Tappa vikt/muskler

Sv: Tappa vikt/muskler

Fölmagen är för att musklerna är uttänjda. Titta på nyförlösta människor, det tar (för de flesta) LÅNG tid att få tillbaka en platt mage. Det har ju bara gått 2 mån än, strunta i hur stoet ser ut och koncentrera dig på att hon ska må bra.

Har de väl börjat tappa är det jättesvårt att få upp dem i vikt igen. Du kan knappast i det här läget ge för mycket mat. Fri tillgång på hösilaget (om du inte har analys så är det värt att ta det själv) till att börja med.

Mitt sto var superfin innan hon fölade, i perfekt hull. Idag inser jag ju att det var perfekt RIDHÄSTHULL, och nu skulle hon ju bli mamma. Hon tappade otroligt mycket, trots att hon åt mer än jag trodde en häst kunde äta.

Fri tillgång på kraftigt klöverhö när de stod inne på natten, och så hade de kraftigt bete ute (de andra stona med föl klarade sig på bara gräs och lite hö), utöver det fick hon 1,5 kg lusern, 4 kg havre, 1,5 kg Krafft Breed, 800g soja (ja, jag vet att det är mer än maxgiva), 500g Krafft Protein, 700g betfor, 300g vetekli.

Särskillt protein går det åt i enorma mängder. Den stora magen blir STÖRRE om de får för lite protein. Ordentlig proteingiva så drar magen ihop sig!!
 
Sv: Tappa vikt/muskler

menar inte att hon är sur för att hon skriver med STORA bokstäver...hela meningen VERKAR sur...

okunnig är jag inte direkt...har bara inte haft avel på schemat i skolan.......gick naturbruk inrikt.hästhållning så jag kan mer än du kanske tror...


hästen mår som sagt bra nu och ökar sakta men säkert i vikt..och ser mycket piggare ut för övrigt oxå...
 
Sv: Tappa vikt/muskler

lite svårt att ge fri tillgång på hösilaget i hagen trampar inte fölet ner det i leran så gör den lilla miniatyr hästen det som går tillsammans med dem...så det vore väldigt mycket slöseri..hon får som mest på kvällen och middagen...

(fölet har fått för sig att man ska rulla sig i hö både ute i hagen och inomhus...)

jag oroar mig inte för att inte magen ska försvinna på henne undra bara om och när den gör det.....
pållen min får se ut som hon vill så länge hon mår bra...
 
Sv: Tappa vikt/muskler

dee79 skrev:
Hej!!

Har samma problem som du med mitt sto. Hon är oxå smal, lite bukig och har tappat muskler. Jag har räknat foderstat efter alla konstens regler (satt henne som svårfödd t o m), ringt foderrådgivare och fullkomligen PROPPAT i henne mat. Just nu får hon och fölisen 18 kg hösilage (hon e D-ponny) och hon får groov samt protein från krafft. Efter mkt pet och pyssel och ingenting händer (gav det 1½ månad) så pratar jag med foderrådgivare igen - (nu är fölisen 4 månader). Vad jag har fått veta, och som jag kanske borde fattat själv då hon haft ett föl innan och sett ut precis likadan, är att hon är helt enkelt en fantastisk "mjölkkossa". Hon blir smal (inte helt undernärd, men inte i det hull jag önskar) och fölisarna blir fläskiga. Allt jag stoppar i henne går till mer mjölk och mer näring till fölisen. Antagligen för att hon själv inte tar skada av att se ut som hon gör - men man vill ju inte träna henne i det skick hon befinner sig.

Rådet jag fick var att acceptera att hon är en sån mamma, försöka leda in ungen på att äta mer egen mat och kanske låta henne vara ifred en stund om dagen och äta själv etc... Lite långsamt vänja av ungen på att dia. Så han ska börja på "dagis" så får vi se om det löser sig....Han lär ju inte få stanna längre en 6 månader med henne....

Hoppas det var nått värt att tänka på!
/D




tack för ditt svar kändes som det behövdes...
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Ja, ute är det ju svårt att ha fri tillgång när det är sånt här lerväder. Men kanske du kunde bygga ihop nån sorts ställning där hösilaget kan ligga? Det behövs inte så mycket virke och behöver ju inte se snyggt ut heller.

Hur snabbt magen går ihop beror lite på hur hon var tränad innan och proteintillförseln.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Magdalena skrev:
Fölmagen är för att musklerna är uttänjda. Titta på nyförlösta människor, det tar (för de flesta) LÅNG tid att få tillbaka en platt mage. Det har ju bara gått 2 mån än, strunta i hur stoet ser ut och koncentrera dig på att hon ska må bra.

Har de väl börjat tappa är det jättesvårt att få upp dem i vikt igen. Du kan knappast i det här läget ge för mycket mat. Fri tillgång på hösilaget (om du inte har analys så är det värt att ta det själv) till att börja med.

Mitt sto var superfin innan hon fölade, i perfekt hull. Idag inser jag ju att det var perfekt RIDHÄSTHULL, och nu skulle hon ju bli mamma. Hon tappade otroligt mycket, trots att hon åt mer än jag trodde en häst kunde äta.

Fri tillgång på kraftigt klöverhö när de stod inne på natten, och så hade de kraftigt bete ute (de andra stona med föl klarade sig på bara gräs och lite hö), utöver det fick hon 1,5 kg lusern, 4 kg havre, 1,5 kg Krafft Breed, 800g soja (ja, jag vet att det är mer än maxgiva), 500g Krafft Protein, 700g betfor, 300g vetekli.

Särskillt protein går det åt i enorma mängder. Den stora magen blir STÖRRE om de får för lite protein. Ordentlig proteingiva så drar magen ihop sig!!



ska ordna analys på hösilaget och ringa en foderrådgivare nu i veckan...men hö i hagen mer än dem får på morgonen kan jag inte ge och inte hon som bor där iheller....
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Som mitt sto då. Såna får man se till att de är i MKT gott hull innan fölningen så de har att ta av.
 
Sv: Tappa vikt/muskler

Magdalena skrev:
Ja, ute är det ju svårt att ha fri tillgång när det är sånt här lerväder. Men kanske du kunde bygga ihop nån sorts ställning där hösilaget kan ligga? Det behövs inte så mycket virke och behöver ju inte se snyggt ut heller.

Hur snabbt magen går ihop beror lite på hur hon var tränad innan och proteintillförseln.



hon va inte direkt tränad under dräktigheten eftersom jag själv va gravid hade skolan och allt så det hanns inte med så mycket....red nån gång på våren men bara nån skrittrunda....

men innan dräktigheten och fram till slutet av okt(förra året) så motionerades hon regelbundet....

hade gärna velat börja nu snart men får vänta tills hon ökat i vikt...ska jag rida nu blir det bara en skrittrunda på 10 min...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 849
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp