Om man bara vill odla lite tidig potatis i spannar, vilken sort är bra då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man bara vill odla lite tidig potatis i spannar, vilken sort är bra då?
Någon speciell sort som du kan rekommendera?Hade satsat på en tidig sommarpotatis/färskpotatis!
Någon speciell sort som du kan rekommendera?
Sättpotatis i småpack, var hittar jag det?
Jag odlar i hink så behöver inte så många sättpotatisar.
Får kolla där. Vill egenligen inte beställa, men min lokala affär har bara trekilospåsar.. 1 kilo är för mycket, jag sätter bara typ fem sex potatisar.När jag tittade på Klostra sist hade de "minipåsar" av vissa sorter, annars är nog 1 kg minsta storleken på de flesta sorterna.
Timo är en klar favorit bland färskpotatis. Visst det finns tidigare som Swift men inte lika goda.Om man bara vill odla lite tidig potatis i spannar, vilken sort är bra då?
Så gör jag med, lite jord runt själva potatisen bara!Gräver du ner din sättpotatis eller odlar du på annat sätt? Jag är något lat och hade bara tänkt lägga potatisen på backen och täcka med hö. Jag har lyckats få hygglig skörd på det sättet förut.
Kanske inte tipset du söker, men vet blomsterlandet har färdiggroddade sättpotatisar i 6pack. Dock vet jag inte när dom börja sälja dom.Får kolla där. Vill egenligen inte beställa, men min lokala affär har bara trekilospåsar.. 1 kilo är för mycket, jag sätter bara typ fem sex potatisar.
Det skulle funka utmärkt!Kanske inte tipset du söker, men vet blomsterlandet har färdiggroddade sättpotatisar i 6pack. Dock vet jag inte när dom börja sälja dom.
https://www.blomsterlandet.se/produ...ttpotatis/forgrodd-sattpotatis-asterix-68266/
(finns lite olika sorter)
Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?Jag är uppväxt på en potatisgård. Vår strategi var alltid att skippa den tidigaste färskpotatisen Swift. Vi kunde ändå inte få fram den lika tidigt som i Skåne, och den är inte särskilt god. Vi sålde alltid Early Puritan som tidigaste färskpotatisen, från skolavslutningen och framåt. Sedan hade vi ca 30 sorters vinterpotatis. Mina favoriter (som gillar fast potatis) är Amandine och Annabelle. Bästa allround potatisen som även funkar till typ mos och sånt som egentligen ska vara en mjöligare potatis är Asterix.
Oj, den har jag tyvärr ingen koll på alls. Möjligen att vi odlar den på parti till restaurang, men ingen potatis vi har i gårdsbutiken i alla fall. Hoppas någon annan kan svara.Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?
Hur är det med amerikanska sorter, som yukon gold och liknande, är de odlingsvärda i svenska förhållanden? De brukar ju annars vara goda.
Men om man ska odla nåt som håller restaurangstandard, som är så god att man kan äta den rätt upp och ner som kokt med lite smör till och som verkligen smakar potatis, vad ska man odla då? I ditt tycke.Oj, den har jag tyvärr ingen koll på alls. Möjligen att vi odlar den på parti till restaurang, men ingen potatis vi har i gårdsbutiken i alla fall. Hoppas någon annan kan svara.
Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?
Hur är det med amerikanska sorter, som yukon gold och liknande, är de odlingsvärda i svenska förhållanden? De brukar ju annars vara goda.