tandsten och dålig andedräkt.

T

tistlan

(det finns säkerligen massa liknande trådar, men skitsamma)

när jag kollar på käktänderna på min katt så ser jag nån slags gul, hård, beläggning vid tandrötterna.
Är det tandsten? Och han har usel andedräkt, kan tilläggas.

Min pojkväns katt har likadant på sina tänder, men hon har ingen dålig andedräkt alls.

vad ska man göra för att katten ska få en behaglig andedräkt och friskare tänder?

Sv: tandsten och dålig andedräkt.

Visst låter det som tandsten. En bra början är att ta katterna till veterinären så att tandstenen kan tas bort. Sedan menar jag att tillskott av köttben och/eller av råa köttbitar är det bästa sättet att hålla tänderna i bra trim.

Jag fick borsta tänderna på mina katter varje vecka tidigare när jag vara gav torrfoder. Jag har inte behövt bortsta tänderna på dem på 4 år sedan jag började ge dem rått kött och råa köttben och de får idel beröm för sina vackra tänder varje gång vi är hos veterinären.

har du något tips på bra kött som man kan ge katten? tex griskött?

Du kan ge katten alla sorters kött, men tänk på att börja med små små mängder. Mina tycker att kycklingkött är smakligast, kycklingvingar och kycklinghalsar är bra "tandrensare" ;)

jag tycker det är lite konstigt att han har tandsten faktiskt...
vi köpte honom på ett katthem, och då tycker jag att dom på katthemmet borde tagit bort tandstenen innan han kom till sitt nya hem?

i papprerna står det att katten är helt frisk osv, gäller inte tandstenen också då?

kycklingkött är smakligast, kycklingvingar och kycklinghalsar är bra "tandrensare" ;)

är inte kycklingben väldgt skört? dvs kan tuggas i små flisor och fastna i halsen?
jag har hört att man inte ska ge hundar kycklingben osv, just därför att det är så skört och kan ta skada?
men det kanske är annorlunda för kissekatter.

edit: råa kycklingben kanske är hårdare än stekta?

Om benen är tillagade är de farliga, men råa ben kan katter utan problem tugga i sig. :D

jag tycker det är lite konstigt att han har tandsten faktiskt...
vi köpte honom på ett katthem, och då tycker jag att dom på katthemmet borde tagit bort tandstenen innan han kom till sitt nya hem?

i papprerna står det att katten är helt frisk osv, gäller inte tandstenen också då?

Katthem har inte råd att ta tandsten på sina katter. De prioriterar vaccinationer och kastrering (helt rätt).

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat