Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur länge har du varit arbetslös? Och hur långa är dina praktikdagar? Är det inte bättre att du tränar på att jobba nu när du är på praktik och accepterar att det är en omställning?Pratade med läkaren nyss, han tyckte inte att jag hade några direkta problem och att behandlingen var att hitta ett jobb. Som att jag inte har försökt med det i en hel evighet redan.
Han tyckte att jag var ju bara trött och det berodde bara på lite lågt blodvärde.
@em-pirre: Nej jag var lika borta innan det, det är bättre vissa dgr men det är från ena minuten till den andra så är jag så trött så jag knappt orkar stå. En del dagar fungerar ingenting, då virrar jag bara runt och är allmänt förvirrad.
Förnuftet säger sök hjälp. Nu.
Men samvetet säger skit i det och prioritera praktiken. Sabba inte det också.
Ibland för att överhuvudtaget fungera kan tabletter vara bra, medan man reder ut allt det andra. När jag inte kunde sova och därför inte kunde äta och därför rasade ner till undervikt så blev jag erbjuden sömntabletter. Fanns en jättetydlig anledning till att jag inte sov, jag var olycklig, men så länge jag inte sov och därför inte åt fanns det inte en chans att jag hade kunnat komma på fötter igen.Har du inte vettiga rutiner m mat, motion, utevistelse, insomningsbeteende osv så ska man väl för fasen inte ges tabletter mot symptomen eller?
Saker och ting är lättare att hantera om man kan äta och sova hyfsat.
Nej, verkligen inte! När jag gick i terapi och hade det som värst sa alltid terapeuten: skit i allt men försök sova och äta (obs jobbade dock heltid så "allt" var mest städa, vara social etc). Annars har man liksom ingen hud som skyddar en typ.Det är ingen slump om att missbrukarrehab handlar till del om goda matvanor.
Ibland för att överhuvudtaget fungera kan tabletter vara bra, medan man reder ut allt det andra. När jag inte kunde sova och därför inte kunde äta och därför rasade ner till undervikt så blev jag erbjuden sömntabletter. Fanns en jättetydlig anledning till att jag inte sov, jag var olycklig, men så länge jag inte sov och därför inte åt fanns det inte en chans att jag hade kunnat komma på fötter igen.
Saker och ting är lättare att hantera om man kan äta och sova hyfsat.
Liten update.
Var till vc och fick sömntabletter utskrivna för att få sova ordentligt. Läkaren tyckte då att praktiken var bra så jag hade något att göra. Åkte till praktiken igår och det fungerade inte alls. Virrade runt som en manglad zombie, tappade allt jag tog i, lyckades välta ett antal juicepaket (som höll tack och lov) när jag skulle ställa upp varor i hyllorna och blev yr i huvudet så fort jag reste mig upp. Väl hemma mindes jag knappt att jag kört hem, kom på mig själv med att stå ute på gården med husnycklarna i handen. Vet inte varför jag gick ut överhuvudtaget eller varför jag hade nycklarna med mig. Jag skulle starta tvspelet till ungarna och göra mat. Min 7 åring tittade på mig och sade: "mamma, du fungerar inte"
Kontaktade vc idag igen så väntar på att läkaren ska ringa tillbaka nu. Han skulle ringa vid 4. Nu har jag parkerat bilen på gården och där får den stå. Kommer inte köra nu så länge jag är såhär.
Har inte hämtat ut sömntabletterna än, var tvungen att få pengar först.
Blodvärdet är för lågt så får käka järntabletter ett tag också.
Men är inte sjukskriven alla fall, hoppas att järntabletterna ska hjälpa så man piggnar till lite.
Just nu känns det mest som att det är för lite syre inne, är lite bättre om jag går ut men är precis som att jag inte får ner luften i lungorna ordentligt. Jag får liksom anstränga mig för att få i mig luften ordentligt. Även ute. Har haft så förut till och från så det går väl över. Vet inte om det är någon form av ångest eller vad det är.
Spinn off.
Hur kan det vara så lätt att skriva ut tabletter nu för tiden? Helt stört tycker jag att börja laborera med massa läkemedel utan att ha rett ut grunden. Nu säger jag dock inte att så är fallet här men har exempel från min omgivning.
Har du inte vettiga rutiner m mat, motion, utevistelse, insomningsbeteende osv så ska man väl för fasen inte ges tabletter mot symptomen eller?
Som att gå till läkaren för att man har ont i huvudet eftersom man inte druckit o få starkare huvudvärkstabletter. Galet!
Har inte hämtat ut sömntabletterna än, var tvungen att få pengar först.
Blodvärdet är för lågt så får käka järntabletter ett tag också.
Men är inte sjukskriven alla fall, hoppas att järntabletterna ska hjälpa så man piggnar till lite.
Just nu känns det mest som att det är för lite syre inne, är lite bättre om jag går ut men är precis som att jag inte får ner luften i lungorna ordentligt. Jag får liksom anstränga mig för att få i mig luften ordentligt. Även ute. Har haft så förut till och från så det går väl över. Vet inte om det är någon form av ångest eller vad det är.
Plus att folk vill ha en snabb lösning. De flesta verkar hellre vilja ha ett piller än terapi. Folk vill inte jobba själv.Pengar. Det är billigare o stoppa i folk piller än att göra utredningar o ta reda på orsaken. Att skicka hem någon med en påse piller tar kanske en kvart, att reda i orsaken kräver utredningar av alla möjliga de slag.
//Squie - baserat på hennes erfarenhet av vården.
Jag tror folk mest vill att deras liv ska fungera. Att "jobba själv" kan nog kännas nog så tungt när man har ett helt liv, ett jobb, saker att sköta.Plus att folk vill ha en snabb lösning. De flesta verkar hellre vilja ha ett piller än terapi. Folk vill inte jobba själv.
Jag tror folk mest vill att deras liv ska fungera. Att "jobba själv" kan nog kännas nog så tungt när man har ett helt liv, ett jobb, saker att sköta.
Man kan behöva dem för att orka jobba själv. Tycker du är nedlåtande mot alla dem som faktiskt behöver medicin mot psykisk ohälsa. De flesta är inte lata, de kämpar allt de orkar tills de faltiskt inte står ut längre.Plus att folk vill ha en snabb lösning. De flesta verkar hellre vilja ha ett piller än terapi. Folk vill inte jobba själv.
Man kan behöva dem för att orka jobba själv. Tycker du är nedlåtande mot alla dem som faktiskt behöver medicin mot psykisk ohälsa. De flesta är inte lata, de kämpar allt de orkar tills de faltiskt inte står ut längre.
Antidepressiva är dessutom ingen enkel quickfix. Jobbig insättning många gånger, jobbiga biverkningar - och att det krävs jobb för att må bra och repa sig.