Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Här är det +1, lite sol och blåsigt.
Inget att göra idag, förutom pålle.
Har insläpp, så jag åker dit vid 15.30tiden hemifrån. Mocka, fixa käk och vatten till till gubben. Ta in alla 4 vid 17.30tiden. Rätta ev till gubbens täcke om det behövs. Byta om och åka hem.
Hur går det med honom? Ge du inget medicin längre? Är han helt frisk nu? Då kan du väl rida lite på honom?

Gissar att vi får vända oss till klagomuren med vår klagan på vädret. :(

Egentligen är det nästan lite komiskt. Sist vi skulle hämta hö bestämdes det när våren tog stora steg in i vår region. Men dagen då lassen skulle fraktas hem var det sådan snöstorm att vi bara fick hem ett lass av tre.

I morgon är det dax igen för hö. Och åter igen lovas snö :mad: !
Kan du inte snart sluta hämta hö så vi kan få vår??:p

Jag vet, men någonstans får man ju klaga!

Pigg och glad, magen är lugn igen (så lugn hans känsliga mage kan bli). Kliar sig, men inte lika mkt som förrut. Har bara lite skållor/skorv på en sida.
Äter ingen medicin, har inte gjort det på ett bra tag.
Rids ej pga min reumatism och hans artroser, han fyller ju 30 i juni:love:
Vi går promenad varann dag ungefär, beroende på väder och underlag. Nu är det mest isgata överallt...:(

Jag har också en trettioåring! Jag har mina problem, han har sina, men vi rider fortfarande. Så länge han kommer springande när jag kommer och vill rida, tror jag inte det är fel att rida.
En häst måste ju inte vara i tävlingskondition för att man kan rida. Trevliga skogsturer kan vara precis lika trevliga i skrit.

För mig och min gubbes del räcker det med promenader, ibland lite tömkörning.
Han har en hel del artroser i benen + strålbenshälta fram.

Kan du inte snart sluta hämta hö så vi kan få vår??:p
!

Om vi slutade hamta ho, da skulle vi nog ha svaltande hastar aven om varen var har..
I mitt fall, sa fodrar jag ho aret om da jag inte har gras att tillga. inte alla sitter med stora angar fulla med gras. De far ju forstas ata vad som finns i diken och pa kalhygget men det ar inte nog att overleva pa. sa din idea dar fugnerar inte alls. Nej du Tess, hamta sa mkt ho du kan, man vet aldrig nar det skall bli sommar och graset borjar att gro...

Testar med din bild

12002365.jpg

Vilken underbar bild Karin. Tala om familjelycka :)

Ja, "mitt" stall fick leverans av hösilage igår. 6 (tror jag det var) pallar med småbalshösilage.
Räcker väl till juni.

I juni, juli och augusti står vi på "sommarstallet", eftersom gubben måste/behöver sova inne om nätterna även på sommaren, iaf de flesta nätterna. Köper då hem eget hö, ca 1 hästsläp full går det åt för 3 mån, han äter runt 4-9 kg per natt + bete dagtid. Äter även lusern, havre, betfor mm

Senast ändrad:

Vem säger att ett sto ska gå själv när den ska föla? Hästar är ju flockdjur, som inte känner sig trygga av att bli lämnad ensam.
Här ser ni mamma, pappa och föl.

http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=12002365&pic_size=640x480

och hur manga ganger har du sett ett sto lagga sig ner mitt i flocken och ha ett fol??? inte manga tror jag..
stona brukar ju dra sig undan nar det ar dags, kanske ngn gang foljer en nara kompis med men for det mesta ar de ensamma vid folningen och en stund efter da de bondar med folet.. sen kommer de tillbaka till flocken nar babies kan ga och sta och ar mer stadig.. och presenterar till de andra..

jag vet att brimmis delar av sa Ina kan fa vara med sitt fol sjalv utan att nyfikna froken Winnie skall sta och ha nasan i allt.. Och hon ar ju inte ensam, det ar fortfarande i losdriften och inga vaggar kommer ju att byggas.. Plus det ar sakrare for folet ocksa..

Jag kommer att ha Madeira och fol i egen paddock till att borja med, dock nara nog till de andra att de kan sta och prata med varandra, sa hon ar inte ensam. Det starker bonden mellan mamma och folet och folet far arbeta upp sin styrka utan att ha andra hastar runt om.. Nar folis sen ar 2-3 veckor gammal far hon traffa tant Fjanta och forhoppningsvis kommer det att ga bra.. Pappa Mirri far dock stanna i egen hage da jag inte ar intresserad av att ha mer babies... Men sedan han star i boxen bredvid madeira kommer han att vara med pa forlossningen.. Jag varken kan eller vill lyfta och bara fol in till box om hon folar under dagen, sa det far nog bli innefodsel har..FFortfarande sno och is i hagen och det ar ju inte bra..

Visst kan man ha dem samman efter fodseln, men innan behover mamma hast ha lugn och ro..

KL

Hej alla!

Här är det just nu sol och ett par plusgrader :D
Fick nästan lust att göra något nyttigt :angel:

Har tagit det lugnt en stund och druckit kaffe och ätit lite frukost.
Ska försöka ta mig ut i stallet och mocka lite tänkte jag.
Har ju inte fått till tiden att rida grannens häst under veckan utan får ta det till helgen igen :laugh:
Ska bli skönt då det blir ännu ljusare ute så man kan komma ut även på kvällen, men det går ju åt rätt håll.

I natt så gör jag sista passet denna vecka, börjar på söndag kväll igen.
Jag gillar att jobba natt, men ha varit svårt att sova den här gången då det var längesedan sist. Men blir kanske bättre nästa vecka, om inte annat så gillar jag att få lönen efter nattjobbet :D

Får snart tillbaka min dator från lagning efter virus attacken, då kan jag vara ute hur mycket jag vill :banana:

Ska nu gå ut och fånga dagen och solen.

KL

visst kan det funka bra att de går ihop men det kan ju bli pannkaka också. Kan vara dumt att chansa när det är första fölet för Ina. I det vilda är de ju ofta så många hästar runt sig och har obegränsat med yta. Fölningar sker ofta och är mer naturligt för de yngre hästarna. När man bara har två individer i en hage skapas det lättare ett obehag för stoet. Stoet som inte fölar kan bli för närgången i sin nyfikenhet och stressa upp mamman. Särskilt om ickefölande stoet är ungt.

När Kelly närmade sig slutet av dräktigheten så visade hon mycket stark avsky mot sin hagkompis. Det var riktigt tuffa tag så vi valde att dela på dem för att minska skaderisken på dem båda och lugna Kelly. Vi delade bara hagen i två delar så de fortfarande kunde gå sida vid sida. Då kunde de ha den kontakt de ville utan att det blev för mycket för Kelly.

När fölis var två veckor släppte vi ihop dem. Kelly nästan dödade ungstoet. Hon vrålade som en dinusaurie och gick på som ett tåg. Efter att ungstoet gått omkull två gånger i sina flyktförsök så fick vi dela dem ett tag till.Det krävdes två pers och longerpisk att få Kelly från ungstoet. Kellys dåvarende ägare sa att hon aldrig varit så rädd. Och upp i detta plöjde ett förvirrat litet föl omkring helt planlöst. :cry:

Kelly och ungstoet hade gått ihop som mor och dotter nästan sen unghästen var 10 mån och ändå ville inte Kelly veta av henne nära fölet de första 3 veckorna. Sen gick det jättebra.

Hö kommer jag att köpa så jag har lite under sommaren också. Det kan komma tillfällen då Kelly måste stå inne. I gammla stallet hade vi sådan flygfäplåga på dagarna att hästarna stod inne då. Vi tog in dem vid 8-tiden på morgonen och släppte ut dem när det började svalna av. De kom in lite senare en morgon för vädret såg blåsigt och mulet ut men då hade de sprungit sig genomsvettiga och unghästen som var skimmel var rödrandig av blod på hals och bog :cry:.

Hur stallet här har det med "klägg" vet jag inte men jag tror det är mycket bättre. Men så kanske Kelly råkar ut för nått så boxvila krävs eller nått så det är allt bra att ha hö kvar hemma.

KL

Apropå sommar och sommarbete så har vi fått ett tråkigt bakslag när det gäller betet. Det har visat sig att en stor del av vårat bete är sönderkört av skogsmaskinerna :cry:. Sen har de lagt upp timmer och två ENORMA högar med ris vid "gärdet". Det tar upp en hyffsat stor bit av viktig betesmark. Vi trodde att det skulle fraktas bort nu i veckan då de äntligen fällt klart men Neeeej. Det ska tydligen ligga i ett år för att torka. :eek:

Nu är det osäkert om betet kommer att räcka till våra hästar hela sommaren. Vi kommer nog att få ta in dem och stödfodra då och då för att avlasta betet :(

Finns ett stall bara 150 m bort på andra sidan vägen. De har också 4 hästar (två Bullar ;) ) De har ganska bra mark där. Kanske att vi kunde få hyra en hage av dem i ett par veckor medans sommarhagen vilar lite. Vi får nog låta dem gå lite i vinterhagarna med som avlastning.

Dumma, dumma skogsmaskiner :mad:

Självklart måste man ha plats så stoet kan gå undan! Man ska inte ha ett sto till att ligga och föla mellan benen på andra hästar. Det är väl självklart.
Man har man tillräckligt plats då löser hästarna det mesta själv.
I ett inakorderings stall där det ofta är utskift av hästar i hagan skulle jag inte heller göra det. Men om det är en liten flock som har fungerat ihop hela livet är det sällan problem.
För några år sedan hade jag ett sto som inte ville vara med de andra med det nya föl. Då skulle hon ju självklart inte heller det! Hon hade lägst rang i flocken och då får man vara uppmärksam på att det kan ge problem. Ett annat sto kan tillexempel sno ett föl från ett ranglågt sto.

Så här är det Karin, jag har inget stall utan bara en lösdrift och eftersom Ina är så sur och grinig nu på Winnie så vill jag ha en plats där Ina och ev. fölis får vara för sej själva. Samtidigt som jag inte vill att Ina ska göra Winnie illa för hon är verkligen som en drake.

Dessutom vill jag ju så småningom lära fölis att stå själv och då tror jag att det är bättre att ha en box att stänga in i än att röja runt i hagen :p Naturligtvis ska en eventuell fölis växa upp tillsammans med båda stona. Men jag vill ha möjligheten att kunna stänga undan nån o fall att.

Usch va otäckt! Inte underligt att ägaren var livrädd :o Man vet ju aldrig hur stoet kommer att reagera på den nya situationen som ett föl innebär. Dessutom är Winnie så vansinnigt nyfiken på allt nytt så jag är rädd för att hon kommer att störa Ina i hennes ovana mammaroll, men det kanske kommer att gå kanonbra oxå. Man vet ju inte och då kan det vara bar att kunna stänga undan Ina o Winnie från varandra, dom är ju ändå tillsammans eftersom vi delar ligghallen med en halvvägg eller va det heter :)

Vart med om nästan samma sak som Voff.
Vårat sto fick oxå gå ensam med fölet,accepterade inte sin bästa kompis som hon gått ihop med i en massa år,var faktiskt först när fölet var närmare 3 månader som det gick att släppa ihop dem

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen... 97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 698
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort... 2
Svar
20
· Visningar
3 311
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka