Tappa bort sitt första språk?

Sv: Tappa bort sitt första språk?

KL
Ett barn som växer upp i en flerspråklig miljö kan ju tillägna sig flera språk samtidigt och då sker ju barnets språkutveckling i de olika språken samtidigt som det växer upp och utvecklas.

Vilket språk en talare väljer att använda beror på den språkliga kontexten, t ex platsen man befinner sig på, vem man talar till etc. Det finns många som, t ex pratar (flytande) franska med mamma, (flytande) persiska med pappa och (flytande) svenska ute i samhället...

Sen tillkommer också dimensionen: När kan man ett språk? Är det när man kan prata (flytande) om vardagliga saker? Eller när man kan diskutera samhälle, politik, ekonomi etc (flytande)? Eller när man även behärskar de sk "vittra" delarna av språket?

Om språkutvecklingen "klipps av", t ex om ett barn blir tvunget att byta språk, säg innan skolåldern, utvecklas inte det språket vidare. Personen behåller alltså sitt "barnspråk" på det aktuella språket, medan "barnspråket", till viss del, kan komma att saknas på språk nr 2.

Sen att svenskar, till stor del, har lätt för att anamma anglosaxiskt språkbruk, skulle kunna bero på att en stor del av det svenska samhället anglifierats på senare tid. T ex att engelska används som kommunikationsspråk på en del större arbetsplatser etc.

Mitt modersmål är ju svenska men jag har danska också som andraspråk. Eller inte nu längre. Jag hade det fram tills jag var 14 år och pappa dog. Det var dock bara ett talat språk för mig. Jag har jättelätt att glida över i danska när jag hör det och det går utan att jag tänker på det alls, men jag hör det språket alldeles för sällan nuförtiden sedan pappa dog. Jättetrist. Nu när jag hör vissa danska låtar på radion så förstår jag inte alltid vad de säger, de bara mumlar. Mamma säger samma sak, som om språket förändrats mot förr.

Jag har lätt att växla dialekter också, så det ska bli intressant att höra hur jag pratar efter ett år utanför Skånelandet. :)

Tillägg; jag kan läsa skriven danska, men inte själv skriva utan en massa grammatiska fel och stavfel ska vi inte tala om. Vilket svårt språk att skriva ord man bara hör :D

Senast ändrad:

Jag tror att det kan bero på när i sin språkutveckling man byter språk.

Om man flyttar som tonåring/ ungdom avstannar utvecklingen av modersmålet och när man sen återkommer, som vuxen, har man svårt att uttrycka sig på det "vuxna" språket i hemlandet, eftersom det "vuxna" språk man tillägnat sig är på sitt andra- språk.

Japp.
Jag är född i Sverige, men bodde utomlands och gick i amerikansk skola mellan 12-14 års ålder. Pratade inte många ord med mina föräldrar under den perioden (butter tonåring) och pratade engelska med min lillebror.

Hade VÄLDIGT svårt att prata svenska och skriva svenska när jag kom tillbaka. Orden var liksom... borttappade. Pratade inte med brytning men tappade för många ord för att kunna göra mig begriplig på enbart svenska i långa meningar, ville helst byta över till engelska för att kunna uttrycka mig ordentligt. Men det tog bara några månader innan det var tillbaka :).

KL

Jag har sedan över 16 år två språk pågåendes hela tiden. Barnen talar båda och är tvåspråkiga och mitt andraspråk är just ett andra språk.

Ofta kommer jag på mig själv med att välja det "snabbaste" ordet i talspråk. Tex "since" istället för "eftersom".

I skriftspråk kan jag ibland bli frustrerad då jag har det ena språkets uttryck i huvudet, men jag skall skriva på det andra språket.

Inga stora problem dock, vardagen flyter på...

(ibland kommer fula direktöversatta idiomatiska uttryck och då skäms jag... :o )

En nyfiken fråga: Om du blir känslomässigt upprörd, eller kanske man ska säga engagerad?, vilket språk svär du på t ex? (Om du svär, förstås) Ditt första, eller andra språk?

KL

Jag bodde i England ett halvår och pratade då ytterst lite svenska. När jag efter denna korta period kom hem igen, hade jag mycket svårt att hålla isär språken. Jag sa bädddrum istället för sovrum och liknande.

När jag däremot bodde i ett fransktalande land och då i över ett år, så hade jag inga problem med svenskan vid hemkomsten.

Apropå "När kan man ett språk?": En lärare menade att man hade gjort språket till sitt då man drömde på det språket, engelska i det här fallet. En jättegullig spansk kvinna kom då glädjestrålande till lektionen en dag och förkunnade att hon nu minsann kunde engelska, för hon hade drömt på engelska hela natten. Alla gratulerade och gladdes med kvinnan tills att läraren frågade vad drömmen handlade om. -I understand nooothing! konstaterade kvinnan, lika glatt i och för sig.

Jag sa bädddrum istället för sovrum och liknande.
Åh, jag säger konsekvent 'brukfost' om frukost nuförtiden. Låter helt hejdlöst fult.

En nyfiken fråga: Om du blir känslomässigt upprörd, eller kanske man ska säga engagerad?, vilket språk svär du på t ex? (Om du svär, förstås) Ditt första, eller andra språk?

Är det med partnern så är det andraspråket, är det svenskar så är det svenska. Men det beror lite vilket språk jag talade när det upprörande inträffade.

KL till er som undrar över när man kan ett språk:

Inom språkforskningen så talar man om när den kognitiva förmågan och språkförmågan är synkroniserad.

Alltså när man kan säga det man tänker utan att språket är "i vägen" och hindrar.

Men man kan ha olika nivåer i språket; ett professionellt språk är en nivå, vardag en annan. Det ena behöver inte följa det andra.

Jag trodde alltid man inte kan tappa sitt modersmål. Tills jag flyttade utomlands.

Skriva går bra, för där kan jag ta mig tid och tänka efter. Men när jag pratar. Jag bryter ju inte eller så men ibland slinker det emellan nått tyskt ord utan att jag märker det och det är ofta jag "tappar" ord. Vet vad jag vill säga, vet vad det heter på tyska men för fundera länge innan jag kommer på det svenska ordet.

Och för att inte tala om andra språket....buhuuuu. Min engelska har blivit katastrofalt dålig! Från att ha varit flytande i både skrift och tal är den nu skitdålig. Där blandar jag tyska och engelska hej vilt, inte bara enstaka ord.

Senast ändrad:

Har också upplevt att man "tappar" sitt eget språk. Har svenska som modersmål men jobbar för ett finsk företag och pratar enbart finska där. Då jag jobbade heltid (studerar nu) och det hände att jag inte träffade så mycket svenskspråkiga på min fritid så märket jag helt klart att jag tappade ord, inte kommer på vad saker heter osv osv. Man behöver helt enkelt inte använda sitt modersmål. Samma sak om jag varit borta länge från jobbet, hittar då inte de finska orden

Då måste jag fråga dig - är tyskar generellt dåliga på engelska? Läser de det i skolan ordentligt? Jag träffar ofta på tyskar när jag reser och de flesta är skrattretande dåliga på engelska. Men det kan ju vara en slump.

Då måste jag fråga dig - är tyskar generellt dåliga på engelska? Läser de det i skolan ordentligt? Jag träffar ofta på tyskar när jag reser och de flesta är skrattretande dåliga på engelska. Men det kan ju vara en slump.

Nu var inte frågan till mig, men jag har träffat tyskar som menar att lärarna ofta är ganska usla och dessutom är filmer etc dubbade. Men kanske är det annorlunda idag?

KL

Jag har bott i England i snart 15 ar, alltsa storre delen av mitt vuxna liv, och jag har definitivt tappat flytet i svenskan. Det ar mycket irriterande eftersom jag numera har barn som jag valdigt garna vill ska vara tvasprakiga, men jag "fastnar" latt nar jag pratar svenska, hittar inte orden osv. Det ar mycket lattare att prata pa engelska tyvarr. Jag tragglar pa med svenska med barnen nar vi ar sjalva men jag hor ju sjalv hur illa det later - dalig grammatik osv. Det kanns uppstyltat och konstigt.

Vi har inga svenska vanner har, eller familj, och bor tillrackligt langt ifran London for att det ska vara omstandigt att aka in till Svenska Kyrkan regelbundet osv. Men vi forsoker lyssna pa svensk musik, ljudbocker och se svenska videofilmer...jag laser manga svenska bocker ocksa och forsoker fa barnen att inse att de visst kan lasa svenska och inte bara engelska (de ar bara 5 sa det kommer nog, hoppas jag).

Men om jag tillbringar ett par tre veckor i Sverige - utan min (engelske) man! - sa kommer flytet tillbaka, och allt ar som forr.

Ja, jag vet alltså inte. Därför kunde det vara kul att höra vad någon som bor i Tyskland har för uppfattning.

Men dubbningen ja, den hade jag glömt. ET: Nach haus telefonieren :laugh:

Jag kan ocksa latt svara med langa meningar pa engelska utan att jag marker det, under de forsta dagarna pa Sverigebesok. Mycket pinsamt!! Mamma ar sa van nu att hon inte kommenterar det langre, men jag har fatt manga underliga blickar pa Konsum och andra affarer :o

De är skitdåliga på det! De läser det inte i skolan så som vi i Sverige gör, de som kan engelska har läst det som tillval eller lärt sig själva.

Edit: Och ja, en sak som försvårar för tyskarna, allt är dubbat!

Aha, tack! Ja, jag misstänkte nästan att de inte läste det så mycket i skolan. De jag träffat/hört låter för bedrövligt på engelska:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 046
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar