Tångbett??

K

Kimz0r

I valpis besiktningsprotokoll står "Munhåla, tänder och svalg: UA". Han har ställts ut ett fåtal gånger och det har inte sagts flaska om hans bett.

Idag, elva månader gammal, ställs han ut och i kritiken står "för dagen tångbett". Hur mycket kan ett bett variera från gång till gång? Om han nu har ett bettfel, borde inte någon ha sagt något om det tidigare?

Sv: Tångbett??

Så länge skallen (och därmed käken) växer, kan bettet förändras.

Dessvärre bedöms ju tångbett på just västgötar, som ett allvarligt fel, så vi får väl hoppas att han inte helt har vuxit klart riktigt än :)

Vilket bett en valp kommer att få som vuxen framgår inte när valpen är en 8 veckors valp...

På inofficiella valputställningar, brukar det inte vara så bra koll på bett tyvärr :crazy:

När de växer så kan bettet ändras rätt snabbt. På rasklubbens utställning i slutet av maj var det en domare som kollade tänderna ordentligt och min uppfödares snygga juniorhane som blivit både BIR och BIM på officiella åkte tex ut pga bettfel. Milla fick inga kommentarer på sitt bett, hon har en hörntand som varit lite innanför tandraden. Så det måste varit ok då.

Idag åkte hon ut för att båda hörntänderna i underkäken har flyttat sig inåt/överkäken har växt så de ligger innanför tandköttet. Och så såg det inte ut för en månad sen så det kan gå snabbt.

Tångbett kan det ju bli av att någon av käkarna växt lite mer än den andra och det rättar förhoppningsvis till sig.

Att det kan ändras under de första levnadsmånaderna (och att besiktningsprotokollet därmed inte är mycket värt) hade jag gissat mig till redan, men det var mest att det kom så snabbt. Senaste utställningen var för tre veckor sedan och då sades inget. Jag har pendlat mellan ilska (åt domarens håll) och förtvivlan och panik (ingen utställnings- eller avelskarriär), och hopp (när vi googlat, fotograferat och dubbel- och trippelkollat).

Jag tröstar mig med att det var en inofficiell utställning och att chansen/risken är ganska stor att domaren för dagen saknade koll (det är f.ö. hennes helt subjektiva bedömning).

Apropå fotografier. Dagsfärska:

Framifrån:
bett1.jpg

Från sidan:
bett2.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar