Tankar om eventuell avlivning.

FreeLou

Trådstartare
Har känt mig nedstämd sedan december 2008 då min shettis fick fång. Behandlades med finadyne, blev sedan bättre så småningom, men han känns fortfarande inte helt bra. Jag vet att det tar tid med fång, han har nämligen haft det ett par ggr tidigare, men då har han varit "med" hela tiden och trots fång känts skapligt pigg och glad. Man har känt att det kommer gå bra, men inte den här gången.

Har haft honom med min andra häst i 9 år (nu är han 11). Förr kliade de varandra, busade och höll på, men nu ignorerar de varandra. Min travare tittar längtansfullt mot grannens hästar och jag får känslan av att han vet att det inte kommer lösa sig den här gången. Kan det vara så att de känner på sig?

En smygande hosta har kommit igen, trots ströbyte, vattning av hö o.dyl.

Jag själv äger honom inte och hade förut tanke på att prata med ägaren och ev låna ut honom till ngn med möjlighet med lösdrift och tidigare fångerfarenhet, men nu känns det som ett dåligt alternativ. Känslan av att jag enbart förlänger ett ev lidande har kommit ifatt. Och vem skulle ta emot en fånghäst?

Har ej talat med ägaren på alla år jag haft hästen, men nu börjar det luta åt att ringa och meddela ett tråkigt beslut. Ägaren i fråga tror jag inte har ngt emot att ta bort hästen (han skulle avlivas pga lynnesfel när jag tog över honom) så där skulle vi iaf vara överens.

Allt känns jättejobbigt och det tär verkligen på en. Dock tror jag att om man börjat fundera på avlivning, så är det nog rätt beslut. Mkt frågor och tankar som cirkulerar nu, men söker andras åsikter och tankar.

Sv: Tankar om eventuell avlivning.

men är han halt/ömmar? det tar minst ett halvår för en ny hov att växa ut. såvida hästen äter och dricker och inte har ont så tycker jag du ska låta det bero, han är ju bara 11 år! många hästar är hängiga på den här årstiden och att din häst inte vill vara med honom kan ju ha helt andra orsaker än att han har fång... kanske är han ledsen för att din stora inte vill ha med honom att göra?

du kan ju inte bara ta bort honom utan att försöka ta reda på varför han är hängig. hostan kanske beror på en infektion och fång går att hantera med rätt skötsel och hovvård.

Har du varit iväg på klinik och fått pållen undersökt? Är han röntgad så ni vet hur pass illa det är? Är han fångverkad, etc etc etc?

Svara till er båda.

Nej, han har inte varit iväg till klinik. Kommer inte att göra det heller hur hemskt detta än kan låta. Han har aldrig varit lastad, även om jag tror den biten skulle gå bra så kommer jag inte åka iväg med honom till klinik. Har helt enkelt inte de pengarna att lägga ut för att röntga honom som det är just nu. Han är ej försäkrad, har inga papper eller ngt heller. Att man "inte ska ha häst om man inte är medveten om att det är dyrt" tar jag inte här. Eftersom han inte är min har vi låtit distriktare varit ute och hållt oss på hemmaplan.

Saken är även den att jag ej tänkt ha kvar honom (frisk/sjuk eller ej) mer än till hösten, vilket jag funderat på det sista året då jag är intresserad av en ridhäst. Vill ju ge honom en chans hos ngn med möjlighet till lösdrift och ska kolla runt mer, men det är som sagt inte många som vill ha en häst med återkommande fånganfall. Att säga att fång går att hantera är enkelt, men trots den kunskap som finns idag om fång +att man sköter en häst prickfritt så kan fång alltid komma tillbaka när man minst anar det. Inte många som vill ta den risken.

Enligt tidigare veterinär lutar det åt att han ska gå på lösdrift för att hålla hostan borta. Har tidigare haft problem med detta, men har hållt sig symtomfri tills nu. Sedan har han en troligen (inget fastställt) pollenallergi el.dyl så jag oroar mig för våren. Idag går han ej på medicinering för hostan, men vet behöver komma ut för att kolla honom i veckan.

Han har liksom inte den där glädjen längre. Det är svårt att sätta ord på det.

I vilket fall hoppas jag att ngn skulle vilja ge honom en chans på lösdrift. Ska tala med ägaren så får vi se.

Jag förstår dig, MEN det behöver inte vara hemskt dyrt att åka och röntga på klinik! Har precis varit iväg på ATG-klinik med shettisen, och hennes besök + röntgen (4 bilder) gick på 2400 kr. Nu är hon försäkrad, men det beloppet överskrider ju inte ens självrisken.

Men du känner säkert hästen bäst. Om du tror att han tappat gnistan, så är det kanske så trots allt...

Jag tror att du vet vad du ska göra. Låt honom gå till ett bättre ställe.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka