Tänka på vid försäljning?

V

Vindelkusken

Jag funderar på att sälja min pålle om rätt köpare dyker upp. Vad ska man tänka på? Att ha kontrakt är ju sj'lvklart, men vad kan ni komma på som man kanske inte tänker på i första taget? Alla tips mottages :)

Sv: Tänka på vid försäljning?

handpenning innan besikning, ha klart vem som står för kostnaderna vid besiktningen.. och fram för allt, VAR ÄRLIG!!!

Okej, alltså att köparen ska betala ett par tusen eller nåt innan man besiktar? Varför är det viktigt?

Puttar upp tråden lite...

Är ju jobbigt för dig om ni muntligt kommit överens om att dom ska köpa hästen och du besiktar den och sen ångrar dom sig trots att bes inte visade något konstigt.

Jag brukar göra en besiktning själv innan, så jag vet att allt är grönt. Det är inget kul för vare sig dig el ev köpare när allt är klart men hästen inte går igenom. Sen väljer ju köparen om den vill besiktiga om hästen (betala själv) eller om din besiktning räcker!

Ja det är klart, det stämmer... Jag tänkte låta köparna betala besiktningen, visst är det oftast så det går till?

Ingen detalj precis men ändå viktigt i sammanhanget.
Jag tycker det är jätteviktigt att SE hästen och den ev. köparen tillsammans. Hur köparen är mot hästen. Vilket förhållningssätt denne har mot hästen. Både i ridning men framförallt vid hantering.
Magkänslan ska vara att här är en köpare som passar min häst.
Sen att göra klart alla detaljer och skriva in dem i kontraktet underlättar betydligt om frågor uppstår på vägen.

Ja det är klart, det stämmer... Jag tänkte låta köparna betala besiktningen, visst är det oftast så det går till?

Det varierar nog. Jag har inte betalat besiktning på de hästar jag köpt. (och jag har stått för besiktning när jag sålt)

Ja absolut. Jag har nu i första hand vänt mig till kuskar i min omgivning som jag redan känner till och tävlat med/mot osv. Men får man okända spekulanter är det ju jätteviktigt med kemin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17