Sv: Tappa bort sitt första språk?
Såg det
Edit: HAH! Stavfel. Finska ord, inte fiska ord.
Såg det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Edit: HAH! Stavfel. Finska ord, inte fiska ord.
Jag tror att det kan bero på när i sin språkutveckling man byter språk.
Om man flyttar som tonåring/ ungdom avstannar utvecklingen av modersmålet och när man sen återkommer, som vuxen, har man svårt att uttrycka sig på det "vuxna" språket i hemlandet, eftersom det "vuxna" språk man tillägnat sig är på sitt andra- språk.
Åh, jag säger konsekvent 'brukfost' om frukost nuförtiden. Låter helt hejdlöst fult.Jag sa bädddrum istället för sovrum och liknande.
Åh, jag säger konsekvent 'brukfost' om frukost nuförtiden. Låter helt hejdlöst fult.
En nyfiken fråga: Om du blir känslomässigt upprörd, eller kanske man ska säga engagerad?, vilket språk svär du på t ex? (Om du svär, förstås) Ditt första, eller andra språk?
Då måste jag fråga dig - är tyskar generellt dåliga på engelska? Läser de det i skolan ordentligt? Jag träffar ofta på tyskar när jag reser och de flesta är skrattretande dåliga på engelska. Men det kan ju vara en slump.
Då måste jag fråga dig - är tyskar generellt dåliga på engelska? Läser de det i skolan ordentligt? Jag träffar ofta på tyskar när jag reser och de flesta är skrattretande dåliga på engelska. Men det kan ju vara en slump.