Tillit

Trådstartare
Ja vet ni vad, Emil har fått tänder :eek: 3 månader och 3 veckor, och redan två små gaddar i underkäken!
Min lilla vampyrbebis :love:

Men nu till själva grejen...när fick era små sina första tänder? Och hur kan man underlätta för de små liven när dom har det som jobbigast? Och hur länge är det jobbigt egentligen, för bebisen, att få tänder?

Man märker tydligt att Emil inte är som han brukar, och det har pågått en vecka eller två, minns inte exakt..äter dåligt, sover dåligt, gnäller mycket..tuggar på det mesta som tuggas på kan (haha fattar ni?) och är som förbytt nästan..Han är ju så liten också än...
Han har några små bitringar, en i trä (jättepoppis) och sånna man kan lägga i frysen men han verkar inte gilla när dom är för kalla heller..och tuggar på både våra och sina egna händer.

Äsch, finns kanske inte så mycket att göra, tänderna kommer ju och upp ska dom! Vi blev bara så överraskade av att han redan får tänder så ja..lite tips och bara få höra era egna erfarenheter kanske..?

Sv: Tänder!

Ja vet ni vad, Emil har fått tänder :eek: 3 månader och 3 veckor, och redan två små gaddar i underkäken!
Min lilla vampyrbebis :love:

Men nu till själva grejen...när fick era små sina första tänder? Och hur kan man underlätta för de små liven när dom har det som jobbigast? Och hur länge är det jobbigt egentligen, för bebisen, att få tänder?

Man märker tydligt att Emil inte är som han brukar, och det har pågått en vecka eller två, minns inte exakt..äter dåligt, sover dåligt, gnäller mycket..tuggar på det mesta som tuggas på kan (haha fattar ni?) och är som förbytt nästan..Han är ju så liten också än...
Han har några små bitringar, en i trä (jättepoppis) och sånna man kan lägga i frysen men han verkar inte gilla när dom är för kalla heller..och tuggar på både våra och sina egna händer.

Äsch, finns kanske inte så mycket att göra, tänderna kommer ju och upp ska dom! Vi blev bara så överraskade av att han redan får tänder så ja..lite tips och bara få höra era egna erfarenheter kanske..?

Vår lilla tös har också fått! :laugh:
Jag tyckte också att det var väldans tidigt, hon blir 4 månader nu den 30:e.
Märkte av att vår annars så snälla och glada tös kunde bli lätt ledsen, och lite gnällig, vaknar jättetätt på natten, ammar oftare, är helt slut själv. Förstod först inte vad det kunde vara, men såg då två små 'vampyr-gaddar' där uppe :) Söt-dockan :love:
Pratade med BVC som sa att vi kunde ge en panodil om hon har allt för ont, och även gnugga lite flytande panodil på en tops där tanden är på väg ut.
Hon är inte så intresserad av de där kylande bitringarna, ser ut som de faktiskt är lite för stora för hennes lilla mun. Hon drar hellre ut nappen i sidan och drar och sliter i den medans hon tuggar. Händer, fingrar och även fötterna vill hon gärna stoppa i munnen. Likaså kräkhandukarna och nallar, ja, allt hon kan komma åt.
Och saglar nåt så fasligt :p
Det bara rinner och droppar ur hennes söta mun, stackars lilla smultronet :love:

Det som fungerar på vår lilla tös är att distrahera henne så hon får annat att tänka på, men just när det gör som mest ont, ja, då får vi helt enkelt bara trösta och kramas massor.... :love:

Rasmus var bitig redan från början och dregglade trodde han skulle få tänder tidigt men han var 8 månader när den första kikade fram och de märktes inte ens! Sen sa det bara plopp-plopp-plopp så kom dom ganska snabbt.

E fick också sina första tand tidigt, men inget jag märke av mer än att hon dregglade och blåste små små bubblor.

Hon verkar *peppar peppar* inte känna av det allt för mycket.

/C

Jag trodde Sam skulle bli den första tandlösa 5-åringen :D men hans första tand kom när han var 7 månader! Sen kom de med jämna mellanrum, och nu som 21-månaders har han *räknar* 14 stycken! Två hörntänder har precis spruckit igenom och jag tror där är fler kindtänder på g.

Om de har ont kan man gnida tandköttet med flytande alvedon, det bedövar lite. Och tänk på att de kan bli röda i rumpan av tandsprickning också, nu senast med hörntänderna hade vi vätskande blåsor på en dag stackarn.

Chloe var 4 manader (knappt) och Amber 6 nar de fick sina forsta. Nu vid 21 manader har Chloe 16 och Amber 18.
Amber lider inte sa mycket av tandsprickandet men med Chloe far man veta att man lever - det brukar bli 3 natter utan nagon somn alls for bade mig och maken :eek: (Amber sover lugnt genom skriken :cool: hon ar val sa van :D) for varje tand som kommer upp och ingenting hjalper, vi har provat allt :crazy:

De större barnen har fått sina mellan 4-7 månader och när de haft som ondast har jag gett alvedon och strukit flytande alvedon där tanden kommit.
Storm föddes med en blåsa i underkäken som på tredje dagen visade sig vara en tand :eek: Nu vid 13 dagars ålder har den kommit upp 1 mm ungefär...

Sonen fick 4 st samtidigt i underkäken när han var 8 månader. När han blev 10 månader kom det 4 st i överkäken samtidigt, Gick åt rätt mycket flytande alvedon, främst kvällstid då han verka ha mest ont.

Till er alla:

Pjuh, har inte hunnit in här idag, full rulle! Jag fyllde år igår och skulle firas av sambons föräldrar nu ikväll, JISSES säger jag bara!
Lilleman var hur glad som helst när vi kom dit, men sen gick det käpprätt utför!!
Av någon märklig anledning så avskyr han sin Farmor, skriker så han kiknar så fort hon ska hålla...usch, min lilla älskling, det gör ont att se honom så ledsen! Men ja, tänder var det, förlåt för sidohoppet :o

Vad roligt att läsa om när era barn fick, gud så olika det verkar vara!

Jag gick här i godan ro och trodde det skulle dröja jag, mina syskon och jag fick inte våra första tänder innan vi var 1 år alla tre :eek:
Men vår lilla Emil har väl i och för sig redan sedan han låg i magen visat att han gör på sitt egna lilla vis, så man ska väl inte bli förvånad :)

Det verkar lite lugnare nu hur som helst, tänderna har ju kommit upp, så det värsta är väl över tänker jag mig...eller, fortsätter det kanske att vara jobbigt ett tag till?

En grej jag tänkt på också, har era små bitit er i brösten när dom ätit? (ni som ammat alltså..)
Alla vi berättat för tittar skräckslaget på mig och frågar oroligt hur nu detta ska gå, men än *ta i trä, tvi tvi, spottar över axeln* har lilleman faktiskt låtit bli att bita mig :bow:

Babyfoal: Vad roligt, våra små har ju bara ett par dagar emellan sig, och så får dom även tänder tidigt båda två!

McKikki: Oj jöss, det var inte illa med tänder redan! Och du, vilket vackert namn förresten :love:

Vindvissla: Oj, nej röd i rumpan har han inte blivit, men däremot har han svårare att bajsa :o Gick från att lämna ifrån sig ett par 3-4 st bajsblöjor om dagen till 1 bara över en natt sådär! Kan det ha med tänderna att göra också?

när vi var på 6 månaders läkarkontroll kände läkaren efter o sa att här dröjer de ett tag till innan det blir tänder, 2 dagar senare hade första tanden kikat fram så elias var exakt 6 mån på dagen 2 veckor senare började tand nr 2 synas:) är 7 mån och 1 vecka nu:)
ang bajsblöjorna; elais hade 1 varannan dag innan och har sedan han fick tänder 1-2 per dag... så de kan ha med saken o göra:)

Det kan säkert påverka bajseriet på allehanda sätt.

Angående amningen så har det visst hänt att han bitit. Ett par gånger faktiskt. För det mesta utan att tänka på det och en gång i sömnen (det gick hål på tutten, han liksom låstes som världens kamphund och jag ville inte väcka honom haha). Den första gången blev jag så paff att jag röt till typ "aj" eller "nej" och han blev jätterädd och ledsen och vågade inte ta bröstet på säkert 20 minuter stackarn :D Men över lag har jag inte haft några problem med bitande, de suger ju med tungan, inte tänderna. Tänk på föl som får tänder efter en vecka!

(jag ammade tills han hade 12 tänder, btw)

My bits massor med sina två tänder i underkäken. Hon äter först som hon ska och sedan när hon blivit lite mätt men ändå vill ligga kvar och mysa, så tittar hon lite lurigt på mig och sedan sätter hon lite försiktigt tänderna i mig för att snabbt därefter hugga tag rejält.

Första gången sa jag "AJ" väldigt högt och liksom hoppade till. jag hade nästan hoppats på samma reaktion som vindvissla beskriver, men My tittade lite lätt chockat upp på mig och sen började hon asgarva. Så nu skrattar hon högt varje gång jag säger aj, och biter snabbt tag igen. Det bästa hon vet är att hålla med båda händerna om bröstvårtan, bita tag och sedan trycka bröstet ifrån sig och dra huvudet bakåt... AJ AJ AJ! Jag försöker såklart stoppa henne, men det är svårt att hinna med. Tur att jag inte ammar så mycket längre =)

//Julia

My bits massor med sina två tänder i underkäken. Hon äter först som hon ska och sedan när hon blivit lite mätt men ändå vill ligga kvar och mysa, så tittar hon lite lurigt på mig och sedan sätter hon lite försiktigt tänderna i mig för att snabbt därefter hugga tag rejält.

Första gången sa jag "AJ" väldigt högt och liksom hoppade till. jag hade nästan hoppats på samma reaktion som vindvissla beskriver, men My tittade lite lätt chockat upp på mig och sen började hon asgarva. Så nu skrattar hon högt varje gång jag säger aj, och biter snabbt tag igen. Det bästa hon vet är att hålla med båda händerna om bröstvårtan, bita tag och sedan trycka bröstet ifrån sig och dra huvudet bakåt... AJ AJ AJ! Jag försöker såklart stoppa henne, men det är svårt att hinna med. Tur att jag inte ammar så mycket längre =)

//Julia

Men vilken liten busunge :p Låter inte skönt alls!

Idag bet Emil till lite, han var mätt och började bli lite irriterad, och då nöp han till.
Men bara så kort så jag inte ens hann reagera så hade han släppt redan.
Skönt var det inte, och om han tänker börja bitas mer och hårdare så får han och jag ta oss ett allvarligt snack om det hela tror jag ;)
Och med alla mina mjölkstocknings-problem som aldrig vill ge med sig så kanske en bitande unge blir droppen som får bägaren att rinna över, och vi byter bröst mot flaska...men men, jag hoppas vi kan amma ett par månader till i alla fall :)

Min pojke fick sina 2 första när han var 3½ månad. Han tyckte det var skönt om man gnuggade tandköttet lite med fingret eller en tandborste. I ett par veckor bet han när han hade ätit sig mätt men slutade sen:)

Nu är han 6 månader och har 4 tänder. Ammas fortfarande en del men om han börjar bitas igen är det slut med det.

//Julia

Men aj? Jag skulle ha slutat amma (om jag fortfarande gjort det...) IGÅR om Elias hade gjort sådär :crazy:

Jättegulligt med små gluggar :love: :D, men jag avundas dig inte!

Väntar med fasa på den dagen när jäntans piggar växer ut, och tackar nog för mig när det gäller amningen. OM man nu inte har belönats med ett ytterst förstående barn som genast låter bli att nagga tutten efter första tillsägningen... men hur stor chans är det???

//Julia

:rofl:
Det där med AJ funkade hyffsat på storebror, hasn hade väl 4 tänder när jag slutade amma honom , ca 10 mpnader tror jag han var.

Dottern däremot med två tänder, ett AJ och hon ser jätte illmarig ut och tar gärna nytt bit grepp. Brudar? ;)

Nä nytt sovförsök.

Ha ha, ja det kanske är så att brudarna är mer bitgalna ;)

Lambo: Nä, jag ammar gärna ett tag till. Jag ammar ju så sällan och de stunderna är så mysiga (förutom bitandet) och bara tanken på att jag inte ska få amma My något mer gör mig alldeles sorgsen ända in i själen!

//Julia

Ha ha, ja det kanske är så att brudarna är mer bitgalna ;)

Lambo: Nä, jag ammar gärna ett tag till. Jag ammar ju så sällan och de stunderna är så mysiga (förutom bitandet) och bara tanken på att jag inte ska få amma My något mer gör mig alldeles sorgsen ända in i själen!

//Julia

Men vad är det som är så mysigt med att amma ett stort bitande barn? Alltså frågan är seriös för jag är nyfiken :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 027
Senast: mumin
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 619
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA