Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Man ska inte räkna på vad hästarna kostar varje månad..:D då blir man lätt mörkrädd ...

KL*

Nu tycker sambon att jag ska lägga ner ännu lite mer pengar på min kära häst :D
Men behöver lite tankar och råd från er.

Vill ju få ordning på ridningen med Trullan, och framför allt mitt huvud, alltså rädslan och att jag spänner mej när jag tror att hon ska vända om.

Ska jag :

Ta hem en tränare som kollar mej när jag rider ( har ingen paddock eller ridbana)

Åka till en tränare med Trullan. Finns en som sysslar med NH och AR i närheten.

Åka på en helgkurs i nybörjar-AR

Åka på en helgkurs i grund NH

Inriktningarna är inget som jag specifikt funderat så mkt på, då jag ser det mest som en grej att åka nånstans med Trullan så att vi kan göra nåt nytt på ny mark.
Skulle det vara nåt för mej, så är det ju kul att kunna utveckla det då kurserna håller på in på hösten, om man vill lära sig mer.

Jag blundar, öppnar plånboken och sväljer hårt.

På måndag ska jag unna mig en klippning med tillhörande slingor. Den första på 5 månader. Under tiden har Kelly fått mat, skor och pinaler som toppar både mat och nöjeskontot.

Dax att hon börjar göra skäl för vad hon kostar den lilla prinsessan :devil:

Finns de någon särskild anledning till att ägarna int tar o uppfostrar hästen:confused:

kan inte vara särskilt roligt att hålla på så där..skulle bli skogstokig ju ..mer än jag är:D

vore jag du skulle jag ta hem en tränare...resonerar som så att de är ju där ni har problemen...trullan är van o du med o de är ju där de ska funka...

åka bort visst men kan ju hända Trullan inte trilskas så mycket då på grund av ny miljö o annat o fokusera på...

eftersom de mest är din rädsla eller osäkerhet så tänker jag att är ni hemma å får de att funka så är de bara o gå vidare sen om du känner för de...

ridbana o paddock behövs ju int innan ni är överens o mer samspelta ...de är ju i vardagen de ska funka först....

sen beror de ju vilket alternativ du känner mest för...

bara mina funderingar....lycka till ..går säkert bra hur du än gör...;)

Jo, jag är nog mest inne på att ta hem nån.
Så får den gå med och se vad som händer och säga vad jag gör för fel och komma med tips.
Sambon försöker så gott han kan, men det slutar ofta med att jag blir sur och rider hem :o:p
Han har rätta grundtänket och har bonnförnuft i mkt, men jag har svårt att ta till mej allt han säger då han är större och starkare än mej, och nog inte riktigt förstår hur rädd jag faktiskt kan bli över skitsaker.

Sen är jag lite sugen på att åka till nåt nytt ställe och se hur hon reagerar.
Kanske kan bli till hösten om jag kommer igång under sommaren.

Nu kära Elisabet kan jag bara svara för hur jag själv hade gjort....

Jag hade börjat med att ta hem någon som kollade när jag red hemma(har du ingen hage, gärde mm att rida på?) Du verkar ju inte ha några problem med markhanteringen utan det är ju i ridningen det låst sig så jag hade börjat där. Det är ju hemma som problemen finns och du kan visa när/var/hur som Trullan tramsar och "experten" kan se er i er rätta miljö.

Om det ska vara en NH-expert eller en ridtränare vet jag inte. Men bra och utbildade ridinstruktörer brukar ha tillräckligt med pedagogik och kunskap för både hästar och människor för att lösa sådana här problem. Nu vet jag för lite om NH men det vänder sig väl mest till hästens problem?? Det låter lite på dig som om även du skulle behöva lite hjälp med det som skrämmer dig.

När jag red på ridskola sist tyckte jag att instruktörerna var jättebra på att hitta på att hitta de rätta knapparna för oss elevers problem och rädslor. Själv kom jag från att knappt ta mig över några kavalettibommar till att hopp 60 cm:laugh: :banana:

Jo, du har rätt, jag har problem.
Trullan bara hakar på antar jag.

Jag skulle önska att jag kunde bli hypnotiserad och vakna upp och börja från början.
För 5 år sen red jag min hariga och stora häst ensam i skog och över trafikerade vägar utan problem. Var aldrig rädd utan bara nyfiken och lycklig över att få rida igen.
Jag måste få bort mitt: tänk om..
Men hur?

ja tycker de låter perfekt...tala om för ridläraren exakt hur de ligger till , att de är du som blir rädd...så hör med några stycken hur de rsonerar runt det..o välj en sedan..

de flesta lärare vet att de oftast är ryttaren som har problem o kan hantera de jättebra...

blir du trygg hemma så är de ju trots allt mest där du kommer att rida..o när de fukar så kan du som du säger söka dig ut både här o där...

lite som med ett förhållnade....nykär visst....men de är först när vardagen funkar som du vet att de är något att satsa på...:laugh:

heja på sätt båten isjön...:banana:

sluta gå å grubbla på de...lätt att säga jag vet....men precis som med hästar när de händer saker så....ju mindre väsen man gör av problemen ju mindre läskiga blir de....

Nu är de ju som de är o de som varit är historia...o nu får du jobba med det härifrån o framåt o du klarar de ..bergis...

man får nästan bara bestämma sig för om problemet ska få styra o begränsa mig i de jag vill göra eller montera ner problemet bit för bit o knta näven o ge sig fan på...

börja som du har tänkt o ha tålamod o bli inte förbannad eller misströsta...även ett myrsteg är ett steg i rät riktning....du kan om du bestämmer dig o ger dig fan på de....övertygad om de....

go for it ....tjejen :bump::bump:

Go kväll... slinker in och ger ett livstecken i från mig....

Det har hänt så otroligt mycket den senaste veckan på jobbfronten...
Jag skall återge detta till er när allt faller på plats....

På hemmafronten är det i alla fall lugnt.... *not*

Hästarna har jag inte hunnit med att träna... Mer än daglig hantering förståss men det har ju bara Loppan nytta av. Samtidigt är då så in i bänken kallt att marken är som cement... Så hästträning får vänta till helgen... eller när det blir lite mildare ute.

Karelartiken löper... vilket innebär att jag har en taxpojke som är lite så där i planeten...

Husse är sjuk.... hostar och nyser .... vi behöver väl inte gå in på vad det kan innebära...

Ja ... som ni ser så är det fullt upp....:D

Skulle nog rekommendera dej att till början få hem en tränare.
Kan lätt bli att man spänner sej mera när man kommer på "okänd" mark,sen kan det förvärra att det kan vara folk som står och tittar.
Nepp bättre att vara hemma i lugn och ro där du kan koncentrera dej på Trullan utan en massa störande moment.
Sen när det funkar hemma så kan du åka till andra ställen.Så har jag alltid resonerat när jag varit ute och hållt lektioner.
Kör på du kommer bara att bli tuffare o tuffare.

Oj är det så dåligt med folk som vill bli medryttare där du bor.
Förstår att du vill att hon ska gå mera äldre hästar mår ju i regel bättre av att få gå mera samt aldrig ha ngn längre vila.

Är inne på samma linje som Gubben....
Ta hem en tränare... om den möjligheten finns...

Men det ena utesluter inte det andra....

Även om du tar hjälp av en tränare hemma så kan du ändå ta med hästen på kurs...

Håller absolut med övriga i församlingen, ta hem en instruktör och få hjälpen där det krånglat till sej. Det är vad jag skulle ha gjort. Sen skulle jag åka på kurser och annat skoj med kusen när jag är trygg i mej själv och med min häst :D

Du/ni kommer att fixa det galant :bump: :bump:

Finns de någon särskild anledning till att ägarna int tar o uppfostrar hästen

kan inte vara särskilt roligt att hålla på så där..skulle bli skogstokig ju ..mer än jag är

Jag tror (och tycker) att ägaren gör så gott hon kan med busen. Problemet är nog att han inte riktigt var den häst ägaren trodde när hon köpte honom. Hon hade varit ifrån hästarna ett tag och ridningen ännu längre. Hon fixar honom i markhanteringen. Hon är rätt tuff faktiskt. Det är nog mer jag och den andra stallisen som tycker det är lite jobbigt och obehagligt. Hennes dotter är lika tuff som mor sin och ryter i och utmanar honom tills han ger sig. Själv vågar jag verkligen inte "mucka" med en så stor och kaxig häst.

Sen märker man en jätteskilnad på honom när han blir riden ofta eller går och såsar i hagen. Kelly kan gå i hagen och dega. Hon härjar som f-n i hagen men sköter sig i hantering och ridning. Denna buse går det i huvudet på om han inte får jobba. Jag tror de flesta hästägare hade tänkt rida mer än vad det oftast blir av. Hade denna häst blivit riden 6 dagar i veckan ordenligt så hade det nog inte funnits mycket till problem. I ridningen är han lyhörd och mjuk men valpig och lite tramsig ibland. Han är ju bara knapt fyra.

Så synd att han är så kaxig. Det är en riktigt läcker häst. Stor maffig fux med grov hals, lite ädlare kropp och buskiga hovskägg och MASSOR med svans och man. Han ser ut som en såndär häst som gamla kungar i sagorna rider runt på. Men han kräver sin ägare, absolut. Nu är jag bara rädd att ägaren ska tycka att det blir för svårt med motgångarna och ge upp hästarna helt. Hade varit jättetråkigt för hon är en pärla till stallis. Bara lite fel häst att börja med efter ett långt riduppehåll. Jag hoppas han coolar ner sig till sommaren när de går ute mer på större ytor och möjligheterna att rida honom blir felr. Kanske han mognar då.

ahaa är han så pass ung,, ja då begriper jag..då behöver han mer psykisk stimulans än ridning egentligen....jobbas mer från marken ...nåja alla har sin ide..:) låter som en kul häst....

du har ingen bild på han...de har inte ledsnat o tänkt sälja han.. :angel:

Ursäkta men måste bara tycka till lite .En som är 4 år ska inte ridas 6 dar i veckan,som de gamla kavalleristerna sa tom 5 års ålder så arbetar man dem max så många gånger i veckan som de är gamla,varierad träning med ridning,tömkörning.Om en häst stegrar sej när man tex tar in den så har den ingen respekt för människan och det måste nab få bukt med snarast möjligt fär annars finns det en stor risk att han bara kommer att bli värre och värre.

håller med du....hästen låter stressad tycker jag...skulle behöva landa lite...men alla är olika...på gott o ont...:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025