Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

lobell: Det slog mig nu,jag fick ju hoppa av och leda en bit idag,har du prövat det när hon krånglar?(mkt möjligt att jag har glömt det!)Kan ju vara lite lättare att rappa till henne också kanske, om du inte behöver vara rädd att åka med ner i något dike:crazy:.
Men du måste ju då ha något att kliva upp på du också,eller hur?:angel:.

Jo, jag har faktiskt hoppat av, fast då fick sambon hålla 2 hästar och putta upp mej sista biten :o:D

Min plan nu är: antingen rida ensam och hoppa av om jag inte får iväg henne. Gå ner till "stora" vägen och fortsätta där, för jag tror inte hon vänt där innan.
Tänkte faktiskt ställa en stol i en buske så jag kan ta fram den :laugh: så får väl sambon hämta upp den efteråt.

Eller

Rida med granntjejen. Vi red med deras gammelponny i somras.
De gillar inte att gå nära varandra för hon kickar efter Trullan, så jag höll mej 100meter framför och hon gick som en klocka.

Hjälper inget av det så får det bli en tränare.

Det går bra i hagarna nu för vi har särat på dem. Kelly gillar att gå själv och busen har också egen hage. Han var ju lika taskig mot de andra två så vi har inget annat val än att ha honom själv. Vi fick göra en provisorisk hage av paddocken som busen nu går i för där har vi riktigt bra kräm i staketet. Sen går Kelly i gammla vinterhagen och unghästarna i den andra vinterhagen. Nu måste man passera igenom unghästarnas hage för att komma till Kellys därför var det bäat att inte ha busen i någon av vinterhagarna. Vi provade att ha Kelly med unghästarna men då var det HON som var en riktig drake mot nordsvenskstoet. Därför får de gå 1+1+2 till våren.

Planen är att jag och nordisägaren ska börja skritta våra damer ihop nu under våren så de bekantar sig med varnandra på egen hand utan de andra tå. Sedan ska vi börja nyttja sommarbetet lite tidigare med de två. Tankegången hos oss är väl om damerna går ut själva på stor mark med gräs att de ska äta och ha gott om utrymme och inte tjaffsa. När det väl funkar och blivit vardag så låter vi den andra unghästen ansluta flocken. Busen lär få egen sommarhage såvida inte han kan uppföra sig mot den andra unghästen. Då kanske de kan gå ihop.

Stallägaren har lovat oss två större sommarhager och ytterligare en mindre vinterhage så vi komer att ha hagar så det räcker i framtiden. Väntar bara på att det ska gå att slå i stolp i backen. Som det känns nu så kommer vi inte ha något problem med hagarna i fortsättningen :)

Låter bra att du hittar på alternativ:)!Anar en massa ny energi även hos dig nu när man kan umgås med hästarna utan att frysa till is om man blir stående en stund:).
Att inte hela tiden vara beroende av någon annan för att rida är ju en förutsättning om man vill komma ut när man inte har ridkompisar.

men har du verkligen räknat rätt nu...jag gjorde ett överslag på min o hamnade på ca 3200...

förmodar att din inte äter 20 kg hö oma dagen o då har jag räknat med hovis o osteopat o spån o försäkring....har ju ingen stallhyra...

stämmer din uträkninghar jag ju en riktigt normal häst ju.....:laugh:

så stallhyra på 3500 vet jag inte om de är särskilt dyrt faktiskt....priset sääts ju efter vad markanden är villig att betala å här är mark svindyrt o mycket begränsat , kostnadsläger högt o hästarna många....

Förresten de slog mig nu....har någon hört av tant Kat...hon brukade ju vara ine minst en gå¨ng ju om dagen....har de hänt något eller...

Jag har bara att jämföra med att ha häst i byhåla :) så därför lät det dyrt.
Kan tänka mej att priserna här stiger om man närmar sig riktiga städer.

Ställena här som är dyrare, kan man åka buss till, men de går kanske 4 ggr per dag oxå :p så inte de bästa förutsättningarna utan bil.

Jo Uppsala ligger högt, det finns som sagt billiga stall och har man tur kan man hitta en pärla. Men som med allt annat så får man oftast det man betalar för. Jag har toppat på 3500 den dyraste vintermånaden med min häst men det är när jag är korkad nog att prova använda spån:crazy:.

Jag hade hästen på billigare ställen för 8-9 år sen då jag var student och han var travhäst = behov av körvägar. Men med bensinkostnaden och förslitning på bilen så blev det inte så mycket billigare i längden. Nu går jag till stallet (oftast, är lat när det är kallt) eller cyklar när cykeln är lagad. Jag har 2 km mellan stall och hem, 1 km mellan stall och jobb, 2,5 km mellan jobb och hem.

Just nu prioriterar jag faktiskt närheten och det faktum att det inte är så mycket hästar i stallet (samt att både jag och hästen trivs ypperligt). Eftersom jag oftast är i stallet vid insläpp och det tar marginellt längre tid att ta in fyra hästar jämfört med en så lider jag inte av att insläpp inte ingår på vardagar. Jag skulle inte orka med ett stall med 25 hästar (första exemplet i min förra post).

Låt se:

Stallhyra 700

Försäkring 100

Hovis 350

Strö 600

Hö 600 (1,80 kg x10)

Kraftfoder 600

Bensin 150

Summa 3100. Men ströet varierar. Viss månader är lite mindre och så har jag räknat i överkant.

När vi kan börja hämta på mossen igen kommer strökostnaden att ligga på 50-70 kr mån :banana:

Jag har ringt kat och hon svarade. Tror hon sov. Såg att hon var en snabbis på fejjan förut.

Saknar henne också......

Jag kan medela att här är det inge vidare flyt jusst nu. Igår lade hemtelefonen av. Tack gode gud att bredbandet funkar :D

För ett par timmar sen lade pannan av. Har pellets och tändelementet har packat ihop :cry:

Gubben bygger restaurangkök på nya IKEA i Västerås till på torsdag. Typiskt. Han som även jobbar med panninstalationer och reparationer är borta när vår egen panna lägger av :mad:

En kompis har varit här och konstaterat felet. Gubben har extradelar. I JOBBARBILEN I VÄSTERÅS! Så nu hoppas jag på att en reparatör hinner hit idag. Annars blir det en kall helg. Vi har ingen alternativ värmekälla som kamin el liknande heller. Kul att betala för något som gubben jobbar med.

Stallisarna ringde och ville låna Kelly. Något positivt i alla fall att hon får motion idag.

Oj, hoppas bilen håller iaf :)

Här blir det ev pannbyte nästa vecka. hade velat vänta tills sommaren, men den gamla som är runt 30 år börjar ramla ihop :(
Hoppas på effektivare uppvärmning med den nya . Det är dyrt att värma 340 kvm med ved.
Med el går det på över 6500 i månaden. Det har vi testat förra vintern...

Hoppas ni får ordning på er snabbt. Inte rätt månad för att vara utan värme.

30 år...den är ju rena barnet, våran är från 1962 :( Ombyggd oljepanna till pellets. Skall bytas troligtvis i sommar. Vi får försöka hålla liv i den till dess.

Går bilen sönder så går jag ut på vägen och lägger mig raklång tvärs över. Efter allt letande och dyra pengar har jag ju äntligen hittat min drömbil. Havirerar den så havirerar jag mentalt........

Oj, vad dött här är!

Vad gör ni? Är alla i Gbg eller tittar ni på Lets Dance? Eller är det hästar på tv?

Är helt död efter dagen enam med de små. De vaknade kl 7 och har hållt igång tills sambon kom vid 20.30.
Gick ner till stallet och mockade. Äntligen var det tyst!!! :p

0 grader ute och +3 i stallet, nu är det nästan vår ! :)

Nu ska jag lägga mej i soffan med kall coca cola.

Det är fredag! Mys, du vet;) Njae, jag har jobbat några timmar, lagat mat, tittat på "På spåret", sistan på Let´s dance. Nu börjar det dra i ögonlocken. Göteborg i morgon! Wiiie!

Nyss hemkommen från GHS. Var där efter jobbet med dottern + arbetskamrater. Lite stressigt blev det, hann knappt gå på mässan, in o se hoppningen. Kolla voltige - jag har oxå gjort kullerbytter o landat fint. Fast jag landade ju på rumpan, inte på fötterna den gången :crazy:. Hade inte glittrig kostym dock :D Nä, skämt åsidor, jisses att de vågar!!!
20 min mässa o sen Sixbar o slut. Vilken kort kväll.... blev allt lite snopen.
Vad jag handlade?? Jo, sex påsar till träckprov till bra mäss-pris och dottern fyndade ett flätat pannband för 30 kr. Thats it! Vi hann inte titta på något speciellt tyvärr. Kvällen gick alldeles för fort.
Sen är vi bortskämda med många bra och billiga butiker runt Gbg o Kungsbacka så vi handlar billigt o har stort urval jämt kan man säga.
Nä, nattis, hästarna vill väl ut i morgon oxå, så jag får sova nu.

C U there :)
Jag ska INTE köpa massor jag ska INTE köpa massor jag ska INTE köpa massor jag ska INTE köpa massor...........................................
Bara ett par lotter kanske då. Så jag vinner den däringa kusen.

Oj, vad dött här är!

Vad gör ni? Är alla i Gbg eller tittar ni på Lets Dance? Eller är det hästar på tv?

Erkänner....var hos grannen och drack vin och knaprade ost :o

Ponnytant:
Bara ett par lotter kanske då. Så jag vinner den däringa kusen.

Sist jag var på GHS så lottade de ut en Maraton 600-avkomma. Lottpris 20:-

Nu har jag en Maraton-avkomma. Pris 0:-:D

Tack Gubbtjyv! Får ge maken äran för bygget, han gillar att ha projekt. Inte mig emot! Jag önskar, han gör...och gör det bra!

Det är verkligen smakfullt, ja skitsnyggt ! Man blir lätt ..:love:
Du önskar, han gör... viken drömsits :laugh:

God morgon gott folk.... Nu blir det novellvarning.....

Har varit vaken en bra stund nu... sitter och sippar på en kopp kaffe och njuter av ledighet och tystnad.

Hundarna är fixade och morgonstöket i stallet är avklarat...

Jag har gäster hela helgen men allt folket sover.... Det blev sent i går kväll.. Älgstek och väldigt många glas vin.....

Nu sitter jag här som sagt och njuter av tystnaden....... Försöker summera den senaste veckans kaos på jobbet...

Lovade ju att ni skulle få en rapport.....

Enkelt är det så här....
Min chef... har fått sluta som chef med omedelbar verkan....
Exakt vad som ligger bakom är inte känt för mig... men en låååång tids misskötsel av enheten är nog den största orsaken. Detta kom upp i dagsljuset i samband med att han blev sjukskriven i höstas..

När han blev sjukskriven så skulle jag vara tillförordnad chef i hans ställe.
Samtidigt skulle jag sköta mina egna arbetsuppgifter... Två heltidstjänser på en man...(eller kvinna) Att jag har haft enorm stressigt på jobbet har ni ju redan förstått... Men så har jag alltså haft det sen oktober... då han bröt benet.

Jag tog i alla fall chansen när jag fick den och vände i alla fall upp och ner på enheten.... och tog i mångas ögon ganska djärva grepp för att få "skutan" på rätt kurs igen.... samt förhindra att slagsidan blev ännu värre....

Jag placerad om personal... och fördelade nya arbetsuppgifter till dem.... Införde lite nya rutiner, där personalen själva fick börja ta ansvar över att planera sin verksamhet... med krav på att de rapporterade till mig ... Egentligen försökte jag sköta enheten precis så som en enhet skall skötas... det är ju inget hokuspokus.... utan ganska enkelt egentligen.

Detta motarbetades av min chef från "sjuksängen" och han försökte styra och ställa trots sjukskrivning.... Han största misstag var att INTE informera mig om vad han gjorde... Och det var rätt mycket han lyckades ställa till med bakom min rygg.... som när det kom fram till mig visade sig ställa till det för mig mer än lovligt mycket.

Det blev ett krig utav guds nåde mellan oss.... Rena rama farsen.....
Detta krig urartade till slut och jag sökte en ny tjänst i ren protest.
Den nya tjänsten fick jag ju som ni redan vet.... Och i och med detta trodde jag att det var över.....

Men så kom då den här sista veckan....

Chefen har alltså fått lämna sin tjänst som chef för enheten... Säkert är jag en stor anledning till det.... Men han själv är största anledningen... det jag gjorde var ju bara att blotta för chefens chefer hur illa ställt det var..

Jag har nu blivit erbjuden hans tjänst.... Skall lämna besked i början av nästa vecka... Tar jag den..... så får jag förvisso en rejäl löneökning...... Men min fritid kommer inte längre att vara min... Och jag kommer att ha ett hästjobb framför mig....

Detta tåls att fundera på....

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka