Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Vi har en hel plusgrad ute idag :banana: Måste leta fram bikinin......

Det luktar vår ute. Underbart :bump:

Sitter o äter frukost nu...... Så seg!!
Var i GBG igår o kom inte hem förrän 00.15 inatt o så måste man ju upp o fodra o släppa ut hästar som vanligt,ingen sovmorgon här inte!:(

Vaknade dessutom med världens huvudvärk,skönt...not!

Iaf var det roligt att vara i GBG,skönt att komma hemifrån o göra något roligt! Händer ju inte så ofta.... Ännu roligare när RGB vann 150 hoppningen o Svante kom sexa!! Dagen slutade bra med andra ord!

Beträffande mässan,jodå mkt fanns det o mkt ville jag ha! Men tänkte på alla andra på denna tråd som ska dit nu i helgen,o lät bli att handla:angel: så,ja jag har lämnat det mesta kvar åt er att slåss om......tillsammans med några tusen andra:D Så bara dit o riv åt er!!

Ingen fixar stallet åt mej idag heller:cry:så det är bara att bege sej.. håhåjaja.
Jobb inatt,dessutom.....:crazy:

Nej, tack! Har ju mina 2 JC, som är 2 "idioter"...;)
Min handläggare på AF har jag bara träffat 3 gånger, sist i början av september. Skitsvår att få tag i, både på telefon och mail.

Här är det -3 och snöstorm...:o

Det gamla vanliga idag: Jaga JC och åka till stallet.
Där gör jag det vanliga - mocka, fixa käk och vatten. Ta in gammelbus (kom i full galopp igår och gnäggade när jag skulle ta in dem:love:). Borsta lite. Tycker att han har fått mer skållor:(, där han är oklippt. Om det inte blir bättre snart, får jag ringa ut Ambulanstoriska.
Pålle är vrålhungrig jämt nu, ALLT foder är borta nu:banana:Måste nog öka maten - men vilket foder?
Usch, kommer blir ruinerad nu i vår. Stallhyra på drygt 3600 + 1000-1100 kr för kraftfoder, tillskott, pulver och morötter i månaden...:eek:

Jag fattar inte hur din stallhyra kan vara så hög!? Kraftfoder betalar du ju själv och du verkar ju sköta fodertider och in och utsläpp själv. Vad ingår i hyran egentligen? Guldströ?

Här kostar box med ridhus, paddock, uppströad box + 1 kärra torv/v, 10 kg hö/d, in och utsläpp vardagar och samtliga fodringar 1400 kr m. Då kommer det dit tränare, finns transport att hyra och sommarbete ingår.

I ett annat stall (utan ridhus) ingår ALL service, obegränsat med mat och strö och där kostar det 1700/mån. Det ligger dock lite off.

Betalar per kg hösilage, 3.52 kr/kg + moms. Han äter 11 kg nu.
Betalar per spånbal, 77 kr + moms. Går åt 4 st i mån.
Betalar kallhyra på boxen, 775 med moms
Betalar skötselavgift, 900 med moms. Stallägaren fodrar vardagar morgon, lunch, middag, kväll. + helgmorgon.
Vi hästägare har insläpp vardagar. Helger - utsläpp, lunch, middag och kväll.
Stallägaren väger upp allt hösilage vardagar + blöter betfor, väger upp havre vardagar. På helgerna är det som har utsläpp som fixar allt hösilage + middagsbetfor. Insläpparen gör ny betfor till morgonen därpå. Eftersom vi är bara 4 i stallet, så blir det många pass i veckan, är 13 pass vi ska dela på
Jag har ju eget kraftfoder, så det gör jag själv varje dag.

Oj, vad dyrt hösilage! Eller så har jag inte koll på vad sånt kostar när man är inackorderad.

På ett ställe som anses som "bättre" här med ridhus och ridbana, osv kostar allt ca 3000 i månaden, vilket jag tycker är dyrt. Då ingår all service och foder.

Ok, jag har ingen koll på hösilage-priser i småbal :)
Är det normalpris jämfört med andra stall i nätheten?

Vet ej.
En kompis till mig betalar 2600 kr i mån, för all foder + ridhus. Ungefär 2 pass i veckan. Synd att den stallägaren inte vill ha dit en äldre häst...

är pålle hungrig så är de för att han får för lite grovfoder o tugga på....öka grovfodret...

Ok. Han får 11 kg hösilage (ts60%) nu + 1 kg lusernpellets, ½ kg lusernhack (cavikt).
Nästan soprent i båda box och hage (går själv).

kl

Här blåser småsnålt och är något lite över nollan,i vanliga fall ett "klagoväder" men med denna vinter blir man riktigt glad över väder som detta:).

Har varit ute och skrittat idag också,idag blev det stopp där vatten svämmat över vägen och frusit.Vi red över där igår,lite tveksamt då och nu alltså totalstopp!Brukar vänta ut henne men idag hoppade jag av och ledde över.Då kommer nästa problem.Man ska upp igen!Inga bra stenar eller stubbar så det blev att ställa henne i dikeskanten så jag fick någon dm till godo.Alldeles för tighta byxor med kalsonger under dessutom så rörligheten var inte den bästa men hon stog snällt still så jag kom upp:).

Om någon timme kommer hovslagaren för att fixa H.

Ok, jag har ingen koll på hösilage-priser i småbal :)
Är det normalpris jämfört med andra stall i nätheten?

*hoppar in* Har nyligen letat stall i området.
Lyriks stall ligger 5 km från city och 1 km från Sveriges största djursjukhus. Man betalar vitt, ingen ridbana, endast en liten gräsbana. Man betalar endast för det foder och strö man använder. Ingår 5 fodringar + utsläpp på vardagar och 2 fodringar på helgen (hästarna får hö tidigt på morgonen och kraftfoder strax innan utsläpp).

Närmsta stall, har ridbana: Stallhyran fri tillgång på hö eller hösilage, morgonfodring, täckesbyte samt utsläpp alla vardagar. Inackorderingarna hjälps åt med: morgonfodring, täckesbyten och utsläpp på helgerna samt insläpp /fodring, kvällsfodringar med täckesbyten alla dagar i veckan.
Pris 2900:- Vet ej om det är vitt eller svart. Man skaffar alltså kraftfoder och strö själv.

Stall drygt 2 mil från centrum med ridhus: I priset ingår: fodring 3 ggr/dag, utlägg av hösilage i hagen, in- och utsläpp, byte av ett täcke helgfria vardagar. Övrig tid delar vi och inackorderingarna på skötsel enligt rullande schema. I grundpriset ingår även tillgång till anläggningen. Övrig service enligt överenskommelse. Hösilage, KRAFFT och spån tillhandahålls till självkostnadspris.
Grundpris: 2500:- (allt foder och strö tillkommer)

Stall ca 1.5-2 mil från stan med ridhus: Stallhyra med fri tillgång till hö/hösilage ute och inne, utsläpp/ insläpp måndag - fredag,1 bal lin/ vecka ingår i hyran. Kraftfoder köper man själv.På helgen delas in och utsläpp av 11 hyresgäster enligt schema. Vissa andra uppgifter på helgen förekommer tex. sopning av stallgång, tömning av skitkärra i ridhus, torkning av golv i sadelkammare.
3500kr inkl moms/ månad.

Dessa stall är jämförbara vad gäller service sen skiljer sig anläggningen, de med ridhus ligger längre från stan. Sen finns det kollektivstall eller stall med mindre service, dessa är naturligtvis billigare. Ett nära kollektivstall har kallhyra 1100:- sen köper man gemensamt in foder och strö.

Det är dyrt att ha häst i Uppsala, framförallt om man vill ha hästen centralt (vilket detta stall är), det finns billigare utanför stan, detta kräver ofta bil. En annan faktor är att man betalar med moms här. Så vist är det mycket pengar, hur dyrt det är beror på vad man jämför med och vad man prioriterar i sitt hästeri.

Säger som gubbtjyv,öka grovfoder isf. Min gammel (23 år) får ca 15-16 kg/dygn nu i vinter.Men då får han inget annat heller mer än 1 näve havre o några dl betfor. Vårt ensilage håller ca 79 ts.Han är inte speciellt hungrig,kan tillochmed gå ifrån ibland. Är dessutom ganska fet.....

lobell: Det slog mig nu,jag fick ju hoppa av och leda en bit idag,har du prövat det när hon krånglar?(mkt möjligt att jag har glömt det!)Kan ju vara lite lättare att rappa till henne också kanske, om du inte behöver vara rädd att åka med ner i något dike:crazy:.
Men du måste ju då ha något att kliva upp på du också,eller hur?:angel:.

Jag har bara att jämföra med att ha häst i byhåla :) så därför lät det dyrt.
Kan tänka mej att priserna här stiger om man närmar sig riktiga städer.

Ställena här som är dyrare, kan man åka buss till, men de går kanske 4 ggr per dag oxå :p så inte de bästa förutsättningarna utan bil.

KL*

Ponnytant :

Väntar på att pengar ska rulla in, och kanske om liiite is försvinner oxå ;)

Senast ändrad:

Tur att man inte bor i Uppsala ;) Är då tacksam för mitt "billiga" lilla stall. 700 i kallhyra men då har jag bara 2,5 km dit, och det är stor belyst paddock, uppvärmd sadelkammare, kanonhagar på gång och vi är 4 som delar på 14 pass/v. Vi har bara ut och in pass. Hästarna har fri tillgång till hö i hagen. Dvs vi lägger ut så mycket på morgonen att de lätt klarar sig hela dagen. Fyra hästar att fodra och av/påtäcka morgon/kväll går fort. ca 30 min.

Hö köper vi ihop och efter sommaren till nästa innesässong så kommer vi även att samköpa torv från mossen här. Det kommer jag att spara ca 600 i mån på.

Totalt kostar Kelly mig ca 3000 i mån ink allt ( stall, mat, skor, försäkring, strö, bensin) Till sommaren blir det ju billigare men så kommer ju lite utrustning och vetvård till ibland så det jämnar ut sig. Nu tokmatar jag ju dessutom i henne luserhack och luserpellets något som jag hoppas inte ska vara i samma mängd för alltid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka