Sv: Tap In

Struntsamma. Det blir ju lätt så att man svarar på ett inlägg och någon annan fortsätter i ett annat att försöka förklara samma fråga.

Det du inte har förstått är att det finns TVÅ helt OLIKA skimmelanlag som inte har med varandra att göra (evis försökte förklara det...). Det ena är det som Tap In har och som gör honom grå på kroppen och huvudet och man och svans är färgat - självklart kommer detta anlag från någon av hans föräldrar. Det kallas konstantskimmel. Den andra sortens skimmel är det som Messenger har, avblekbar skimmel. Messengers avblekbara skimmelfärg ligger inte till grund för Tap Ins färg.

Båda anlagen är vad man kallar för dominanta, dvs har hästen anlaget så syns det. Den avblekbara är dessutom sån att den bleker ALLA grundfärger, så teoretiskt kan en häst vara konstantskimmel i botten och sen avblekt med det andra anlaget.

NÅgon beskrev en gång skimmelanlaget som en rock, oavsett vad man har under rocken så är det rockens färg som syns utåt.

Jag hoppas att du blev något klokare.

Det som är lite intressant att veta är ju VARIFRÅN kommer konstantskimmelanlaget i ibland travarna ifrån ? Stamboken är ju stängd, så det måste ligga nån häst LÅNGT bak (från innan stamboken stängde) som givit detta anlag och som ändå lever kvar.

Kul sida att vara på detta här :eek: har inte sett några konkreta svar på ursprungsfrågan annat än att Messenger absolut inte kan vara inblandad i färgfrågan, för mig är det i mer intressant VART färgen kommer ifrån än att behöva bli uppmästrad av någon besserwisser från Köping och nu även Sala som inte tillfört frågan något matnyttigt alls enligt mig. Dessutom är detta gjort efter att evis redan gått ut och sagt att jag har fel, varför gör man så om man nu inte är en besserwisser. Du kanske borde kolla upp från vilket håll personagnreppen kommit från början elle helt enkelt svara på frågan, vart kommer färgen ifrån. Jag har lyckats ta reda på exakt vart konstanskimmelanlagen kommer ifrån.

:bow: :bow: för ditt inlägg, jag är med dig men ändå inte riktigt :p

Vet du, nu skall jag röra till det riktigt ordentligt !!!

Jo, Messenger skulle teoretiskt kunna ha Tap In färgen UNDER sin rock ! Och alltså ligga till grund för hans anlag, men det är INTE rocken som gjort det i så fall ! Utan det som finns under.

Fast jag tror inte det, eftersom fullbloden OCKSÅ har stängd stambok och Tap In färgen finns inte bland fullblod mig veterligt. Så jag tror att det kommer från något annat håll....

Egentligen är problemet samma som med ordet skäck, ordet skäck ju en benämning på fläckig häst, sen kan det vara flera olika sortsers skäck som egentligen är helt olika anlag, samma sak med skimmel...samma ord flera olika anlag. Och vill man hårddra så kan man säga enfärgad - och mena brun, svart eller fux dvs olika anlag.

Svammel, svammel...

fundersam skrev:
Kul sida att vara på detta här :eek: har inte sett några konkreta svar på ursprungsfrågan annat än att Messenger absolut inte kan vara inblandad i färgfrågan, för mig är det i mer intressant VART färgen kommer ifrån än att behöva bli uppmästrad av någon besserwisser från Köping och nu även Sala som inte tillfört frågan något matnyttigt alls enligt mig. Dessutom är detta gjort efter att evis redan gått ut och sagt att jag har fel, varför gör man så om man nu inte är en besserwisser. Du kanske borde kolla upp från vilket håll personagnreppen kommit från början elle helt enkelt svara på frågan, vart kommer färgen ifrån. Jag har lyckats ta reda på exakt vart konstanskimmelanlagen kommer ifrån.

Det är ju du som är otrevlig och gör att det här inte är nån kul sida att vara på. Det sista jag är är en besserwiser. Jag har läst hela sidan och dom enda personangreppen som skrivits här kommer från dig.

Ehm, jag svarade på ett inlägg som gav fel information - om det gör mej till besserwisser, so be it (jag vet ju själv att jag inte är det). Läs mitt inlägg igen...
Jag provar igen;
den färg Tap In har (konstantskimmel med brun som grundfärg - benämns brunskimmel idag), KAN inte komma från Messenger. Messenger är avblekbar skimmel, ett helt annat anlag.

Travarna är från början en ras som är hopsatt av fullblod, samt diverse annat blod (som det är sämre koll på, då det nog mestadels handlade om lantgårds-ston som var ovanligt bra på att trava, skulle jag GISSA).
Eftersom fullbloden inte godkänner konstantskimmel-anlaget så har jag svårt att se att det ska komma från fullbloden. Det är då större chans att själva konstantskimmel-anlaget kommer från någon annan ras. Det finns en del engelska ponnyer samt en del draghästraser som har konstantskimlingen och det är nog mest troligt att anlaget - som Tap In bär på, kommer från någon sådan ras.

Om du vet var konstantskimmel-anlaget kommer från får du gärna skriva det! Det vore självklart otroligt intressant om man kunde spåra tillbaka från exakt vilken häst anlaget kommer från, från allra första början.

Jag har aldrig kallat DIG för besserwisser, jag har sagt att jag inte förstod det du skrev, det är STOR skillnad :)
Jag har tagit reda på vart anlaget kommer ifrån men känner just nu ingen större lust att dela med mig av denna nufunna information/kunskap :crazy: på grund av vissa användare i denna tråd.

*knapplån*

Synd att ingen har kunnat svara på ursprungsfrågan, d v s varifrån Tap Ins färg kommer. Diskussionerna verkar ha urartat till huruvida fundersam har rätt eller inte. Personligen är jag inte så färgkunnig att jag kan ha en åsikt i ämnet, men jag skulle väldigt gärna vilja veta varifrån hans färg kommer ;)

Som någon skrev, har man anlaget så syns det, så vilken av hans föräldrar har det?

Love_travare skrev:
åhhh vilka vackra o söta föl!! och Wibrantus, han var verkligen i en klass för sig, vilken snygg häst!

Wibrantus är Överbergas mentor.. :love:
Idag tog jag kort på COm Hectorungarna.

Vilja Hope:
viljaapril.jpg

First Jaff:
jaffapril.jpg

AM

Görel skrev:
*knapplån*

Synd att ingen har kunnat svara på ursprungsfrågan, d v s varifrån Tap Ins färg kommer. Diskussionerna verkar ha urartat till huruvida fundersam har rätt eller inte. Personligen är jag inte så färgkunnig att jag kan ha en åsikt i ämnet, men jag skulle väldigt gärna vilja veta varifrån hans färg kommer ;)

Som någon skrev, har man anlaget så syns det, så vilken av hans föräldrar har det?

Funderar också på frågan.
Vi har haft flera Tap Innare av diverse färger.
Gemensamt för mammorna är det sedvanliga "brun utan tecken"

Några ungar är svarta, några är rödbruna, någon grågrå och någon gråbrun...
Exempel:

Dom två översta ser ut som skabbrävar..men det är faktist vinterpäls av diverse färgtoner.. :D
doria4.jpg

bella4.jpg

jodylin.jpg

tai1.jpg

AM

Senast ändrad:

Jag har en liten teori om att konstantskimlar "förr i tiden" ofta förväxlades med stickelhåriga. Bland halvbloden har jag sett det i stamboken, t ex att en avkomma stått som skimmel fast härstamningen säger att det är omöjligt. Kanske är det så i Tap Ins fall att man på någon/några hästar bakåt i stammen sett dom som stickelhåriga fast de egentligen var konstantskimlar, och att det är därför som färgens ursprung är så svår att spåra?

Jag är som sagt ingen färgexpert, detta är bara en liten reflektion jag gjort genom åren.

Nafayette skrev:
Funderar också på frågan.
Vi har haft flera Tap Innare av diverse färger.
Gemensamt för mammorna är det sedvanliga "brun utan tecken"

Några ungar är svarta, några är rödbruna, någon grågrå och någon gråbrun...
Exempel:

Dom två översta ser ut som skabbrävar..men det är faktist vinterpäls av diverse färgtoner.. :D
jodylin.jpg
AM

:bow: :love: :bow: :love: :bow: :love: :bow:

tack så mkt, jättefina ju!
Och dom ser ut att vara välväxta och fina. Har du börjat köra in dem än? hur gamla är dom?

åh va vackert byggd hästen på fotot längst ner var av Tap Ins avkommer som du lade upp, vad heter h*n?

Konstantskimmelanlaget kommer från Tap Ins mor. Jag kunde spåra färgen till Tap Ins mormorsmormorsmorfarsfarmorsfar, Mambrinos Patchen som var registrerad som svart konstantskimmel. En av hans "barnbarn" är dock registrerad som brun, så det kan ju som sagt var hända att färgkännedomen inte var så god förr. Fram till Tap Ins mormorsmormor är samtliga registrerade som konstantskimlar. Efter Mambrinos Patchen vet jag dock inte vem som bar på anlaget.
Men eftersom anlaget är dominant, så syns det ju (en av föräldern måste också ha varit konstantskimmel om avkomman ska bli det) så det är nog inte så svårt att ta reda på om man frågar på rätt ställen.
Sedan var din fråga kanske ställd så att du undrade vart anlaget kom från "från början". Det vet jag dock inget om.

Love_travare skrev:
tack så mkt, jättefina ju!
Och dom ser ut att vara välväxta och fina. Har du börjat köra in dem än? hur gamla är dom?

Ungarna är födda 2004.
Nää, vi har slutat med inkörningar. Nu går alla iväg till hösten till respektive tränare.

Den stora längst ner heter Taiton.

AM

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Myzan87
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka