Tankebild vid galoppfattning

L

**Lina**

Är det någon som har ngn bra tankebild, typ Swift, vid galoppfattning med sätet? Jag har fått höra att jag ska skjuta fram innerhöften/sittbenet men jag tycker inte alltid att detta fungerar så jag tänkte om någon har ett tydligare och ännu mer utförligare knep? :idea:

Om det redan finns trådar om detta får ni gärna länka dit för jag hittade inga... Kanske är jag som är kass på att söka förvisso...

Sv: Tankebild vid galoppfattning

Jag tänker lite "sluta-tänk" i formgivningen, sen så tänker jag att innehöft ska upp, och ytter lite ned.

Okej jag tänker nog snarare öppna än sluta...
Så är din galoppfattning att du lyfter upp innerhöften?

Svinga inner sitben framåt-nedåt som om hästen redan galopperar. Samma som när du vill börja rava: då svingar du ditt bäcken i travakt -> hästen anpassar sig till din takt och börjar trava.

Okej, låter logiskt :idea: Ska jag sätta mer vikt i innerstigbygel i själva fattningen eller knuffar jag hästen ur balans då?

Egentligen mer vikt på inner sittben, inte i stigbygeln. I början - om hästen inte är van vid hjälpen - måste man överdriva det hela, senare räcker mindre och mindre hjälper. Det problem som jag oftast märker både hos mig själv och andra, är att ryttarna är låsta i höfterna och inte "törs" röra sig i sadeln. De anpassar sig (om ens det) efter hästens takt istället för att ange en takt som hästen ska följa. Då kan man öva svingandet framför spegeln. Det är väldigt underhållande... :rofl:

Testade förut när jag red och det fungerade alldeles ypperligt :) Det gick mkt bättre nu när jag tänkte som du skrev; framåt-nedåt som om jag redan galopperade än som jag gjorde förut; bara framåt. Men jag gjorde nog hjälpen väldigt överdriven, får försöka förfina den efterhand...

Tack för hjälpen!

För det första, galoppfattnigar "tänks" nog olika av olika ryttare, men höften fram (innersidan) är vad jag brukar känna/göra

En övning jag gillar, kanske du får ut något av den:

Ta in hästen på en volt och rid övergång trav-galopp-trav-galopp osv. bara några galoppsprång tills galoppen känns ren, sen avbrott till trav. När man hållit på ett tag vet hästen vad som ska hända. Den går och väntar på en galoppfattning. Då kan man öva på att verkligen förfina fattningen och bara göra "tänket" med höften.
Inte så rolig övning för hästen eftersom det blir slitit på volten, så variera gärna med helt andra övningar, men som sagt när du är på volten så var noggrann: bara några språng galopp, bara några steg trav osv. En jättebra kontakt- och lydnadsövning!

majola skrev:
QUOTE] De anpassar sig (om ens det) efter hästens takt istället för att ange en takt som hästen ska följa.
KOLLA!
En som skriver om "bollfenomenet"
Att inte bara vara passiv / följsam - utan RIDA hästen:d

Ja, så tänker jag också, det hjälper hästen att förstå, tycker jag. Fungerar så utmärkt att det sen behövs mkt mkt små rörelser för att få en mkt balanserad bra fattning. Även på yngre hästar, som lär sig.

Men jag kramar också till i innertygeln samtidigt, om hästen är lite yngre och håller på att lära sig. Särskilt om hästen har svårare åt ett håll är det en hjälp för den.

OBS med tanke på diskussioner i tidigare trådar, inte HÄNGA i inner, men krama till och vara beredd att hålla kvar stöd även där, om hästen behöver det. Ytter ska man naturligtvis ha stöd på, men ibland behövs även lite på inner i början.

Tar hästen inte stöd på ytter utan viker undan och stoppar in bogen så leder jag bogen utåt, men ställer inte utåt. Då får man fatt på ytter.

Dra bak höger axel (lite) om du ska fatta höger galopp och tryck till med höger sittben!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 940
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar