Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

He he he .... även jag såg för min inre syn något i stil med det Gubbtyven beskriver...

Sen drog jag mig till minnes en gång när jag blev hängade i sadelhornet...

Hade en rejält stor herre här en gång i tiden... Närmre 170 cm... Det var en sån där häst som i princip blivit dumpad på min gårdplan.
Nåväl... jag hade precis börjat intressera mig för westernridning och med hästen så kom även en sadel med den inriktiningen...

Något som jag bittert fick lära mig när man sitter av från en häst med westernsadel är att lägga en hand på sadelhornet.... just för att förhindra att bylsiga kläder inte slingrar sig runt den där uppstickande saken...:D

Hur som helst så gick det hela bra... Hästen stod still som tur var... Han blev nog mest förvånad tror jag...

Själv fick jag markkänning först efter att jackan givit upp och gått sönder i sidosömmen...;) Men detta först efter att jag blivit hängade där en bra stund.

Man lär sig av misstagen... nu mer är det alltid en hand på rätt ställe vid upp och avsittning...

Typiskt bara för att jag inte hade tid att vara på datorn så såg jag ditt pm först nu:crazy:
Hade vart skoj att träffa dej igen men det går väl fler tåg.
Hade i alla fall en trevlig dag där fast det blev ju liiite att bära hem:o

Synd när du ändå var där - men ja, det går säkert fler tåg! Pratade lite med Tajger och det kommer snart ett proposal. Börjar med att fråga om några skulle vara intresserade att vara med på en 3-dagars-aktivitet (två övernattningar) i sommar med mest arbete från marken (typ lång tygel, tömkörning, löslongering.......). Det är finns möjlighet att hyra ett par hästar på plats om man inte kan ta med egen. Ännu bara koncept - inga datum spikade, men den som är intresserad kontaktar mig via PM.

....där åkte jag ut..... tillbaka.........
Ska också tillägga att detta kan ske i västra delen av landet någonstans mellan Alingsås / Vårgårda / Trollhättan......
:)

Jo,att ni fnissar åt hur dumt det kan ha sett ut det bjuder jag på:)!Ändå är det här att fastna så här en av mina nojjor,har också blivit hängande på ett horn en gång,är man som jag ensam på gården är det lite otäckt när man tänker på att ingen finns till hjälp på lång tid.

Har blivit slarvig vid avsittning,fick en tankeställare idag!

OchGubbtjyv :nog verkar det som H.ser lite småfolk både här och där,kan vara därför vi blir ståendes ibland då kanske:grin:.

Men det är ju nära mig!! Och jag är USEL på longering mm. Hade ju varit klockrent för mig :laugh: Bara jag är ledig så. Har bara fyra semveckor och det är ganska tidigt. Men återkom gärna med mer detaljer. Är jätteintresserad. Med en gammal dam i stallet är alternativ till ridningen extra bra.

ja de där är ett aber när man rider ensammen o är ensammen , enda man har är ju mobilen o förhoppningen att den är hel o att man kan använda den när något händer....var värre förr innan den , när ingen visste var man var överhuvudtaget....men än har gudarna hålt sin hand över en:laugh:

Intresse finns alltid....

Bara jag är ledig och det inte är allt för långt iväg...

Att göra en praktvurpa när man är ensamen har jag varit med om. Och det var innan mobilen fanns i var mans ficka. Nu hade jag nog inte kunnat ringa ändå... :crazy:

Jag var medis på ett varmblod när jag bodde i Göteborg. Han hade en dålig egenskap, att tvärnita när man minst anade det :mad:

Jag kom i alla fall i en ganska samlad galopp på en grusväg vintertid. Allt var frid och fröjd när hästen plötsligt gjorde tvärnit. Jag gick som en misil genom luften och i den stelfrusna vägen. Minns att jag hann känna blodsmak och se hovarna virvla hemmåt innan jag tuppade av. Hästen sprang som tur var hem och där fanns en stallis med bil som fick ge sig ut att leta efter mig. Hon hittade mig goggy jusst när jag började vakna upp. Uppskattningsvis hade jag legat i 15 min trodde hon. Tur att det inte var längre mitt i vintern!

Ridhjälmen var i två halvor så jag fick en redig hjärnskakning och så bröt jag tre revben. Hästägaren tyckte så synd om mig att hon köpte ny ridhjälm till mig och en säkerhetsväst. Väst var lite unikt för 16-17 år sen.....

Hjälmen gick i pension i höstas men västen har jag kvar. Den är dock rätt sunkig nu så jag använder den tyvärr för sällan...Borde köpa ny.

Nu är damerna stallade för natten.... I morgonbitti kommer hovis och jag har ingen lust att hämta in damerna på morgonkvisten. Både morgontrött och kort stubin så OM damerna skulle få för sig att krångla så är det inte rätt tid på dygnet.

Dessutom är damerna varma och torra om fötterna när han kommer... Och stallet håller en bättre temperatur att jobba i än om det står tomt i natt.

Det blåser riktigt kallt och eländigt här i kväll. Det är inte så hysteriskt många minusgrader... men vinden gör att det känns riktigt kallt...

Nu skall jag äta lite middag och sen slösurfa lite och ladda upp för en kommande vecka.

ja känns i alla fall lite bättre nu för tiden med mobilen. Sen kan man ju fråga sig hur fasen någpn ska hitta en när an är ett par timmar ut mitt i storskogen..:laugh: kan man ringa å säga jag har brutit benet kom hämta mig , jag ligger vid en sten bredvid en tall ca 2 timmar hemifrån i skogen..:p

är ju bara skog runt om här flera mil.....kanske blir lite knepigt :angel:

Hjälmen gick i pension i höstas men västen har jag kvar. Den är dock rätt sunkig nu så jag använder den tyvärr för sällan...Borde köpa ny.

Hjälm har jag inga problem att hänga på mig... Kan slarva med det när jag rider hemma på ridbanan... *erkänner*.... Men om jag rider ut, eller rider på hästar som jag inte känner fullt ut... då är hjälmen på.

Men väst har jag aldrig lärt mig använda......

Konstigt egentligen för jag använder ju liknande grejer när jag gränslar en tvåhjuling... och då funderar jag inte över det överhuvudtaget...
Har ju både lösa ryggskydd att hänga på eller ett mc-ställ med inbyggda skydd.

Är bara mobilen påkopplad så är det inga problem...

Räddningsatjänsten... kan se vilken mast mobnilen kopplar upp mot... sen kan man få fram i vilken riktning och ungefärligt avstånd som mobilen befinner sig från masten.. Det blir inte på metern när.... men man får ett bra och avgränsat område att söka i....

Mobilen söker mot närmsta mast hela tiden... även om man inte talar i den, så man kan använda mobilen att söka en försvunnen person även om den inte är vid medvetande.....

Även polisen kan använda sig av detta när de söker försvunna personer.... För att få ett ungefärligt hum om i vilken riktning och område man skall inrikta sökandet på.

Senast ändrad:

Klantiga jag glömde ju att fråga om det gick bra på det där du skulle vara med på under mässan?

Finns de jackor med ryggskydd ,,,i så fall vore de ju bra mycket bättre än ridvästar ju.....kanske til o med gamla gubbtjyvar skulle använda en sådan..

de är ju främst ryggraden jag är rädd om....

Finns de jackor med ryggskydd ,,,i så fall vore de ju bra mycket bättre än ridvästar ju.....kanske til o med gamla gubbtjyvar skulle använda en sådan..

Jag föreslår att Gubbtjyven besöker en MC-butik....
Finns en hel del i skyddsutrustningsväg där som lika gärna skulle kunna passa när man sitter på en singel hästkraft...

Jag har ett par till övers. Den ena passar om du har stl 40/42, den andra 40-44. Du får betala porto - eller hämta.

Mountainhorse har en jacka med uttagbara skydd. " Bodyguard."
Bröst, axlar, armbågar, ländrygg, ryggrad, höfter..
Finns i unisex upp till xxl.

KL*

Idag har jag och sambon mockat ur en box och tagit in 140 balar i sällskap med 2 busiga skruttar som var överallt.
Min rygg är aj!

Sen åkte vi till Hööks, och jag har köpt en pall! :)
En hopfällbar i plast. Sambon tyckte jag ska sy på 2 öglor och ha den som en rygga :D

Sen blev det ett rakt äpplebett. Ska nu börja från det snällaste och se vad Trullan tycker.

Ingen ridning blev det efter 2 timmars höbärande och sopning av hela stallet :cry:
men bonusbarnen har lov i veckan, så jag är inställd på igångsättning nu.

Pinto - det var inte aktivitet PÅ mässan som var helgens utmaning - det var att delta i clinic på främmande häst. Det var lärorikt kan man sammanfatta det. Och jag ska absolut på't igen och testa fler olika typer av hästar! Jag tycker jag har avverkat så många typer av hästar och olika dicipliner, men inser att ringrostigheten är större än jag trodde / ville erkänna. Nu vill jag har fler utmaningar! Fast "prestationsmässigt" var det OK.

Mountainhorse har en jacka med uttagbara skydd. " Bodyguard."
Bröst, axlar, armbågar, ländrygg, ryggrad, höfter..
Finns i unisex upp till xxl.

.

...fast jag skulle rekommendera airbag-typen. Synnerligen diskret - känns inte. Provade en på mässan. Kostar en slant förstås.........

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka