Tandfix utan sövning?

hera_

Trådstartare
Min hund har alltid fått mycket tandsten, har vart hos tandläkaren 2 ggr tidigare då hon sövts för att ta bort tandsten och dra ut dåliga tänder, nu är dem riktigt dåliga igen med bl.a. 2 lösa tänder, det jag undrar om samma undersökning som tidigare är möjlig utan sövning?

Sv: Tandfix utan sövning?

Undersökning utan tandsten kan fungera ok på många hundar men du verkar mena behandling o då är svaret nej.
PL

Ibland ges endast lugnande och inte sövning.
Varför vill du inte att hunden ska sövas? Oftast är en sövning snällare mot kroppen än vad lugnande är.

Tack för era svar! Jag är lite nojjig att hon inte vaknar upp:/ hon är 8 år nu. Och tycker hon mått så dåligt efter uppvakning, samt att det tagit så många timmar innan hon verkar någorlunda sig själv. Men kanske jag som oroar mig i onödan:)

8 år är inte farligt om hunden är frisk i övrigt. Och dålig tandstatus och lösa tänder är definitivt inget en hund ska fortsätta gå med utan det ska fixas.
Berätta din oro för veterinären så blir du nog lugnad.
Det som kan hända hundar som är äldre är att lever och njurar fungerar sämre. Eftersom det är de organen som främst tar hand om reningen av medicinerna hunden får vid lugnande/sövning så kan man först ta ett blodprov för att kolla att de har normal funktion.

Det här är en mkt kräsen papillon som inte äter ben.. Även kräsen med foder överlag. Enligt veterinären som tidigare utfört tand kollen på henne är det inget jag kan påverka utan hon verkar helt enkelt ha lätt för att få mkt tandsten tyvärr.

Skrapar du bort någon tandsten själv? Det gör rätt stor skillnad om man skrapar själv regelbundet.

okej. Vår Ruben har dålig tänder, blandras med massa tänder huller om buller. Har dragt ut ett gäng och nu ser det bättre ut iaf....
Han äter färskfoder och får lammben, små märgben, frysta kycklingvingar mm och har fått mycket bättre tänder. Vi borstar även regelbundet.

Nej tyvärr, har provat ett antal gånger men min glömska och hennes starka ogillande mot det har gjort att jag lagt det på hyllan.

Vet inte om du testat plaqeoff? Vi gav våra hundar det, och märkte enorm skillnad. Speciellt på ena boxer damen som alltid haft riktigt vidrig andedräkt och haft problem med tänderna (tandkött som växt över tänder, tandsten osv).
Efter att ha ätit det regelbundet ett tag så kom tänderna fram igen och andedräkten luktade inget alls. Samma resultat på den andra boxern som hade väldigt mkt tandsten, det försvann det med :) Inget ändrades i deras kost heller kanske jag bör påpeka.

Har funderat på att testa det själv då jag har problem med tandsten och har tabletter hemma. Till hund ger man som pulver över maten, kostar kanske en del men kanske värt att testa. Vi började ge det till vår gamla hund som vi helt enkelt inte ville söva (10år) och var mer än nöjda med resultatet :)

Någon annan här kanske har testat det med och kan dela med sig av sina erfarenheter :)

Blandad effekt tycker jag, inte riktigt värt att rekommendera.
Inte bra att ge till hund med mkt tandsten som skall till vet. Syns tydligt att det påverkar men tandstenen blir till en geggig massa istället för ett hårt skal, mkt svårare att få bort med ultraljud.
PL

Min veterinär talade om för mig att om man borstar hundens tänder varje dag och skrapar själv vid behov så ger det t o m bättre resultat än ultraljuda tänderna. Detta talade hon om när jag var på tandkontroll med min 10 åring.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 027
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
592
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat