Tallinn/Budapest/Något annat?

Då skulle jag säga att det absolut fungerar. Flyget dit var billigt också, (Turkish Airlines) och det finns massor av fina utflykter man kan göra, speciellt på landsbygden. De har flertalet intressanta museum också och ett väldigt gripande om det armenska folkmordet 1914-15. Sedan finns biblioteket Matenadaran; http://en.wikipedia.org/wiki/Matenadaran och staden Echmiadzin med världens äldsta katedral med rester som sägs komma från Noaks ark.

Ja, Riga har varit rätt grått alla gånger jag har varit där faktiskt ;-)

Tallinn har jag besökt flera gånger under dagen då Siljas båtkryss dit är inne i staden från 10-17 "typ" och jag bara älskar stan... Skulle gladeligen åka dit för en 3 dagars (3nätter 2 dagar ?) tur. Spec om man har nån att dela den med (tycker stan är väldigt "romantisk" :p Nu har jag ju bara "skrapat" på ytan av allt som finns trots att jag varit där minst 5 ggr på såna "dagsturer"..

Riga va jag till (återigen med Silja över dagen) TRÅKIGARE stad har jag knappt varit i ...

Jag gillade Riga, men jag får ändå lov att hålla med om att staden är en smula grå. Grå stad i höstgrått duggregn typ. :_)

Budapest!!
Bra käk
Fantastisk miljö
En halvdag på ett av sparades är en Lisa för Själen och en bra början på en trevlig kväll
Prisläge. Vid sidan av turistfällorna 1/2 priset för mat o dryck och inhemska produkter ;)

Då skulle jag säga att det absolut fungerar. Flyget dit var billigt också, (Turkish Airlines) och det finns massor av fina utflykter man kan göra, speciellt på landsbygden. De har flertalet intressanta museum också och ett väldigt gripande om det armenska folkmordet 1914-15. Sedan finns biblioteket Matenadaran; http://en.wikipedia.org/wiki/Matenadaran och staden Echmiadzin med världens äldsta katedral med rester som sägs komma från Noaks ark.
Billigt och smidigt från Stockholm? Tyvärr inte från Göteborg, vid en hastig titt, men jag ska kolla lite mer ordentligt imorgon när jag hinner. 19 timmars resa enkel väg, är lite väl mycket för en resa på en vecka. Men ska även kolla Kastrup.

Flyget är det sämsta med Göteborg, tycker jag. Alldeles för liten flygplats.

Ja, nej Göteborg går aldrig, tycker jag. Jag hade nog även kollat Gbg-Sthlm om det finns något billigt och sedan flugit därifrån. Eller Kastrup såklart. Jag tror vi hade en flygtid på 3 timmar ca, från Stockholm.

Tre timmar är ju superbra! Tom MED tåg/flyg till Stockholm först är det ju betydligt bättre än 19 timmar. Jag är inte rädd för omaket, men resan ska delvis vara avkopplande. Och inte så långvarig.

Tre timmar är ju superbra! Tom MED tåg/flyg till Stockholm först är det ju betydligt bättre än 19 timmar. Jag är inte rädd för omaket, men resan ska delvis vara avkopplande. Och inte så långvarig.

Om det inte är så att Turkish Airlines slutat flyga på Yerevan. :-( Får mest upp rutter via Moskva nu när jag söker, och de tar lite längre tid.

Ja, nej Göteborg går aldrig, tycker jag. Jag hade nog även kollat Gbg-Sthlm om det finns något billigt och sedan flugit därifrån. Eller Kastrup såklart. Jag tror vi hade en flygtid på 3 timmar ca, från Stockholm.

Tre timmar direkt från Sthlm till Yerevan, eller vad menar du? Vet inte om det har gått direktflyg från Arlanda till Yerevan tidigare, men idag gör det i alla fall inte det. Tror att ett av de smidigaste sätten att flyga till Yerevan från Sthlm är att flyga med UIA via Kiev.

Ja, som jag skriver ovan så var det Turkish Airlines och de verkar inte flyga på Yerevan längre. Om det var direkt eller via Istanbul kommer jag inte ihåg, rimligt är väl det förstnämnda. Isåfall var det ca 3 timmar till Istanbul och så en kortare flight österut till Yerevan. Det var ca 5 år sedan jag var där.

Ja, som jag skriver ovan så var det Turkish Airlines och de verkar inte flyga på Yerevan längre. Om det var direkt eller via Istanbul kommer jag inte ihåg, rimligt är väl det förstnämnda. Isåfall var det ca 3 timmar till Istanbul och så en kortare flight österut till Yerevan. Det var ca 5 år sedan jag var där.

Aeroflot från Kastrup flyger direkt till Yerevan. Det är inte dyrt. Jag sökte på ett par slumpmässiga datum och hamnade under 3000 kr/person. Alltså utan att ens försöka hitta det billigaste.

Turkish Airlines flyger inte till Yerevan från Kastrup heller. Via Moskva tar det evinnerlig tid oavsett varifrån man flyger.

Budapest så klart! Mycket att se, billigt att äta god mat utanför turiststråken. Vi var där i tre dagar i april i år, mannen och jag, och vi vill åka tillbaka! Vi hann inte på dessa dagar med allt vi ville uppleva. Härlig atmosfär utan stress trots att det är en storstad.

Jag ska faktiskt till Budapest nästa vecka, så då får jag också en chans att se hur bra det är. Vi ska rida lite på landsbygden först. :-)

Riga va jag till (återigen med Silja över dagen) TRÅKIGARE stad har jag knappt varit i ...

Nej, Riga är en grymt härlig stad med massor av parker grönt, välskött, billig mat, bra hotell och fina krogar. Håller man sig bara från Gamla Rigas turistfällor är det en superstad att tillbringa många dagar i. Tåg till Jurmala på kort tid och massor av annat i omgivningarna. Stadens parker sjuder av aktiviteter för barn och vuxna under sommarhalvåret, och ölen får man riktigt god för 2 EUR för en stor.

Några av mina absolut bästa restaurangminnen finns i Riga. Bland annat bläckfisken på avataren.....

(Och jo, området vid färjeterminalen ÄR bland det gråaste och sovjetiskaste man kan hitta. Lite charmigt kan jag tycka, men absolut inte representantivt för staden).

Jag tror att mycket handlar om vilken chans man ger en stad och dess människor. Ju mindre fördomar man bär med sig, desto bättre blir upplevelsen.

Det här gäller alla städer jag besökt utom Stevenage i UK, som måste vara det tristaste som existerar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 539
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar