CA

Trådstartare
Kollade in Tap In's stam, vart har han fått sitt skimmelanlag ifrån?
Jag hittar det inte?? Någon som vet vart han har fått det ifrån?

Sen är det någon som haft kontakt med Com Hectors och Activitys avkommer som vet hur dom är? Mentalt och travförmåga?

Sv: Tap In

Det kommer från hans möderne. Fast även hingsten Rodney som ligger bakom Speedster, och därmed bakom Tap In på både fäderne och möderne, har även han en del avkommor med samma färg som Tap In.

Skimmelanlagen finner du i den engelska fullblodshingsten Messenger som väl alla standardbreds stammar från.
messenger_article2_expanded.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det där skrev jag i en tråd i frågan för nåt år sen, och blev då nästan påhoppad för att det skulle vara fel :confused:

Minns inte var färgursprunget skulle komma ifrån enligt de som högljutt hävdade att jag hade fel...

Ehm, men Tap In är ju inte avblekbar skimmel utan konstantskimmel, så att Messenger skulle ha något med Tap In´s färg är ju knappast sannolikt.

Travarna är väl framavlade av fullblod med diverse olika raser av amerikanskt ursprung (nåväl, från början kommer ju även de någon annanstansifrån), så sannolikheten är väl ändå att den kommer från någon annan ras. Ja, KONSTANTSKIMMEL-anlaget alltså, det som Tap In bär på.

Vi har tre unghästar hemma som är helt underbara :love:
Stora, rejäla, korrekta och trevliga.

Vi hade en fjärde men henne fick vi ta bort i vintras p.g.a. skada.
Även hon var en fin individ.

AM

Vad jag lärt mig så är anlagen för skimmel och konstantskimmel inte riktigt samma sak, antingen är man skimmel eller inte, och om man är skimmel så blir man antingen avblekbar eller så blir man det inte. Dvs anlaget för avblekninge är en egen liten grej.

Ehm, vad? Ja, det är ju precis det jag säger. Båda färgerna är av dominant "natur" kan man säga, dvs den måste komma från en av föräldrarna och FINNS den så syns den alltid. Det är kanske missledande att kalla de här två färgerna för skimmel båda dera, tidigare hade man ju inte ens någon nomenklatur som skilde dem åt. Anlagen för den avblekbara skimmeln och anlagen för konstantskimmeln är två "vitt skilda". Färgerna har INGET med varandra att göra, åtminstone GENETISKT sett.
Det ser ju också olika ut då konstanskimmeln kommer gå genom livet med färgat huvud, ben, man & svans samt vita hår insprängda i grundfärgen. Och den avblekbara skimmeln kommer blekna mer eller mindre fort till att bli helt vit.

Att Messenger - som ser ut som en AVBLEKBAR skimmel, på något vis ska ha lagt grunden för konstantskimmelanlaget, är helt otroligt. OM det inte är så att han har konstantskimlingen under sin avblekbara färg, vilket väl också är otroligt då man inte tillåtit färgen hos fullbloden?

Nej, jag tror snarare det någonstansifrån kommer från någon av grundarna av rasen som var av annan ras. Det finns en del engelska ponnyer med färgen, samt draghästar. Men jag ska inte svära på detta förstås.

fundersam skrev:
Vad jag lärt mig så är anlagen för skimmel och konstantskimmel inte riktigt samma sak, antingen är man skimmel eller inte, och om man är skimmel så blir man antingen avblekbar eller så blir man det inte. Dvs anlaget för avblekninge är en egen liten grej.

Det är två helt skilda färganlag. En häst kan vara BÅDE konstantskimmel och avblekbar, fast den kommer ju till slut se ut som en vanlig avblekbar eftersom det bleker allt.

En av föräldrarna måste vara konstantskimmel, och om det finns avblekbara eller inte i släkten har ingenting med det att göra.

