Tänka på o skaffa häst!

miamiSwing

Trådstartare
har ni nå bra tips vad man ska tänka på när man ska skaffa foderhäst eller köpa häst??

Säg gärna va ni tänker på!
Ska nämlingn åka och kika på en häst i helgen!

Mvh

Sv: Tänka på o skaffa häst!

Har du bara ekonomi och tiden som krävs, så tycker jag absolut att du ska skaffa en häst. Det är så härligt så.:D

Eftersom du ska iväg och titta på pålle antar jag att du redan tänkt igenom de vanliga "har-jag-tid-och-råd" tankarna.

Så lite tips istället om när man väl är hos hästen; jag skulle tipsa om att själv få göra iordning den och pyssla lite, för att se hur den är i stallet och hantering.
Sen skulle jag inte hetsa. Det gäller inte att skaffa häst så fort som möjligt, utan hitta en som man passar så bra ihop med som möjligt.
Känn efter hur den känns att rida, och hur kemin mellan er fungerar.
Prova både att rida ute, och på ridbana/i ridhus. Skutta över lite hinder och dressyra.
Jag skulle även vilja se den nuvarande ägaren till hästen rida den, för att se hur den ser ut med någon som är van att rida den!

lycka till med häst-tittandet! :D

jo de har ja tänkt igenom =) De va de första!

Okej tack så jätte mycket för tipsen! Det ska ja tänka på!

Det viktigaste är att du passar med hästen! Det spelar ingen roll hur dyr den är eller hur mycket den än kan, trivs du inte med den så går det åt h-vete iallafall. När jag sist letade häst kollade jag på ett helt gäng välutbildade dressyrhästar i 50 000+klassen. Till slut kom jag hem med en oskolad travare... Men han är underbar, och jag ångrar inte en sekund! Annars är det väldigt viktigt att man köper en frisk häst.

Regel nr 1 TA MED NÅGON SOM VET VAD DU BEHÖVER I HÄST VÄG!
prova minst 10 hästar...
Det ska kännar rätt efter 2 minuter...
Det ska inte vara någon tvekan alls på om du tycker om hästen...
Prova att sitta ner i traven.. inte alla hästar som har en behaglig trav..
Kolla så att hästens skenor är likga tjocka hela vägen ( under knät ner till kotan, alltså mellan knä och kota) det betyder starka ben..

Klämm och känn över hela kroppen på hästen. ( onödigt att ta ut en vet för besiktning om hästen reagerar)
kolla så hästen är liksidig, stå bakom och se på rumpa, rygg...

be att få se alla papper, även sjuk journal...ta reda så mycket som möjligt om hästens bakgrund..

Se den i ögonen....
allmänt beteende, glad och harmonisk, lycklig?
Ja det är svårt att köpa häst, men jag lyckas alltid, men kanske har jag tur? De senaste jag köpte, var 2 st på 5 min provridning vardera, men då hade jag ridit 7 hästar.
Gå på mag kännslan, men prova MÅNGA... hela världen är full av hästar, och du ska inte nöja dig med något kanske... eller nja... utan YES, kan det kännas så här.....
Lycka till

tackar så jätte mycket! Ska tänka på allt de ni har skrivit om! har provat 4 hästar men ingen har väl kännt sådär Jaa den vill jag ha! Så ja letar fortfarande!

tackar så jätte mycket! Ska tänka på allt de ni har skrivit om! har provat 4 hästar men ingen har väl kännt sådär Jaa den vill jag ha! Så ja letar fortfarande!

Fortsätt leta! Jag provred oxå några stycken, som inte kändes wow!
Sedan hittade jag en utan att provrida! Jag bara VISSTE att det var "min" häst! Är såååå kär i honom. :love:

bara om du har råd och tiden med hästen

har ni nå bra tips vad man ska tänka på när man ska skaffa foderhäst eller köpa häst??

Mvh

Ta med kunnig hjälp, åtminstone vid titt nr. 2 och låt vet och hovslagare titta på hästen före köp.

Hellre betala lite mer för en häst som har vettig skalle och god utbildning eftersom du är orutinerad. Med det menar jag att du ställer frågan här tyder på att du inte gör det här så ofta och då har man inte öga för exteriör och hållbarhet t.ex. Behöver ju inte alls betyda att du inte är duktig på att rida och sköta häst.

Känn att du tycker om hästen, det är oerhört viktigt och att den går att använda på det sätt du kommer att vilja.

Hälsning Maja

Mvh

Äger du forttfarande miami eller sålt henne?
Stod i samma stall som henne i sala. Min kompis hade henne...

nej hon e såld för länge sen! Dummaste ja gjort va o sålde henne för ja ville ju absolut inte hon skulle komma till ett ännu ett hem!

Hej...

Låt alltid ägare/medryttare rida hästen först!

Det kan jag och mitt onda huvud ge som tips:angel:

Hejsan jag har följt tråden och blev lite nyfiken om
hur det gick med hästetittandet i helgen.
Hittade du din häst? :)
En sak som är ganska så oönskat beteende
hos en häst är om den är krubbitare eller luftsnappare.
Enklast att veta om hästen du tittar på är det...
...är att titta noga på inredningen i hästens box ser ut. :)
Om sadel eller annan utrustning till hästen hängs på boxdörr eller liknande inredning.
Lyft på utrustningen...för och kolla om den inte döljer några märken som kan eventuellt tyda på krubbitning eller luftsnappning.
Mvh.

hej Jo då de gick väl rätt okej, va ju trevliga hästar men ingen som ja fastna riktigt för! den ena hade även mugg! men storlek mässigt och utbildning mässigt kunde den ju det ja ville men de kändes inte 100! så de blir o leta vidare!

Det var ju lite tråkigt och höra.
Men så småningom hittar du din häst. :)

Jo då nån gång :) de får ta sin lilla tid så kommer de väl nån om småningom :)

mitt råd är att när du hittar en häst du vill ha, så gör en klinikbesiktning...gjorde en gårdsbesiktning på förra hästen och hade jag stått på mig om en klinikbes hade jag besparat mig många års kämpande med skadad häst....

ok de ska ja göra! vad kostar en klinik besiktning?
iof spelar de inte så stor roll för skulle hellre betala va de kostar än att de va nått fel!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 094
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar