Tamråttor.

Sv: Tamråttor.

knapp. Hittade massa bra tips och ideer på råttforumet.
Tanken är att jag ska bygga egen bur, ska se om jag hittar något bra att bygga om.

Snåla inte på lacket bara, piss är tämligen genomträngande :angel:
Jag fick skrota mitt hemmabygge >.< Tur iofs, annars hade det kommit en sån där chockkostnad nu när jag har råttor som den absolut inte funkat till. Jag byggde för gubbanpassat, helt öppet nästan :D

Att klä med plastmatta är bra, men då måste man se till att det inte kommer in smuts och kiss under mattan

Och lacka en massa ändå och vara beredd på att byta ut mattan ofta - råttor är trots allt gnagare :p
Fast vad drygt att täta och greja så grymt noga. Enklare att bara lacka sjukt mycket och så be en plåtslagare fixa en botten som passar in och ha plastmatta under det som extra säkerhet. Det borde ju hålla tycker jag... :D
Lär ju bli enklare att städa buren också när man kan dra ut botten och skölja rent och greja vid behov.

Gaah nu fick jag ju värsta idén på eget burbygge... Skit :mad: :D

*knapplån*

Råttor skall äta en sädesslag baserad föda. Så om man köper typ en sockerfri müsli sedan lägger i lite pumpa frö, puffat ris, okokt pasta, solrosfrö. Jag brukar och köpa lite gnagarpellets för hamstrar och blanda i. Kanin och marsvin pellets är baserad på hö/gräs och detta har dem svårt att smälta, därför skall dem inte ha det..

En-två gånger om dagen skall råttorna få grönsaker och husmanskost (typ mat som vi äter).

Mina tjejer har jag köpt från uppfödare. Jag kom i kontakt med denna uppfödaren via www.rattor.ifokus.se. Mycket trevlig sida och det finns mycket att lära sig därifrån.

Jag brukar själv säga att en ganska hög bur är bäst. Ex en bokhylla man byggt om :). Fågel voljärer är ett bra val! Vill man veta om sin bur är godkänd enligt L80 kan man räkna ut det på http://www.ratpower.se/?page_id=88

Passar på att lägga in bilder på min burar. Jag pendlar två gånger varje vecka från min skola till mitt hem eller tvärt om.

Hemma har jag en träbur jag själv har byggt. Om man bygger bur skal man tänka på att spacklar alla hörn med våtrumspackel. Där efter lacka flera lager med högkvalités lack för golv. Typ 90 blank. Sedan lägga en plast mata på golvet för skydda träet. Mått på denna bur är 85 cm bred x 55 cm djup x 90 cm hög .

ShowUserFile.aspx

Och min andra bur som de bor på i veckorna är en Ferplast Aria.
Mått: 155 cm hög x 54,5 cm djup x 65 cm bred :)!

ShowUserFile.aspx

Det är bara pm:a mig om du har fler frågor :)

*knapplån*

Råttor skall äta en sädesslag baserad föda. Så om man köper typ en sockerfri müsli sedan lägger i lite pumpa frö, puffat ris, okokt pasta,

Men okokt pasta kan väl ändå inte vara bra..
Det sväller ju i magen på dom. :crazy:

Nu pratar vi om lagom mängd okokt pasta. Typ 1 okokt pasta (snäckskal pasta) bit per dag. De är faktist inte farligt för dem. Sedan äter det inte det varje dag då ibland ligger den kvar när jag bytar mat varje dag. Det är inte alltid de inte äter det utan bara delar den i massa små bitar. Pasta är bra för deras tänder, svår tuggat och roligt.

Därimot skall man ALDRIG ha i okokt ris, det tar all vätska i magen = förstoppning. :o

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 920
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka