Hade jag valt någorlunda självstagande hade valet idag fallit på Big Sky Revolution. 1,5 p är lagom för en person som jag som vill kunna ha större delen av packningen inne i tältet.
Folk har använt det i Sarekblåst med godkänt betyg, även om jag gärna hade sett att duken gick ännu längre ner mot marken i det läget.
På min absoluta kravlista står att:
-Tältet ska gå att sätta upp med ytter först (och allra helst vara enkelt att alternera mellan ytter först eller ihopkopplande, en nackdel med Hilleberg och Bergans där betydligt meckigare att ta isär och sätta ihop).
-Det får inte regna in i absiden, när det är öppet.
Sen är jag frusen och uppskattar att det går att undvika drag, så modeller tänka att främst vara luftiga i hett landskap går bort. Provade ett MSR Hubba NX som är ett tält av utmärkt kvalitet men föll på både punkt ett och tre. Det blev bara tre nätter i det tältet.
Om jag hade varit du,
@pepp, så hade jag först funderat på hur mycket du kan lägga i vikt på ett tält. Vad väger din packning när du går bekvämt i "din" vandringsterräng, och hur mycket innebär det att tältet får väga för att inte hamna över det?
Vad är dina skarpa krav på funktion?
-Ett självstagande är ju tex ofta lättare att använda eftersom det är lättare att placera, men väger väldigt mycket mer för samma yta.
-Behöver du ett 3-säsongs för fjällbruk, eller räcker det med ett tält som klarar sommar på fjället och 3 säsonger på låglandet?
-Vill du kunna använda det som tarp för att laga mat regniga dagar?
-Hur mycket plats behöver du egentligen? Det finns inte något som kryssar precis alla rutor, så man får börja bena i vad man på riktigt har för behov istället för att köpa något som man efter tre nätter inser inte alls funkar.
När jag ska välja ny utrustning utan att ha en bra uppfattning om behov och vad jag gillar olika märken och modeller i praktiken brukar jag hyra. Hygglo har varit super för att testa olika prylar, både friluftsmässigt och hemma. Det händer också att jag hyr istället för att köpa om det är ett dyrare inköp och man vet att man kan planera lite. Vi var tex iväg ett par veckor innan jag köpte x-mid, och behövde två Akto. Det fanns rätt många att hyra i närheten, och 5-800:- för att hyra innebär att man kan göra det 10 ggr innan det hade varit bättre att köpa. Jag hyr fortfarande satellitsändaren jag har när jag är ensam ute i "ingentinget", för jag har lite svårt att motivera mig att köpa en dyr teknikpryl som kommer vara tekniskt utdaterad långt innan den går sönder.