Vi ägde en. Dom andra är födda hos oss och går på lösdrift.
Den ena var ett sto (det var våran unge som nu är död)
e. Com Hector u. Jody Trot

En hingst
e. Com Hector u. Petite Glass

Ett sto
e. Com Hector u. Rikstens Juvel

En hingst
e. COm Hector u. Catch the Check
Bilder på dom ser du i unghästavdelningen på vår hemsida.

I år väntar Petite Glass och Dynasty Baby föl e. Com Hector.

AM

åhhh vilka vackra o söta föl!! och Wibrantus, han var verkligen i en klass för sig, vilken snygg häst!

Jag fattar faktiskt ingenting av ditt inlägg :confused: Vart menar du att Tap In;s skimmelfärg kommer ifrån om det nu enligt dig inte kan komma från skimlarna i hans bakgrund?

fundersam skrev:
Jag fattar faktiskt ingenting av ditt inlägg :confused: Vart menar du att Tap In;s skimmelfärg kommer ifrån om det nu enligt dig inte kan komma från skimlarna i hans bakgrund?

Grejen är att det inte är de "vanliga" skimlarna som kan ha gett honom konstantskimmelfärgen.

Frågan från början löd ju vart Tap In fått sitt skimmelanlag ifrån! Skimmelanlaget måste ju komma någonstans ifrån likaväl som anlaget för ej avblekning kommer någonstans ifrån. Mig veterligen så kommer hälften av arvsanlagen från mamma och hälften från pappa och när man sätter ihop dessa två så händer det saker. Dessutom var inte frågan ställd till dig.

Du har inte frågat mig heller men jag tar mig friheten att försöka förklara en gång till i alla fall. Det finns alltså två helt olika skimmelanlag. Det som finns bland fullblod är enbart det anlag som ger avblekbar skimmel. Det som Tap In har är anlaget för konstantskimmel, som inte är riktigt lika vanligt och inte finns hos fullbloden men tex hos islänningar och ardenner. Dessa hästar har en tendens att växla färg under året och kallas ibland för färgväxlare eller säsongsfärgade.

Det är alltså inte så att det t ex kan komma ett skimmelanlag från mamman och ett annat anlag från pappan som begränsar avskimlingen. En häst kan alltså ha det ena, det andra båda eller inget av anlagen! Och en häst som har anlag för både avblekbar och konstantskimmel bleks inte mindre, tvärtom brukar de blekas ovanligt snabbt. Om Tap In hade haft Messengers skimmelanlag också kunde han mycket väl ha varit helvit nu!

fundersam skrev:
Frågan från början löd ju vart Tap In fått sitt skimmelanlag ifrån! Skimmelanlaget måste ju komma någonstans ifrån likaväl som anlaget för ej avblekning kommer någonstans ifrån. Mig veterligen så kommer hälften av arvsanlagen från mamma och hälften från pappa och när man sätter ihop dessa två så händer det saker. Dessutom var inte frågan ställd till dig.

Om man vill att bara en specifik person ska svara så får man väl skicka PM...

Frågan från början är inte korrekt ställd, borde vara "var Tap In fått sitt konstantskimmelanlag ifrån."

Jag skrev ett svar till användaren evis om att jag inte hajjade ett dugg om vad hon pladdrade på om och som du sedan svarade på, detta verkar mycket ologiskt för mig! Det kan ju inte vart så j-a farligt att jag kommenterade det om man nu inte är en riktig tjurpuppa och besserwisser, vilket verkar stämma in på dig :devil:

fundersam skrev:
Jag skrev ett svar till användaren evis om att jag inte hajjade ett dugg om vad hon pladdrade på om och som du sedan svarade på, vilket verkar lite ologiskt för mig! Det kan ju inte vart så j-a underligt om man nu inte är en riktig tjurpuppa och besserwisser, vilket verkar stämma in på dig :devil:

Varför måste allt här gå till personangrepp? Så det du skriver här verkar mest stämma in på dig??..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Myzan87
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 837
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka