TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Snö går väl an men usch här är det rena isbanan.Kör försiktigt o glöm inte mobilen.Regnade rejält här under dagen så det blev ingen ridning,de fick komma in o mysa.Men jag tog stalltjänsten medan dottern friserade dem så nu ser de inte ut som vildvuxna troll längre:)

nja de där stämmer inte idag :) hästen får inget kraftfoder alls .. o oljan o lucernet är för att få upp hull o muskler i o med att hästen var kraftigt i underhull.

protein som orsak till fång är helt uteslutet av veterinär medicinet sedan några år så de är totalt fel....
:)

ja de var nog rätt länge sedan men de är rätt att rubbad tarmflora o feta hästar är en faktor o för lite grovfoder ger en felaktig tarmflora...därför ska man inte nonchalera ändrad avföring..tex :)

Nja de fick nöja sen med pensling av fodertran,men hmm kanske ska ta med nagellack imorgon o lite läppstift oxå kanske:D

Fast både krafft och Hbg djursjukhus har forskat på detta och när jag var på föreläsning såg de ett visst sammanhang men att mycket annat spelade in tex rubbad tarmflora, för lite fibrer m.m.
De verkar inte riktigt veta exakt orsak utan mycket spelade in.:grin:

Men det var en hel del år sedan jag var på denna föreläsning.:crazy:
Gissar att forskningen gått framåt på tjugo år

Ja forskningen går framåt och proteinet är avskrivet som bov i dramat ;) . Lucernet är bra då det proteinet mer lämpligt för hästens tarmflora. Proteinkoncentrat av annan sort kan leda till Baron Gruff om man har otur.

Jag känner mamman rätt bra. Jag kan inte på något sätt tro att hon gett pojkarna raketerna. Nej, det skulle hon faktiskt aldrig göra. Hon kan hästar, hon har folkvett och hon är oerhört noga med att hennes grabb ska veta vad som är rätt. Killen är hur söt och god som helst, jag tycker jättemycket om honom. Min gissning är att de antingen hittat överblivna raketer i något förråd, eller att någon av hans kompisar haft dem med sig. Och att grupptrycket har fått dem att skjuta iväg dem. Jag är också helt förvissad om att det kommer att bes om ursäkt här i morgon. Den kille kommer garanterat aldrig mer att skjuta raketer där det finns djur.

:)tror jag inte är någon fara , nää dags o natta pållar ,,är en ny dag i morgon , regnar nu så lär bli tungjobbat i morgon för Springaren..:laugh:

OM man nu måste göra en jämförelse mellan sig själv och andra så brukar jag säga såhär när jag ska prova något nytt som känns svårt: Jag är ju inte dummare än någon annan så då ska väl jag också klara det!

voffie, det ar ett bra saying, tyvarr blir det inte sa alla ganger.. utan mer
jag ar ju sa mkt dummare an nagon annan sa det ar ingen idea att jag ens forsoker att prova

ja jag ar back och ni kommer att drabbas av mitt urusla humor. kan inte minnas withdrawal var sa har jobbig.. jag var ut till pallar och sa natti och gav dem alla mojot. det var uppskattat..poor pallar har rimfrost i haret och inte gar det att torka direkt heller... men fleecen hjalper att halla dem varma och goa. temp har gatt UPP till endast -4. hoppas forstas att det haller sig kallt, har ingen lust med regn och sant.. horde pa news att alla stadstraifik bussar star still i stan (las karlstad) just pga halkan... och jag som ar sa sugen pa ostkrokar tankte aka till OK och handla... det blir inget med det alls..

ja skall val tillbaka i sangen har.. i morgon ar en ny dag med nya tag.. nattis yalls.

Var ute och nattade hästarna nyss, och ser det ut så här i morgon bitti kommer jag inte att kunna ta ut dem:( Rena isbanan:eek: De kan få frukost inne, och sen kanske det går att skrapa isen med traktorskopan, eller nåt.

Skitväder!

tack tack, ja jag alskar mina pallar, trots jobbig tid just nu.. nar jag ar dar ute och satter pa pyjamas pa dem och pysslar lite ar det allt bra gott. jag har de senaste dagarna haft san lust att ga och rida, men det ar val klart nar man inte far/kan. skall till physio pa mondag sa far se vad de sager... och samtidigt se om jag kan fa komma in pa vattengymnastiken i torsby.. i 34C bassang.. mums det..
ok tillbaka till slafen..

Usch får väl se om jag får ett samtal imorgonbitti att hästarna står inne.Men är bara ngr meter från dörren till hagen så jag hoppas att de kan komma ut.Hagen brukar alltid vara okey

På tal om lägret jag jobbar den helgen dessvärre :mad: men ska kolla om jag kan få kompledigt

Jag har också bara utanför dörren, och två av hästarna är broddade, så de funkar nog, men de andra två, en oskodd och en skor utan broddar har jag kanske 50 meter och där är just nu blankis...Hagen är ok, om jag bara kommer dit:crazy:

Var ut jag med nyss och nattade kusarna och det är på gränsen till regn här :devil: Jag avskyr när det blir sånt här skitväder när det är vinter! Faan det blir ju skridskobana överallt :mad:

Skulle gå en bit bort i hagen och sprätta av snö från tråden och höll på att stå på örona i snön. Jag snubblade på tråd som hästarna rivit ner i från min lilla paddock jag gjort i hagen. Jag hittade tråden och började dra för att få undan den men den satt fast som berg så det var bara att pulsa upp till sadelkammarn och hämta saxen och ut och leta tråd igen och klippa undan där det inte gick att få loss.

Hur lätt är det att pulsa i snö upp till knäna i mörker med 2 stycken flingor flåsandes i nacken :angel: Stannade jag för fort så bonkade Ina in i ryggen på mej och Winnie in i rumpan på Ina, sötnosarna :love: Får gå ut i morron när det är ljust och kolla så jag fick undan all tråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 477
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar