Mina kunskaper är inte jättefärska, mina föräldrar såld potatisgården till en av de anställda för 10 år sedan. Restauranger har väldigt specifika önskemål om rätt potatis till rätt maträtt. Därför dom odlar ca 30 olika sorter. När det gäller god äta som den är potatis handlar det om att få fram en fast potatis som ändå inte upplevs som blöt, och i små storlekar. Det fanns en sort som hette Annika för ca 30 år sedan som blev grunden i hela verksamheten. Den hade helt rätt kokegenskaper för restauranger, men var tyvärr väldigt svårodlad. Det gjorde att holländarna slutade att ta fram utsäde. Föräldrarnas företag odlade då en rad andra sorter och jobbade på att få fram samma goda restaurangpotatis, och sålde under varumärket Annika-potatis. En potatis får helt olika egenskaper beroende på hur mycket gödning den får, och vilken vecka den blastdödas.
När det bjuds på potatis på nobelfesten så är den alltid odlad på "vår" gård. Vet att det får några år sedan var Andean Sunside, och några år innan dess serverades småpotatis i en skål där hälften var rödskaliga (cherrie är jag ganska säker på) och hälften vitskaliga (minns inte vilken).
Min favorit är Amandine, köpte lite löstvikt på Ica Maxi senast som var gudomligt goda. Men ha i minnet att hur det odlas betyder mer än vilken sort det är.