Tänkte bjuda till potatisfest

tott

Trådstartare
Odlar för första gången i mitt liv potatis i år...men äter sällan potatis... Därför har jag tänkt bjuda lite vänner på fest med potatis-tema och bjuda på lite potatisrätter. Har ni förslag på nåt bra?

Upprepar mitt ständiga tips potatispizza. Det låter kanske konstigt men är supergott och jag tror faktiskt den hittills alltid har blivit favoriten när vi haft pizza-aftnar. De sistnämnda har eskalerat i antal eftersom alla hört om den fantastiska potatispizzan och vill smaka. Enkelt att göra och det enda man ska tänka på är att inte snåla på rosmarinen, men att för övrigt - less is more.

1. Pizzadeg bakas ut väldigt tunt.
2. Ett tunt (!) lager ost läggs på. Jag har förälskat mig i den här pizzan i Italien, men om man vill ha ost på passar faktiskt Västerbotten allra bäst.
3. Rå, skalad potatis skuren i skivor som ska vara så tunna att nästan ser igenom dem läggs på i ett tunt lager. Jag lägger dem sida vid sida över hela pizzan.
4. Rikligt med färsk rosmarin läggs på tillsammans med rikligt salt. Jag föredrar flingsalt.
5. Gräddas på ca 225 grader till den är klar och är klart godast om man äter den direkt, men visst går den att värma upp.

Kunde inte lägga in bild från min Facebook, men det bör finnas om man googlar Pizza con patate. Men den är 300 ggr godare än den ser ut!

Buffé, Icas recepttidning, hade potatistema för något år sedan. Alla möjliga rätter från för- till efterrätt. Går säkert att hitta på nätet.

Odlar för första gången i mitt liv potatis i år...men äter sällan potatis... Därför har jag tänkt bjuda lite vänner på fest med potatis-tema och bjuda på lite potatisrätter. Har ni förslag på nåt bra?
Det finns väl triljoner saker man kan göra med potatis - en av de mest användbara livsmedlen imho.
# Rösti, råriven potatis och lök, serverat tillsmmans med finhackad rödlök och rom, eller bara lite rårörda lingon
# Studentkrossetter: kokt potatis med skal, smäll ner med knuten näve så potatisen krossas i en samlas del, pensla olja, salta med flingsalt, smula över parmesanflingor och ev lite rosmarin, grädda i ugn en kvart.
# Potatissoppa
# Kroppkakor med skirat smör och lingon, och ovispad grädde
# potatissallader med eller utan mjölkbaserade produkter
# jansson - man blir inte fängslad för att man gör sån mellan midsommar och jul!
# Potatisbullar/korvar av eget stomp, tillsätt knaperstekt bacon och /eller svamp och rulla i panko och fritera eller stek i panna med kryddning efter tycke och smak.
#Spansk frittata

Alltså, det finns ju huuuur mycket som helst man kan göra.

Trevligt tema! Potatis är gott, men alldeles nyskördad direkt från landet är... mums. Till förrätt/välkomstdrink skulle jag välja löjromspotatis, kokta kalla små potatisar eller ännu hellre rostade i ugn toppade med creme fraiche, löjrom och lite dill. Över huvud taget så är ju kokt färsk potatis med diverse goda såser eller sill-/räk-/laxröror delikat och enkelt i sig. Är det potatisfest, så ska ju potatisen liksom vara i centrum!

Potatispizza tänkte jag annars också på direkt, har fortfarande inte gjort den själv men det låter ju inte komplicerat så det kommer att göras... Kör du potatistema rätt igenom finns det ju också kakor med potatis i som du kan välja till dessert, förutom den vanliga Kronans kaka så finns det något recept på mandelkladdkaka med hallonglasyr (inte testat själv men ser gott ut) som innehåller bland annat potatis. Vet dock inte riktigt hur färskpotatis funkar i sådana, för egenskaperna är ju inte riktigt desamma som för vinterpotatisen.

Råstekt potatis

Skär pluggen i 5mm. Tjocka skivor
Häv dem i stormkokande vatten in gr minuter
Bort med vattnet, torka dem
En. Stor gjutjärnspanna, där steker du ett par hekto tärnat sidfläsk
Närfläsket är knaprigt sleva upp det, höj tempen och stek potatisen knaprig
I en annan panna steker du en rejäl dos gul lök. När den är klar blandar du i fläsket.
Till slut blandar du plugg, lök o fläsk.
Serveras med en riktigt väl bankade panerad snitsell ,lägger sig som bomull kring pumpen, till det ett par iskalla öl

Om du har en fast potatissort är det här gott: Koka potatis och riv eller pressa den sedan. Blanda med färskost med valfri smak, salta och peppra. Ta en smördegsrulle och bred ut potatisröran på den. Rulla ihop till en rulle och skär i bitar som man gör när man bakar bullar. Strö på lite ost som gärna ger en torr yta och in i ugnen och gratinera i 225 grader tills det blivit gräddat, tar 10-15 minuter beroende på ugn. Runt 1 kg brukar vara lagom, blir 8 bitar på en smördegsrulle. Det här är ju ingen komplett rätt men gott om man serverar t.ex. en köttbit till. Fram tills att man rullar ihop den och skär i bitar kan man fundera, förvara på fat i kylen men dra plast över så det inte torkar. Sen är det bara att ta ut rullarna och strö på osten och in i ugnen medans man tar fördrinken.

Grilla! Antingen potatisen rakt upp och ner eller i folieknyten. I folieknyten kan du lägga vad som helst tillsammans med potatisen, grönsaker, örter, ost etc. Dessutom kan man låta gästerna plocka ihop sina egna knyten med det de själva tycker bäst om.

Har inga tips på hela maträtter men hasselbackspotatis är ett måste :d
Grillad potatis med smör och purjolök är också otroligt gott! Man hackar potatisen ihop med purjolök och smör, packar in det i aluminiumfolie och slänger på grillen

Lite spanskt inflytande på potatisdagen med saltkokad potatis och mojo rojo och rojo verde! Googla för recept :)

Örtrostad potatis:
8-10 potatisar, 600-700 g
3-4 msk olivolja
1 dl hackade färska örter, t ex timjan, basilika, rosmarin
1 klyfta vitlök, färsk
ett par nypor flingsalt

Borsta potatisen väl och koka den mjuk. Sätt ugnen på 225°. Lägg potatisen i ugnsfast form och tryck till dem så skalet spricker, låt ånga av en stund. Blanda oljan med örter och pressad vitlök, fördela den över potatisen och salta. Rosta högt upp i ugnen 10-12 min tills potatisen får lite färg och blir krispig på ytan.

Tack hörni för alla tips. Jag har valt ut några rätter som jag tänkte bjuda på. Funderar bara på vad jag ska bjuda till. Grillat kött - jo kanske, men jag skulle vilja göra det så lätt för mig som möjligt. Kanske köp en bit varmrökt lax? ...eller har ni nåt bra och enkelt förslag?

Det beror ju på vilka rätter du gör. Men jag hade nog komplitterat rätterna med lite lax och några skivor kallskuret. Det är ju ett faktum att de flesta vill ha lite animalier trots allt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte odla mer potatis i år och skulle vilja ha lite rekommendationer på sorter som är bra och välsmakande. En granne till mig...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 753
Senast: Mariax2
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 005
Senast: hundtant
·
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 241
Senast: moster_punk
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 802
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar