Tänt eller släckt i stallet när hästarna är inne?

Sophia_

Trådstartare
Stallägarna på gården vill att det ska vara släckt i stallet så fort inte någon är där, dvs även när hästarna är inne.
Jag tycker det känns helt fel att hästarna ska stå i mörker från 17 till kvällsfodringen.

Dessutom kommer det och går hästägare på em och då tänds och släcks ljuset om vartannat.

Men hur känsliga är de egentligen? Hade de varit ute till kvällsfodringen hade de ju stått i mörker ute lika länge.

Hur gör ni och vad tycker ni?

Sv: Tänt eller släckt i stallet när hästarna är inne?

Jag tycker väl att det kan vara bättre att det är ljust tills sista man är ute ur stallet....det är ju "dyrare" att tända o släcka hela tiden. För hästarnas skull tror jag inte att det är nån fara, Ute i naturen finns ju inga myslampor för dom utan dom är ju styrda av dygnsrymen

Jag tycker också det skulle kännas konstigt att tända och släcka hela tiden. Våra hästar kommer in vid 4-tiden och nattas mellan 21 och 22. Där i mellan är det tänt i stallet (vi har lysrör ovanför varje box = en lysknapp och sedan flera lysrör som går till stallgången + spolspiltan = separat lysknapp). Så vi har boxbelysning tänd, inte alla lampor i hela stallet.

Släcks vid nattningen vid 22 typ

Tycker inte alls det är bra att hästarna står i mörker hela eftermiddagen.
Tycker man släcker när det är godnatt för hästarna, då vet de att det är lugnt sedan.
Det blir ju jättejobbigt för hästarna när det tänds o släcks hela tiden, de får ju ställa om ögonen hela tiden.

Tycker inte alls det är bra att hästarna står i mörker hela eftermiddagen.
Tycker man släcker när det är godnatt för hästarna, då vet de att det är lugnt sedan.
Det blir ju jättejobbigt för hästarna när det tänds o släcks hela tiden, de får ju ställa om ögonen hela tiden.

Detta håller jag verkligen med om. Har för övrigt aldrig varit med om nån som envisas med att tända och släcka i stallet hela tiden. :confused:

Vi släcker när det är 'godnatt'. Kommer de in tidigare och nån kvällsfodrar efter t.ex. träning eller något så står de i ljus fram tills den personen fodrat och åkt.

Jag vet flera stall som gör så, att det ska vara släckt om ingen person är där, oavsett om hästarna är inne eller ute, men de stallen har i allafall nattbelysningen tänd på em.

Själv har jag heltänt till jag kvällsfodrar vid 22 tiden.
Jag har en idé om att djur, likt människor påverkas positivt av ljus.

Att pälsfällningen kommer i gång tidigare, att de blir piggare och jag läste någonstan för några år sedan att om man vill ha stona i brunst tidigare på året ska man ha heltänt inne så mycket som möjligt.

Vi släcker om det inte är några hästar i stallet men annars så släcker man inte förrens hästarna är nattade.

Tänt i stallet från att första häst kommer in tills det är fodrat och nattat.
Finns ingen anledning att det ska blinkas hit och dit.

Jag tar in mina hästar sent (sällan innan 22) så jag släcker när jag är färdig där nere.

Vid dåligt väder och de får komma in tidigare så brukar vi släcka runt 21-tiden, då slänger jag också till dom mer mat.

Jag vet flera stall som gör så, att det ska vara släckt om ingen person är där, oavsett om hästarna är inne eller ute, men de stallen har i allafall nattbelysningen tänd på em.

Själv har jag heltänt till jag kvällsfodrar vid 22 tiden.
Jag har en idé om att djur, likt människor påverkas positivt av ljus.

Att pälsfällningen kommer i gång tidigare, att de blir piggare och jag läste någonstan för några år sedan att om man vill ha stona i brunst tidigare på året ska man ha heltänt inne så mycket som möjligt.
Är helt med på din linje:bow:
Ser på grannens hästar att de söker sig till mitt stall med ytterbelysning när mörkret faller. Vet ju även om att om min val kan välja- så har han tänt:rofl:- fegisen.
Däremot har jag mer belysning på vid behov- arbetsbelysning som kan regleras mkt.
16 h ljus var rek. för att få stona i brunst.

Håller med om att det är onödigt att hästarna måste stå i blinkande lampor..
Våra hästar kommer in 19.00 och maten ges då.

Vi har tänt i stallet tills dom får kvällsmaten.

Jag tycker inte det känns bra att dom ska stå i mörker från att dom kommer in.
Sen är det lite av en "kontrollgrej" också. Eftersom vi har kollektiv skötsel så kan ju stallägarna se om det lyser sent, ifall någon skulle glömma att ge dom kvällsmat och släcka.
Inte för att det brukar hända, men jag inbillar mig att OM det skulle hända så kan dom gå ut och natta hästarna :)

Blir också tokig på detta! På ridskolan där jag jobbar släcker en del av helgpersonalen ljuset efter de morgonfodrat, sen tänder jag en timme senare för att mocka och förbereda för mina lektioner.Upplever att de inte är lika"vakna" när det varit släckt.Händer även vissa eftermiddagar när jag fodrar kraftfoder, släckt i stallet, alla hästar inne!
Tror helt klart att det blir jobbigt för hästarna att ställa om.
Hemma är stallet släckt tills hästarna kommer in,tiden varierar pga väder mm, sen släcks det vid nattning ca 21.00

Vi har 2 system med lampor, alla lysrör är tända när vi är i stallet med hästarna, mockar, gör i ordning, tar in osv. När vi går in släcker vi ena systemet så bara 2 lampor är tända för hästarna, blir lagom ljust. Släcker helt gör vi vid 22tiden när de får nattmat.
Tycker inte att hästarna ska behöva stå i beckmörker längre än på natten.

Vi har nattlampa med skymninsrelä, som går igång så fort det mörknar ute. Den ger väl nån sorts "mysbelysning" så att det inte är helmörkt i stallet. Sedan tänder och släcker vi de stora lysrören beroende på om vi är i stallet eller inte. Nattlampan släcks på timer vid 22, så efter det är det helmörkt.

Våra hästar kommer in runt 20.30-21.00 och sen får de stå i mörker till 6.00 då de åker ut igen. Känns helt okej.

Vi har tänt när hästarna är inne om det är mörkt ute, dvs alla gånger de är inne utan luchfodringen 12.30-13.30 - då är det släckt. Det är även tänt sista hagpasset 18-30-20.45 aftersom hagen ligger i anslutning till stallet. Fast det är mest för vår skull, hästarna knatar ändå alltid upp i skogens mörkaste hörn den tiden :p Sedan släcks det vid nattning 21.15-22.

Vi har tänt i stallgången fram till nattningen, men släckt i resten av stallet när det inte är någon där. Tycker som sagt inte att det finns någon anledning till att springa och tända och släcka hela tiden, man vet ju själv hur irriterande det är. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17