Tamråttor.

YaHilweh

Trådstartare
Jag har nu ganska länge gått och funderat på att skaffa mig två tamråttor. Men vill först lära mig så mycket som möjligt om dessa djur så att inget blir fel.

Som jag har förstått så ska de va väldigt sällskapliga? Visst, självklart är väl det olika från djur till djur precis som med hästar.

Men funderar lite på det här med bur, dom ska väl gärna ha en stor bur? Eller ja, hög i vart fall så de får klättra och kan aktivera sig på så sätt? Eller hur stor ska en sådan vara?

Vad äter dom? Är de allätare eller finns det något man ska undvika att ge dom?

Och om det nu blir så att jag skaffar mig råttor. Då ska det självklart bli genom en seriös uppfödare. Men vart hittar man sådana?

Vad är smartast att skaffa? Två honor eller två hanar?

Sv: Tamråttor.

Inget ont om detta forum, men jag skulle rekommendera ett Råttforum ex. http://r8forum.kanske.net/

Där finns det också en massa trådar där du kan söka information, burtrådar så man kan få insperation och mycket annat. :bump:

Whiie :)

Jag har i många månader funderat på råttor.
Men vill inte köpa från djuraffär då jag fåt tmånga som avrådit från detta. Vart ska jag vända mig för att hitta en bra uppfödare?

Whiie :)

Jag har i många månader funderat på råttor.
Men vill inte köpa från djuraffär då jag fåt tmånga som avrådit från detta. Vart ska jag vända mig för att hitta en bra uppfödare?

SRS som sagt, sen finns det en del seriösa oreggade uppfödare men det är svårare att avgöra vad som är seriöst när man är nybörjare. I Kalmarområdet finns mig veterligt inga uppfödare men det finns de som åker Gotland och uppåt landet ibland så du kanske kan ordna transporthjälp från Stockholmsområdet. http://djurtransport.ifokus.se/

Senast ändrad:

Viktigast är att du får tag på mykoplasmafria djur. Finns knappast i zooaffärerna.
PL

Alla råttor bär på mycoplasma så det är tämligen omöjligt. Istället får man satsa på råttor med bra immunförsvar så det inte bryter ut.

Enda undantaget är en labbstam som inte bär på myco, men de får det så fort de kommer i kontakt med en råtta som bär på det istället.

Mina klasskompisar som har råttor har nog burar på ca 50*50*30 cm (uppskattar jag) och där har de 2 resp. 4 råttor. En roligare typ av bur kan man göra av ett gammalt skåp eller liknande, det finns nog flera trådar om hemgjorda burar här.

Mina klasskompisar som har råttor har nog burar på ca 50*50*30 cm (uppskattar jag) och där har de 2 resp. 4 råttor. En roligare typ av bur kan man göra av ett gammalt skåp eller liknande, det finns nog flera trådar om hemgjorda burar här.
Nu var det ju bara en uppskattning men om buren är 30 cm hög tycker jag den är alldeles för låg för råttor då de älskar att klättra. Är den 30 meter djup eller bredd är den olaglig eftersom bottenytan måste vara minst 0.18 kvadratmeter.

30 cm på bredden uppskattade jag som inte sett dem på tre månader, men det är Stora burar så det är antagligen mer än så, båda kompisarna är djurvårdare så burarna är knappast olagliga :)

Är det bredden som är 30 cm så är buren olaglig varesig de är djurvårdare eller ej.

Att de är djurvårdare säger för övrigt inte ett skvatt. Utbildat folk som kan nånting om råttor är enormt sällsynt och det är inte ovanligt att tom en veterinär står helt handfallen när man kommer in med en råtta.

Är den 30 meter djup eller bredd är den olaglig eftersom bottenytan måste vara minst 0.18 kvadratmeter.

Har de en bur som är 30 meter djup eller bred borde de vara nöjda, tycker jag. ;)

Antar dock att du menar 30 cm... men om man då rent hypotetiskt har en bur som är en meter gånger två decimeter är den ju fortfarande laglig, så det måste väl även finnas ett minimimått för kortaste sidan, det är väl inte bara ytan man går efter? :confused:

Lite OT, men kan man ha råttor i en kaninbur (bortsett från den förmodligen otillräckliga höjden) eller tar de sig ut igenom gallret?

En gång till: Det är STORA burar och min uppskattning var antagligen grovt felaktig. Vi har läst en hel del om burstorlekar osv, därför påpekade jag att de är djurvårdare. Det är definitivt lagliga burar, men det är svårt att uppskatta storleken på en bur som man såg för tre månader sen. Det är möjligt att de är runt 50*50*50 cm, antagligen ännu större eftersom jag har en förmåga att underskatta storekar, men eftersom jag har för mig att de är något smalare på djupet så tänkte jag att 30 cm verkade rimligt.

Ni får ursäkta mig, anledningen till mitt svar var bara att säga att det faktiskt går att köpa stora råttburar eftersom många tror att de största gallerburarna är de betydligt mindre undulatburarna som säljs i djuraffärer.

Har de en bur som är 30 meter djup eller bred borde de vara nöjda, tycker jag. ;)

Antar dock att du menar 30 cm... men om man då rent hypotetiskt har en bur som är en meter gånger två decimeter är den ju fortfarande laglig, så det måste väl även finnas ett minimimått för kortaste sidan, det är väl inte bara ytan man går efter? :confused:

Lite OT, men kan man ha råttor i en kaninbur (bortsett från den förmodligen otillräckliga höjden) eller tar de sig ut igenom gallret?
Lyssna inte på vad jag skriver utan på vad jag menar. :banana:

Jag tror 30 cm är minimimått för ena sidan och sedan minst 0.18 kvadratmeter.

Mina töser tar sig in och ut ur kaninburar utan problem. Vuxna hanar fungerar dock(man kan bygga ihop burar på höjden).

Min kompis köpte en garderob, såga ut dörren så det blev som en ram av den satte sedan galler där, i hatthyllan
sågade hon ett hål och sedan satte hon in en stor gren/stam som var så pass stor att den räckte hella vägen upp, sedan
hade hon ett tjockt rep som gick lite överalt i hela buren!
tyckte det var den ultimata rått buren..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 920
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka