningen. Många förstår inte hur mycket mat det egentligen krävs...man blir nästan häpen då man kollar efter. Ta emot de råd som getts istället för att slå ifrån dig hela tiden och skylla på saker och ting...det är väl ingen stor sak över att du varit en smula okunnig. Nu vet du ju och det är väl ett bra steg framåt..eller hur ? Fölmagen förövrigt försvinner med tiden...Stoet har ju fölat för 2 mån...på så kort tid sker inga underverk. Ta en sak i sänder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 849
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp