tandborstning på ettåring

mino

Trådstartare
hur seriöst bör man borsta tänderna på barnen när de är små? Just nu borstar vi bara symboliskt några smågnugg uppe och nere på kvällen efter välling. Dottern har bara 4 tänder varav två uppe inte är utväxta så det känns inte så viktigt ännu. Men är det något man bör tänka på för att grundlägga en bra vana?
 
Sv: tandborstning på ettåring

Jooo tänderna ska nog borstas! Visst känns det inte så viktigt när det bara finns nån enstaka tand men även en endaste en tand i munnen kan ju få hål. Bra kostvanor e ju kanske det som är a och o men tänderna skall borstas varje kväll + en ytte pytte liten klick barntandkräm. Jag har borstat på mina ungar varje kväll oavsett om dom velat eller inte. Eftersom jag jobbar i branchen och nu som då är med och bygger hål på små små barn (inte alls kul!!!!!) så är jag helt övertygad om att tänderna ska borstas. Visst har jag kompisar som tycker det e sååå jobbigt att borsta tänderna på sin ungar ifall ungen inte själv är med på det hela men tro mig det är tusen gånger värre att bygga ett hål på en unge som är alldeles för liten för att fatta vad tandläkaren håller på med. Så borsta tänderna varje kväll på barnet tills barnet är 8-10 år (jo det e alldeles sant för barn har inte motoriken utvecklad för att klara tandborstningen själv förrän vid den åldern).
 
Sv: tandborstning på ettåring

Jag tror att det är bra att grundlägga tandborstningen så tidigt det bara går, så det inte blir strid när det verkligen är allvar sedan.

Min son fick börja tugga på en tandborste redan som pytteliten, långt innan tänderna dök upp, och han gjorde det när jag borstade mina egna tänder. Detta för att han skulle få vanan redan som bebis, att man går in på toaletten och borstar på kväll och morgon. När han sedan började dagis hade de som vana att borsta efter maten och mellis med, så ett tag borstade han tänderna 4 gånger om dagen......
 
Sv: tandborstning på ettåring

Jaghar resonerat som du, att just noggranheten kanske inte är det viktigaste, men jag borstar morgon/kväll för att grundlägga den där vanan, att man inte glömmer bort tandborstningen.

Sedan gör vi det lite skojigt, jag gnuggar lite på alla tänder, sonen ibland borstar mina tänder, sedan får han leka med tandborsten själv. Han fick en tandborste när han bara var några månader, och han har använt den som bitleksak sedan första tanden, och därefter fått leka sig fram till att ha borsten i munnen. Numer vet han hur han ska göra, men han kan inte så därför hjälper jag honom.

Han får inte barntandkräm, utan en liten klitt av våran. Tycker inte att tandkräm ska smaka cola eller sött, speciellt inte när det är den smaken som han ska sova med :crazy:
 
Sv: tandborstning på ettåring

bra idé det där med att låta barnet borsta tänderna på mamma... Dottern har också haft en tandborste som vi har gett henne i samband med att vi har borstat tänderna men nu har vi lite mer aktivt velat borsta åt henne och det tycker hon inte är så roligt. Det kanske hade varit bättre att redan från början vänja henne vid att det är vi som borstar.
 
Sv: tandborstning på ettåring

Vi borstar Almas tänder morgon och kväll. Hon har en egen liten rolig tandborste som vi fick i ngt babypaket ;) och vi har försökt borsta ända sedan första tanden. Hon tycker att tandborsten är rolig och vill gärna "borsta" själv, det är även helt okej att vi gör det. Borstar alla tänder (8st! :D) så noga det går, samt lite där kindtänderna så småningom ska komma...
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
949
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 976
Senast: Lhas
·
Gravid - 1år Dottern 7,5 månad låg på min säng och jag skulle hämta hennes tandborste. Stannar till i dörröppningen och tittar så hon inte är så...
2
Svar
21
· Visningar
3 305
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 672
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp