Sv: Tamråttor.
*knapplån*
Råttor skall äta en sädesslag baserad föda. Så om man köper typ en sockerfri müsli sedan lägger i lite pumpa frö, puffat ris, okokt pasta, solrosfrö. Jag brukar och köpa lite gnagarpellets för hamstrar och blanda i. Kanin och marsvin pellets är baserad på hö/gräs och detta har dem svårt att smälta, därför skall dem inte ha det..
En-två gånger om dagen skall råttorna få grönsaker och husmanskost (typ mat som vi äter).
Mina tjejer har jag köpt från uppfödare. Jag kom i kontakt med denna uppfödaren via
www.rattor.ifokus.se. Mycket trevlig sida och det finns mycket att lära sig därifrån.
Jag brukar själv säga att en ganska hög bur är bäst. Ex en bokhylla man byggt om
. Fågel voljärer är ett bra val! Vill man veta om sin bur är godkänd enligt L80 kan man räkna ut det på
http://www.ratpower.se/?page_id=88
Passar på att lägga in bilder på min burar. Jag pendlar två gånger varje vecka från min skola till mitt hem eller tvärt om.
Hemma har jag en träbur jag själv har byggt. Om man bygger bur skal man tänka på att spacklar alla hörn med våtrumspackel. Där efter lacka flera lager med högkvalités lack för golv. Typ 90 blank. Sedan lägga en plast mata på golvet för skydda träet. Mått på denna bur är 85 cm bred x 55 cm djup x 90 cm hög .
Och min andra bur som de bor på i veckorna är en Ferplast Aria.
Mått: 155 cm hög x 54,5 cm djup x 65 cm bred
!
Det är bara pm:a mig om du har fler frågor