Tänka på som säljare vid hästförsäljning

Trocadero_lover

Trådstartare
Har någon några bra konkreta tips på vad man ska tänka på vid försäljning? Det här med upplysningsplikt, besiktning, vad som ska stå i kontraktet osv. Finns så många fallgropar känns det som och jag vill verkligen göra rätt för mig och min häst. Finns mycket tips om vad man ska tänka som KÖPARE men som säljare då? Vad ska det stå i kontraktet exempelvis så inte en köpare rider sönder hästen & kommer tillbaka efter 6 månader & vill ha pengarna tillbaka?

Jag har sagt till spekulanterna att de får komma & provrida hur många gånger de vill, om de vill rida ut i skogen osvosv, jag har inget att dölja och min högsta önskan är att min häst ska få de bra.

Sv: Tänka på som säljare vid hästförsäljning

Jag tycker det är en bra idé att lägga tid och skriva en ärlig presentation av hästen. Att skicka till spekulanter MEN också att sedan lägga som bilaga till kontraktet. Där tar jag med ALLT som är relevant. Gamla skador, problem, mat - allt som jag kan komma på. Gärna vilka veterinärer som sett hästen. Ju mer som står med - desto bättre. Det är ju saker som köparen sedan inte kan komma och säga att de inte känt till. Finns svart på vitt och står med i kontraktet.

En veterinärbesiktning så bägge parter är överens om skicket på hästen är också en bra sak.

Med tanke på alla problem som kan upstå om man byter försäkringsbolag så skull enog jag vilja ha med något i kontraktet att den nya ägaren måste behålla samma bolag för att kunna reklamera ev fel på hästen. Jag skulle inte vilja stå i en situation där en ny ägare bytt bolag eller kanske tom tagit bort försäkringen. Det borde gå att skriva något sådant som privatperson för en näringsidkare är det kanske svårare. Om man kan skriva något sådant eller hur det ska se ut kan jag dock inte svara på.
I övrigt tycker jag förslaget med bilagan är lysande.

Jag tycker det är en bra idé att lägga tid och skriva en ärlig presentation av hästen. Att skicka till spekulanter MEN också att sedan lägga som bilaga till kontraktet. Där tar jag med ALLT som är relevant. Gamla skador, problem, mat - allt som jag kan komma på. Gärna vilka veterinärer som sett hästen. Ju mer som står med - desto bättre. Det är ju saker som köparen sedan inte kan komma och säga att de inte känt till. Finns svart på vitt och står med i kontraktet.

En veterinärbesiktning så bägge parter är överens om skicket på hästen är också en bra sak.

Vilket bra tips, det ska jag absolut ha i åtanke!

En rad med texten:
Vid händelse av tvist kan högst hästens köpeskilling komma att tvistas om. Annars kan man råka på att betala ett års uppstallning, foder, hovslagare, försäkring på hästen om det vill sig illa.

En rad med texten:
Vid händelse av tvist kan högst hästens köpeskilling komma att tvistas om. Annars kan man råka på att betala ett års uppstallning, foder, hovslagare, försäkring på hästen om det vill sig illa.

Mycket bra, tusen tack!!

Jag har fött upp hästen jag ska sälja. Ska jag skriva vad som hänt henne sen födsel? Förkylning, mugg osv?

Och att hon kan stanna ibland när hon leds till hagen? Är det sånt som är relevant?

Vad för besiktning brukar man göra av ett tvåårigt halvblod som säljs för lite större summa?

Det som är relevant för köparen och det du vill friskriva dig från bör du ta med - ja. Hur mycket det sedan är får du fråga ditt eget samvete.

Vad vill köparen göra för besiktning? Det du inte gör är böjprov och arbetsprov (somliga longerar om hästen är van), men ögonlysning, tandstatus och ev. röntgen kan ju vara intressant.

Du har fått en hel del bra tips redan men när det gäller friskrivningar i avtalet osv så ska man tänka på att precis som vid all annan avtalsskrivning så är det ett givande och tagande.

Klottrar man ett avtal fullt med friskrivningar eller klausuler endast till säljarens fördel så blir det oerhört svårt att få en köpare att skriva på. Balansen mellan säljare och köpare måste vara rimlig. Likaväl som att säljaren vill skydda sig så vill ju köparen ha trygghet, dvs normalt inte avtala bort sådana rättigheter som annars följer av lagen.

Personligen skulle jag ju tex aldrig någonsin skriva på ett köpeavtal som anger att jag är förhindrad att begära mer i skadestånd för de skador jag drabbas av i anledning av fel på hästen. Och som köpare kan jag ju heller inte på något vis sko mig på de olyckliga omständigheterna utan kan bara få ersättning för de faktiska skador/kostnader jag drabbats av i anledning av felet på hästen.

Man ska heller inte glömma bort att det faktiskt enbart är de fel som fanns på hästen vid övergången som köparen kan nå framgång med. Och kan det klarläggas att en häst jag sålt varit behäftad med fel vid äganderättsövergången så skulle jag inte sätta mig emot en hävning alt ett prisavdrag. Och skulle köparen försöka få framgång med fel som jag anser inte har funnits vid äganderättsövergången så skulle jag såklart göra vad jag kan för att påvisa att felen uppstått efter köpet, trygg i att det i det fallet är köparen som har den största uppförsbacken att försöka påvisa att felet funnits redan innan.

Något som jag som säljare däremot skulle göra är att göra en egen besiktning inför att jag ska lägga ut hästen till försäljning. Jag skulle då även röntga ben och rygg. Skulle fynd hittas (vilket ju är ganska troligt i framförallt rygg) så skulle jag påtala detta för ev. köpare och även ta in det i kontraktet (dvs om köparen är villig att köpa hästen trots fynden). För då har man hindrat köparens möjlighet att få framgång med ett ryggproblem som tyvärr ganska många tvisterna har handlat om (och där köparna ofta haft framgång). Det tråkiga i de fallen har ju varit att man kunnat konstatera att hästen troligtvis haft fynden i ryggen under lång tid men uppenbarligen inte varit besvärad av dem hos tidigare ägare (enligt vad den påstår). Med ny ägare uppstår problem (som kanske inte alls egentligen beror på ryggen) men där fynden i ryggen + problemen gör att domstolen finner det troligt att problemen berott på ryggen.

Jag skulle dock inte låta någon köpare få ta del av min besiktning för att själv slippa göra en egen. Skulle hästen gå igenom besiktningen utan några fel eller fynd skulle jag således inte upplysa köparen om att en besiktning gjorts. Detta för att inte locka köparen från att avstå från en egen besiktning. Om köparen då avstår från en egen besiktning så får den stå sin egen risk för att det inte gjordes och kan aldrig skylla mig för att de avstod (därmed mycket starkare kort för att få ett snabbt avslut på en ev. tvist).

Det enda tips jag ger är att vara så ärlig som möjligt vid försäljning. Det slår bara tillbaka på säljaren om denne tiger om vissa saker. Gå på magkänsla. Du känner förmodligen din häst bra och vet vilken typ av människa den passar ihop med.

*kl*

Finns det nåt kontrakt som är extra bra?

Gäller kontrakt som man skrivit själv?

När jag köpte min första häst fick jag skriva på en bilaga där allt om hästen jag köpte stod med.
Kändes bra för mig också att veta hästens små egenheter och tokigheter.

*kl*

Finns det nåt kontrakt som är extra bra?

Gäller kontrakt som man skrivit själv?

Och när törs man börja använda pengarna för hästen? Om de kan kräva att köpet går tillbaka.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix