Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Förstår att du vill att hon ska gå mera äldre hästar mår ju i regel bättre av att få gå mera samt aldrig ha ngn längre vila.

Detta är min erfarenhet också. Jag hade en foderhäst som kom till mig som 17-årig. Hon hade då precis gått av hoppbanan och skulle trappa ner så hon var i toppform. Henne red jag 6 dagar i veckan i ur och skur ca 1½ tim i 2½ års tid. Hon var toppenfräch hela vägen. Sen skulle hon få ett sista föl (så jag köpte hennes sista avkomma, Preston). Under dräktigheten skrittades och småreds hon sporadiskt av en tjej men intresset rann ut i sanden när stoet väl fölat. Så fort fölet var avvant åldrades hästen nått så in i bänken. Bara året senare hade hon ont i leder och ben mm. Hennes kondis och frächet och muskelmassa bara 1½ år tidigare var att jämföra med hennes tävlingsglans.

Är rädd att det blir samma för Kelly. Båda hästarna älskar att jobba och bli ridna. De var båda tävlingshästar (Kelly MSV dressyr och Estelle MSV hoppning) Åldern på dem är den samma (och även humöret ;) ) och det här med att de har fölat. Så jag vill verkligen ha igång Kelly. Men jag får jobba lite mera själv helt enkelt. Det är ju mitt ansvar att hon mår bäst.

Nej,nej, nej...Han skulle givetvis inte bli riden 6 dagar i veckan NU! Utan som "vuxen".... Jag menar att detta är en häst som aldrig kommer att kunna stå några dagar i veckan.Tror dock inte att det kommer att bli mer än 4 turer/v. Men han behöver betydligt mer stimulans än att bli skrittad 1-2 tim i veckan, ibland en uteritt med lite galopp eller ett pass på gärdet. Men han kan likväl stå i två veckor också. Han lär ha NH och westerntränats och det är ju något som han hade kunnat göra flera gånger i veckan från marken som hjärngympa. Men det krävs ju att man som hanterare själv behärskar det. Han borde bli kanon att köra om någon tog sig an och körde in honom. Han är ju korsning mellan fransk travare och bruksnordis så draggenerna finns ju.......

Kort sagt så finns det massor mer han kunde göra redan nu som skulle få honom på jorden......

du har ingen bild på han...de har inte ledsnat o tänkt sälja han..

Nu kan jag ju inte lägga ut bilder på någon annans häst men han är ganska lik den du har på avataren fast med mycket mera hals, man och hovskägg.....;)

Nä han har nog inte mycket respekt. Och det är ju det som gör det så svårt för tex mig. Hur mycket kan jag lägga mig i och uppfostra??? Jag måste ju hantera hästen men jag gillar verkligen inte att uppfostra andras hästar. Nu måste jag ju göra något ibland. Som när han lyfte mig rätt upp i jackan för en månad sen när jag skulle ta ut på morgonen. Då röt jag i och gav han ett rapp med grimmskaftet. Nu leder jag honom bara i långt grimmskaft där jag har en halvmeter ände över att försvara mig med. Och det har tyvärr behövts ibland....:cry:

du kan lägga dig i så mycket som erfodras för att du måste göra med han ska han sköta sig med dig....resten är ägarnas problem...

på avataren är Springaren 3 år....:laugh:

Jag är ganska tydlig med vad som inte funkar mellan mig och hennes häst. Sen har vi disskuterat tillsammans hur bästa sättet att lösa det ska bli. Därför tycker jag att hon är så toppen för att hon låter mig komma till tals utan att bli stött. Eftersom vi hjälps åt alla fyra måste det ju funka. Tyvärr är ju inte alla hästägare sådana utan många slår dövörat till eller blir sura. Så hon är verkligen en pärla till stallis. Det är bara hennes pålle jag inte riktigt kan med...ännu. Hon brukar låna Kelly när hon och dottern rider ihop och hon säger att hon känner sig tryggare på Kelly. Då blir det t.o.m galopp på min turbopålle ;)

När problemet med att ha busen och Kelly i samma hage dök upp så fixade hon ny hage innan jag ens hade hunnit erbjuda mig att hjälpa till. :bow:

Men visst håller jag lite tillbaka för att hon inte ska tappa sugen över sin häst. Jag har fått en del tjyvnyp och hot från honom som jag inte nämt. Vill inte bara gnälla på honom. Sen försöker jag ge lite beröm med. Men jusst nu är det mest positiva jag kan säga att han är skitsnygg å se på. Sen såg jag dottern jobba honom förra veckan på gärdet och det var riktigt läckert, vilket jag också sa till henne. Men hon är nog medveten om att jag och den fjärde stallisen tycker det är jobbigt tyvärr.

"Springis" är också riktigt tjusig. Vet väldigt lite om honom (det är en han va?? :o) Ras, ålder mm?

ha ha ja Springaren har hunnit bli 10 i år haft han i 3 år...ett renoveringsobjekt verkligen....är ett amerikanskt travare 174 hög...blir aldrig en ridhäst i ordets bemärkelse... har inga anlag för de eller förutsättningar ... o hans största fördel är hans arbetsvilja o goda humör.... dock väldigt envis men sådan husse sådan häst:laugh: men passar utmärkt till de jag har han för...fara omkring i klorofyllen o testa någon krumelur då å då...

rid ut i ett par timmar o fråga han efter några timmar om ni ska ut en sväng igen han ställer glatt upp med samma energi o humör....:laugh:

men nästa häst ska va en riktigt ridhäst i alla avseenden.....tror jag...:o

Visst är det något visst med en häst med "riktiga" gångarter.

Själv upplevde jag något magiskt sist jag red Kelly. Hon har väldigt lätt för galoppen. Där samlar hon sig själv och blir lätt i munnen. Hon verkligen älskar att jobba i galopp och har en ortolig balans och takt. Nåväl...jag jobbade i alla gångarter med olika tempoväxlingar. När jag kom till galopp ville jag se hur kort jag och hon kunde ihop. Åh guuud....hon samlade ihop sig så fit och nästan gungade taktfast på stället för att sen vid minsta skänkel och eftergivt länga ut och öka. Direkt när jag tog lite i tyglarna och drev på samlade hon ihop sig igen i kort, kort galopp. Då förstod jag grejjen med en riktig ridhäst. Likaså hennes sidoförflyttningar. Bara liite skänkel och håll-i-mot i tygeln och hon gör skänelvikningar mm som att sitta i en kanot i rinnande vatten. UNDERBART. Då blir man kär :love:

Men det är också något vist med ett "renoveringsobjekt". Jag känner en stor tillfredställelse i det lilla som jag gjort med Kelly. Matat på henne och fått henne att uppföra sig. Det sista är extra kul. Hon har fortfarande ett skitdåligt ryckte här omkring. När jag var på ridskolan och satte upp lappen om medryttare träffade jag hennes fd medis. Hon pratade om alla Kellys gamla fasoner och resten i fikarummet hörde på. De måste trott att jag var skitduktig som kunde tygla det där monstret:cool: Egentligen har jag ju inte gjort någonting. Jag är verkligen en simpel hobbyryttare. Vet faktiskt inte varför hon inte är sådan längre. Men min femåring kan både borsta, hålla i grimmskaft och rida henne. Förr var det kedja, brottningsmatch i stallgång och 1000 specialatrialjer vid ridning....

rid ut i ett par timmar o fråga han efter några timmar om ni ska igen han ställer glatt upp med samma energi o humör....

Dethär stämmer verkligen på Kelly också...Det finns liksom inget slut på henne. Hon trippar på lika energiskt hela vägen. Har man en gång travat, ja då tacktar hon på tvären i bästa fall. Och efter en galopp så finns inget annat. Hon är dysvett men lika :devil:pigg ändå. Turbo!! Duracell-hästen...

....och hon är 19... Den hästen kommer nog att vara lika dan hela vägen tills hon en dag ramlar ihop och bara dör. Men hennes pappa, Maraton, betäkte fram tills han var 32. Hoppas generna slår igenom.

Hej alla. Nu har jag äntligen kommit igång och träna med pållen. Tog transporten och åkte iväg och red lektion, det var riktigt roligt och pålle var fin! Kanske att det faktiskt har varit knackigt med det där frambenet ett tag, för han kändes jämnare i bjudningen, annars har han haft en tendens att lägga huvudet på sned istället för att böja och ställa. Lite tjurig blev han i galoppen och kickade mot skänkeln när jag sa till honom lite "på skarpen", när han latade sig lite.

Fast jag tog det ganska lugnt, bara stora voltspår och slutade när det kändes bra. Han är ju igång bu, men har inte jobbat så mycket på ett tag.

Lobell - jag hade nog åkt på NH-kurs, mest för att bryta det ni gör till vardags och få andra arbetssätt. Och sen hade jag älskat att åka på kurs;)

Syran - det låter som du har häcken full...:) Var rädd om dig!

kl

Jag kämpar ju mot tiden för att hinna med hästen och livet och det är roligt att läsa om det ni rider och att det går att hinna med. Bara vi får lite bättre väder så ska jag planera in mer ridning. Nu är det visserligen "bara" runt -16 men det blåser småspik.

Jag har varit på hockey ikväll och sett en superbra match. Tyvärr så hann jag ju snappa upp att en på raden under blev sjuk och dom hade också ätit buffen som vi åt, så nu kämpar jag mot min fobi. :( Mitt förnuft säger mig att lägga ner fobin, sannolikheten att jag ska bli sjuk pga detta är nästan obefintlig. Men fobin säger åt mig att vara rädd. Som om att jag "skyddar mig" genom att vara rädd. Helknäppt.)

Jag önskar Vår till er alla och ha en skön fredag. :)

*Knapplån*

Halleluja, temperaturen stiger ute!!

Nu är det bara -2,8 grader ute och klockan är över elva på kvällen :banana: :bump:

Måne det bli lite plussisar ute i helgen? :laugh:

Du hinner att få igång henne,är ju inte länge sen hon blev av med sin fölunge.
Sen blir det ju lättare att ta med sonen när det blir varmare om du inte får barnvakt.
Då är jag helt med när det gäller 4:åringen.
Franska hästar är ju kända för att kunna vara ganska vassa i humöret.
Gäller att aktivera dem så att de får använda huvudet.Tur att ägaren är bra att ha att göra med.Men likväl så tycker jag att det är på gränsen till farligt det han håller på med.Vet inte om han leds med vanlig grimma och långt grimskaft är kanske en dag inte tillräckligt.Inte funderat på att testa dually-grimma om han är så stark?

Ja jag hakar på "Ära vare gud i höjden" Igårmorse -31 idag -3,5 :bump:

Jösses, det är ju så man blir religös :rofl:

Men oj, vilken skillnad!
Vi har runt -2 men hade ju bara -6 inatt.
Några plusgrader verkar det inte bli under helgen.

Jag är glad bara det inte snöar eller regnar. Ska få hem 130 balar hö och jag är ensam hela helgen, så vi får försöka ta in på kvällen när sambon kommer hem.

Trullan har börjat fälla, så lite vår är väl på gång :)

Senast ändrad:

Ett vårtecken så gott som något :)

Här har vi också bara ett par minusgrader. Det känns verkligen underbart. När till och med en vinterälskare som jag börjar känna att den varat tillräckligt länge, ja då har den nog det :) Men bara att kvällarna har blivit mycket ljusare är skönt, dagen är liksom inte slut redan innan man hunnit hem från jobbet. Det gillar jag.

Den här veckan har jag haft lite semester från hästeriet, dottern som har sportlov har villigt mockat nästan varje dag åt mig. Hon får en liten slant som hon sparar till en i mitt tycke onödigt dyr ridhjälm. Nåja, hon gör vad hon vill med sina pengar. Det har faktiskt varit lite skönt att inte behöva dra upp till stallet varje dag. Dryg vecka på jobbet och jag är fortfarande inte till hundra procent pigg efter förra veckans sjukläger. Konstant trött och sömnig. Men som med allt annat, det går över. Ha en trevlig helg hela gänget!

Ja jag hakar på "Ära vare gud i höjden" Igårmorse -31 idag -3,5 :bump:

Jösses, det är ju så man blir religös :rofl:

Halleluja!!!! Samma här!!! Kändes rent av "för" varmt i morse när jag gick ut till hästarna:o . Underbart att slippa dra på sig alla kläder, räcker så med jeans och jacka :D .

Idag måste jag storhandla så det är möjligt att hästarna inte får någon motion och så jobbar jag i helgen. Tur man har lyse på gården så man kan pyssla med dom där en stund.

ha ha ja Springaren har hunnit bli 10 i år haft han i 3 år...ett renoveringsobjekt verkligen....är ett amerikanskt travare 174 hög...blir aldrig en ridhäst i ordets bemärkelse... har inga anlag för de eller förutsättningar ... o hans största fördel är hans arbetsvilja o goda humör.... dock väldigt envis men sådan husse sådan häst:laugh: men passar utmärkt till de jag har han för...fara omkring i klorofyllen o testa någon krumelur då å då...

rid ut i ett par timmar o fråga han efter några timmar om ni ska ut en sväng igen han ställer glatt upp med samma energi o humör....:laugh:

men nästa häst ska va en riktigt ridhäst i alla avseenden.....tror jag...:o

Underskatta honom inte ;) . Jag köpte en amerikan (Sun Fighter) när han var 9 år och skolade om honom till ridhäst. Hade alla förutsättningar mot sig men efter 4-5 år tävlade vi i western med bra resultat. Tror han är en av mycket få varmblodstravare som en pleasuredomare spontant berömt joggen på. Hon sa: Den där joggen vill jag ha på qh :) . Min tanke med den hästen var endast att komma ut i klorofyllen (som du så läckert säger :D) men det slutade alltså med att vi var mycket aktiva på träningar och tävlingar.

Good morning! Hakar på i lovsångskören och tycker bättre om vädret idag. -3, men lugnt och ganska skönt.

Har varit ute i 1½ timme nu och fixat stallet, krattat gången till hagen, det blir alltid höbös och torvspill, sopat lite extra ordentligt i stallet och lagt in ny torv. Ska rida innan lunch, men lite frukost först:)

Hejsan!

Det är sändningar i morgon kl 21,15-23,15 på SVT24 och på söndag kl 17,00-17,55 SVT1 :laugh:

Här är det runt nollan idag :banana: och börjat blåsa, så jag hoppas snön och isen försvinner nu.

Jag har tagit ledigt i em då dottern har åkt till Göteborg :laugh: och jag får ta in hästarna och alla fodringar själv under dagen.
Så nu har jag börjat att städa lite men det är ju så fruktansvärt tråkigt :crazy:
Så efter en halvtimme var jag ju tvungen att ta en paus och kolla vad som hänt här :angel:

Känner igen det där...ska bara kolla tanttråden... och sen sitter man en halvtimme, lätt:crazy:

Så nu SKA jag verkligen gå och äta frukost, så min planering håller:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025